• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Cloudy

Oj, 28 sidor åsikter om en gåstols vara eller icke vara!?

Jag tycker att gåstol är bra för den hjälper barnet att komma upp lite, bli mer motoriskt, stärker rygg och nackmusklerna och gör att barnet kan utforska utan att hindras av att det går för långsamt att komma fram.

Mina har fått börja med gåstol vid 4-5 månader och slutat vid 7-8 månader ungefär. Båda har gått helt obehindrat vid 10½ månad.

Jag tror att det är viktigt att inte använda den för länge, att man slutar när barnet börjar kunna stå själv mot bord.

• LEJN

Jag undrar över en annan sak som nämns i denna och andra trådar, både av de som för och de som är emot användning av olika prylar. Man pratar ofta och gärna om leksaker (och annat) som "barnvakt". Man ska inte använda gåstol som barnvakt, man ska inte använda tv som barnvakt osv osv.

Vad innebär egentligen detta? Vad menar ni när ni skriver "barnvakt"? Jag har ju förstått att det är fult att använda saker som "barnvakt" men exakt hur gör man det? En gåstol kan väl ändå inte vakta barnen? Knappast en tv heller... Hur använder man en sak som barnvakt? När passerar man gränsen liksom? Beror det på antal timmar som barnet använder saker eller beror det på vad man själv gör som vuxen under tiden? Är det ok när barnet sitter i gåstol och man själv är med men inte ok om man själv passar på att diska under tiden?

Skulle egentligen vara intressant att veta hur ni tänker för jag vet då fasiken inte Skrattande 

(kanske borde jag starta en egen tråd om detta men eftersom det nämnts flera gånger i denna tråd så passar jag på att fråga här) 

• Mirva
    Modgun skrev 2011-02-05 19:57:20 följande:
    Tycker att det är ganska klart, ,em alla är väl inte så klartänkta antar jag och att de vill läsa in mer än vad som står.
    VARFÖR skulle jag ha röstat ja? Jag har ingen gåstol och jag tycker att den är onödig, därför röstade jag nej.

Men fine, vill du fortsätta denna diskussionen så gör det, och det utan mig. Jag behöver inte försvara min ts öht. VILL folk diskutera för eller emot så får dom göra det. Men fortfarande så står det inget om det i ts..
    Finns pm om du vill något mer.
    Då har du en oerhört märklig uppfattning om vad som är klart och tydligt. Nu tycker duplötsligt att att det är ganska klart? Antingen skriver man att frågan är om man har en gåstol eller så gör man en luddig TS som du har gjort och låter folk själva tolka vad som menas. i vilket fall som helst har vi fått många olika infallsvinklar om gåstolar.
  • Modgun
    Mirva skrev 2011-02-05 20:08:40 följande:
    Då har du en oerhört märklig uppfattning om vad som är klart och tydligt. Nu tycker duplötsligt att att det är ganska klart? Antingen skriver man att frågan är om man har en gåstol eller så gör man en luddig TS som du har gjort och låter folk själva tolka vad som menas. i vilket fall som helst har vi fått många olika infallsvinklar om gåstolar.
    Återigen. Men fine, vill du fortsätta denna diskussionen så gör det, och det utan mig. Jag behöver inte försvara min ts öht. VILL folk diskutera för eller emot så får dom göra det. Men fortfarande så står det inget om det i ts..
    Finns pm om du vill något mer.

Ställer en sista fråga till dig. MÅSTE man vara emot något enbart för att man tycker att det är onödigt? På dig verkar det ju onekligen så.
  • FinastE2010

Jag röstade ja av den enkla anledningen att min son älskar sin leksak! SEn är det min "räddning" då jag snabbt måste fixa med ngt och inte kan bära han. Även fast han kan ta sig fram krypandes så blir han ofta missnöjd men så fort han får sitta i sin gåatol är han helnöjd och flänger fram o tillbaka o skrattar massor. :)

• vampyria2

Nej tror att det är att tvinga barn till något som deras ryggar inte är klara att klara av än.

• Mirva
    Modgun skrev 2011-02-05 20:03:21 följande:
    Ställer en sista fråga till dig. MÅSTE man vara emot något enbart för att man tycker att det är onödigt? På dig verkar det ju onekligen så.
    Det har jag inte påstått. Självklart kan du rösta nej om du tycker att det är onödigt, utan att för den skull vara emot den. Man kan lika gärna rösta ja för att man tycker att det är bra att andra kan ha glädje av den, även fast man själv tycker den är onödig.

Jag själv tycker att tv är en rätt så onödig pryl för mig, men kanske skulle rösta ja i en liknande undersökning, eftersom jag vet att många finner glädje utav den. Kanske skulle röstat nej om jag tycker att all tv ska elimineras från jorden. Eller så skulle jag ha röstat nej för att jag tycker att tv är onödigt, men inte har något emot att andra använder den
  • Muminblomma

Min son älskade sin gåstol :) Han började gå vid 10 månaders ålder och har inge problem alls med något så jag tyckte den var toppen :)

• martenanna

Jag röstade ja för allt blev så mycket lättare när mina tvillingar kunde börja ta sig runt i sina gåstolar. Före det var de mest missnöjda och frustrerade och ville bara bli burna. Tycker att om det funkar varför dissa?

• Cloudy
    vampyria2 skrev 2011-02-05 20:20:51 följande:
    Nej tror att det är att tvinga barn till något som deras ryggar inte är klara att klara av än.
    Fast det är ju något man måste tänka på, man kan ju inte sätta dem i gåstol innan de kan sitta själva utan stöd. Och man ska ju inte ha dem där långa stunder som med allt annat.
Svar på tråden Gåstol.