• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Amlin
    en glad skrev 2011-02-05 16:32:04 följande:
    Nej - för jag tror att barns motoriska utveckling och hjärnor mår bra av att saker och ting tas i den ordning som är naturlig för just det barnet. Friska barn mår inte bra av "drivhusmiljö" ! Minns att inget levande väsen har en så avancerad hjärna som utvecklas EFTER barnets födelse, under det första året (= gåstolstid!!) och i det sammanhang barnet lever. Onaturligt sammanhang, särskilt under det första årete, kan påverka hjärnan för lång tid framöver! Det vet vi bla fran studier av de barn som fått för lite mänsklig kontakt, för lite samspel och för lite fysisk närhet under det första året. Det går i många fall inte att reparera. Som Barnpsykologen Anders Broberg sa en gång; "de spår i hjärnan som inte blir använda på rätt sätt är för evigt förlorade" ...
    Jag kan på sätt och vis förstå hur du tänker men känner samtidigt att det måste vara en hårfin skillnad på vad som skulle vara skadlig påverkan på hjärnan och stimulans. Den mesta utveckligen som sker gör väl det för att människor/barn utsätts för stimulans av olika sätt och jag har svårt att tänka mig att det ska finnas ett färdigt program för varje barn om i vilken ordning denna utveckling ska ske. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att ett barn som inte är redo till exempel för språklig utveckling inte kommer att snappa upp och utveckla sitt språk så där överdrivet fort även om föräldrarna pratar och sjunger mycket med det förren den dag då mognaden finns där. På samma sätt kan man väl misstänka att ett barn som inte är redo för den motoriska utvecklingen av gång antagligen inte kommer "fatta poängen" med en gåstol och tappa intresset ganska snabbt.

Men det är klart, börjar man sätta sitt barn timme efter timme i gåstol trots att det uppenbarligen inte visar intresse så kanske man kan säga att man driver på utvecklingen snabbare än naturligt och det lär ju inte vara positivt. Samtidigt är det ju otroligt mycket i vår omgivning som förändrats idag och den och att avskriva allt som inte är ursprungligt som dåligt tycker jag låter ganska, hårt.

Men jag ska inte påstå att jag är insatt på området, mest en spontan fundering.
  • ragatan
    en glad skrev 2011-02-05 16:32:04 följande:
    Nej - för jag tror att barns motoriska utveckling och hjärnor mår bra av att saker och ting tas i den ordning som är naturlig för just det barnet. Friska barn mår inte bra av "drivhusmiljö" ! Minns att inget levande väsen har en så avancerad hjärna som utvecklas EFTER barnets födelse, under det första året (= gåstolstid!!) och i det sammanhang barnet lever. Onaturligt sammanhang, särskilt under det första årete, kan påverka hjärnan för lång tid framöver! Det vet vi bla fran studier av de barn som fått för lite mänsklig kontakt, för lite samspel och för lite fysisk närhet under det första året. Det går i många fall inte att reparera. Som Barnpsykologen Anders Broberg sa en gång; "de spår i hjärnan som inte blir använda på rätt sätt är för evigt förlorade" ...
    "de spår i hjärnan som inte blir använda på rätt sätt är för evigt förlorade...."

Det är inte sant. Men det är ett bra sätt att skrämma småbarnsföräldrar och sälja böcker.
    Att jämföra bristande mänsklig kontakt, dåligt samspel och otillräcklig fysisk närhet med användade av gåstol är löjligt. Ovanstående är exempel på barn som har dysfunktionella föräldrar.

Att den motoriska utvecklingen helst bör gå i den ordning som den "normalt" gör är sant, men hoppet är inte ute. Barn som tex i efterförloppet av en stor hjärnoperation förlorat tal, gång och krypförmågan, kan lära sej igen. Hjärnan har en otrolig förmåga att hitta nya vägar.

Varför skulle då  barn som "bara" gått i gåstol ha irreparabla skador?
  • LEJN

Jag har använt gåstol till alla mina tre barn. Den första killen var dock inte så intresserad. Han fick liksom aldrig till det... han var så JÄKLA bortskämd av att få hänga på mammas höft hela tiden så det var nog mitt fel som bar omkring på honom precis hela tiden. Han kröp sent (10 månader) och gick inte förrän han var 15 månader. Beror förmodligen på att jag som sagt bar honom med mig hela tiden. Bortskämd lite slyngel Skrattande 
    Idag är han tre år och jag kan lova att han är före många andra jämnåriga både fin- och grovmotoriskt. Då, när det tog sån tid för honom var jag förstås orolig, alla andra skröt om sina barn så kröp si och så tidigt och gick redan då och då...men i efterhand är jag nöjd att det tog tid. När han väl börjat gå så hade han blivit så pass gammal att han hade lite "begrepp", det blev mindre skador och blåmärken då.
    Jag tycker det är jättesynd att man ofta pressar barnen att börja gå tidigt...det var faktiskt flera i vår föräldragrupp som tränade sina barn varje dag med att krypa och gå. Visserligen kan man väl stimulera men här var det frågan om regelrätt och schemalagd TRÄNING. Sånt gillar inte jag Rynkar på näsan.

Åter till gåstolen:
    Mina tvillingflickor fyller ett år om två veckor och eftersom dom är rejält prematura (som tvillingar ofta är) så är dom ganska "sena" i utvecklingen. Dom har däremot spenderat mesta delen av sin tid på magen på golvet och började nyligen krypa. Har lånat grannens gåstol så med två stycken är det liv i luckan! Anledningen till att jag använder gåstolarna är först och främst för att tjejerna ÄLSKAR att springa omkring. Jag har haft turen med ett glatt och nöjt tvillingpar som ofta skrattar men jag kan lova att det finns INGET som kan få dem att verkligen kikna av skratt som att få springa genom huset och jaga storebror som springer framför. Deras fantastiska skratt hörs genom hela huset och även brorsan tycker att det är fantastiskt roligt!! Vi har dessutom ett perfekt hus som byggt för gåstolar! Inte ett enda trappsteg, jättebreda dörröppningar, inga trösklar och långa hallar. 

Kan mycket väl vara så att gåstolen hämmar utvecklingen men vad gör inte det? Jag hämmade ju förmodligen utvecklingen för min son genom att bära omkring på honom så ofta. Så länge gåstolen används som en rolig leksak i kortare stunder tror jag inte att den är mer skadlig än bilstol eller bärsjal. Det viktigaste är väl att man använder lite sunt förnuft och ser till att barnens rygg-, nack-, och ben-muskulatur får den träning den behöver!

Jag kan absolut förstå föräldrar som inte vill använda gåstolen. Självklart är det en onödig sak (precis som det mesta andra) och det finns VISS forskning som tyder på att överdriven användning kan vara skadlig. Tror dock inte att alla föräldrar i denna tråd låter barnen sitta särskilt länge i stolen. Vi får väl ha tillit till varandra att vi alla vill våra barns bästa.Hjärta

Jag har nyligen fått utskällning i en tråd om att jag ibland låter mina ettåringar titta på tv. Detta sker förstås inte varje dag utan bara när någon kris har uppstått och jag behöver göra nåt speciellt och tjejerna vägrar roa sig själva och bara gråter. Det spelar tydligen ingen roll när, hur och varför jag gör det, jag är en oansvarig och lat mamma som gör saker bara för att det är bekvämast så! Själv tycker jag att det är synd att det blir så många påhopp och ofta otrevlig stämning i en sådan här tråd. Ingen här är en perfekt förälder, ALLA gör misstag och dumma val ibland, men jag tror det är ytterst sällan vi gör det för att vi inte bryr oss utan vi vill våra barn deras bästa. Vissa rapporter kan man ta till sig, andra inte...jag har valt att INTE tro att gåstol är skadligt som leksak! 

Shit vilket långt och tråkigt inlägg! Förlåt för det men jag hoppas du fick svar TS Skäms

• Stinky

Nej, för det känns onödigt.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    linas fina skrev 2011-02-05 16:09:09 följande:
    Nej jag tycker det känns som en onödig pryl. Ful och klumpig är den också även om det är en annan femma.
    Fast i o för sig gick dottern så pass tidigt att det kändes onödigt av den anledningen också. 
    Nej, mycket pengar för en så kort användningstid.
    Gåvagn är väl bättre då kan jag tycka, den är ju kul länge Man kan köra saker i den tex. 
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Starkast

Nej!

1. Varför ska man egentligen ha en gåstol? Har aldrig förstått grejen riktigt.

2. Jag har tidigare jobbat i en affär som säljer gåstolar och det var chorerande hur STOR % som inte förstod hur de skulle ha uppsikt över sina barn i gåstolen. Det händer så ofantligt många olyckor. Ett så litet barn springer ju bara på och kan inte ta ansvar själv.....

Bara det att föräldrar inte förstod att de inte kunde låta barnen vara i dem på övervåningen medans de bäddade sängar, fixade till sig i badrummet etc. utan att ha en grind för trappen....

• t0va
    Starkast skrev 2011-02-05 18:46:40 följande:

Nej!

2. Jag har tidigare jobbat i en affär som säljer gåstolar och det var chorerande hur STOR % som inte förstod hur de skulle ha uppsikt över sina barn i gåstolen. Det händer så ofantligt många olyckor. Ett så litet barn springer ju bara på och kan inte ta ansvar själv.....

Bara det att föräldrar inte förstod att de inte kunde låta barnen vara i dem på övervåningen medans de bäddade sängar, fixade till sig i badrummet etc. utan att ha en grind för trappen....

Fast det kan ju inte vara gåstolens fel utan föräldrarnas, när ungarna kryper så måste man ju ha grind också. Har man stol får man ju se till att barnsäkra, förr eller senare måste man det ändå. 
  • Surfare
    Starkast skrev 2011-02-05 18:46:40 följande:

Nej!

1. Barnen tycker det är kul
  • Mirva
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 12:07:55 följande:
    Det undrar jag också. Och om inte, hur matar man då sitt barn?

Det blir ju bara fjantigt när man skriver att "nej, barn ska göra såhär och såhär istället" som om barn som gillar gåstol aldrig får ligga varken på mage eller rygg, eller lära sig åla omkring.

Det känns lite väl pekpinneaktigt ibland tycker jag.
    Barnmatstolar har väl inte funnits i urminnes tider? Alla världens barn sitter heller inte i en sådan. Det går alldeles utmärkt att mata sitt barn i knät.
Svar på tråden Gåstol.