• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Verkligen

Vi hade gåstol till vår dotter mellan 7 mån-10 mån och hon tyckte den var jätterolig. När hon lärde sig gå vid 10 månader så kasserade vi den.
    BVC sa aldrig att det skulle vara nån fara och hon satt ju knappast i den 24/7.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Mirva
    martenanna skrev 2011-02-05 20:41:28 följande:
    Jag röstade ja för allt blev så mycket lättare när mina tvillingar kunde börja ta sig runt i sina gåstolar. Före det var de mest missnöjda och frustrerade och ville bara bli burna. Tycker att om det funkar varför dissa?
    Min ena tvilling kryper runt i hela lägenheten och den andra sitter mest i någon slags spagatställning och blir frustrerad över att enbart komma en liten bit i taget. Visst kan det vara lockande att skaffa gåstol då, men personligen föredrar jag att hålla i händerna för att gå lite och stå, sedan bära lite då och då. Såsmåningom börjar krypandet där också. Men visst funkar det bra för andra, så varför inte?
  • Aurora Borealis

Jag tycker inte om dem, det är viktigt för barn att stärka nacke och rygg från krypställning inte i stående. Mina barn kröp riktigt vid 7 månader resp. 6 månader och ställde sig mot saker lite efter så det hade varit ganska onödigt. Vid 4-5 månader började de sitta lite och var ganska nöjda med det och ålning.

Det jag är orolig för är att de ska börja gå men ändå inte vara tillräckligt starka i nacken, då kan de få problem med koncentration och annat.

• JuliaåRonjasmammis
    en glad skrev 2011-02-05 16:32:04 följande:
    Nej - för jag tror att barns motoriska utveckling och hjärnor mår bra av att saker och ting tas i den ordning som är naturlig för just det barnet. Friska barn mår inte bra av "drivhusmiljö" ! Minns att inget levande väsen har en så avancerad hjärna som utvecklas EFTER barnets födelse, under det första året (= gåstolstid!!) och i det sammanhang barnet lever. Onaturligt sammanhang, särskilt under det första årete, kan påverka hjärnan för lång tid framöver! Det vet vi bla fran studier av de barn som fått för lite mänsklig kontakt, för lite samspel och för lite fysisk närhet under det första året. Det går i många fall inte att reparera. Som Barnpsykologen Anders Broberg sa en gång; "de spår i hjärnan som inte blir använda på rätt sätt är för evigt förlorade" ...
    Vad menar du med "drivhusmiljö"? Förklara gärna, då slipper jag dra slutsatser baserade på fördomar.
    Don't mess with my integrity!
  • Aurora Borealis

Jag såg nu att någon skämtade om ADHD men det finns faktiskt forskning som tyder på att barn som har för svaga nackmuskler får problem med koncentration, och barn som sitter upp/går i gåstol får inte samma möjlighet att träna nacken som de som ålar/kryper/ligger på mage.

Nu vet man ju inte så mycket om ADHD men det finns ju olika teorier och eftersom jag har varit på föreläsningar med en kvinna som arbetar med barns motorik och tyckte att man inte ska använda gåstol så tänker inte jag göra det till mina barn iallafall.

Bara för att ett barn kan gå så har det inte bra motorik!!! Det är inte det som menas. Hos en del barn märks det inte så mycket förren de ska klara av att sitta still i ett klassrum och läsa på en tavla eller i en bok.

Ett tidigt tecken på ADHD är förresten att barnet har gått ovanligt tidigt eller inte har krypit riktigt utan hasat på rumpan eller liknande. Det kan man tycka vad man vill om, men det är en proffessor inom barn och ungdomspsykiatri som anser det, Christopher Gillberg:
     www.adlibris.com/se/product.aspx

• Linn och Robin

Bra. Hade en till dottern och den avlastade mig mkt då den gav dottern möjlighet att upptäcka och fara runt självmant trots att hon varken kunde krypa eller gå.
    Hade mer än gärna haft en till sonen (första barnet) men trodde det var onödigt, sonen som var otroligt aktiv och blev förbannad av att inte kunna ta sig någonstans ville istället alltid vara i famnen där det hände grejer.
    Så hade nog varit otroligt bra med en gåstol då..

Gabriel 061217 & Ebba 090515 & BF 110328
  • Mamma8412
    Cloudy skrev 2011-02-05 20:05:05 följande:
    Oj, 28 sidor åsikter om en gåstols vara eller icke vara!?

Jag tycker att gåstol är bra för den hjälper barnet att komma upp lite, bli mer motoriskt, stärker rygg och nackmusklerna och gör att barnet kan utforska utan att hindras av att det går för långsamt att komma fram.

Mina har fått börja med gåstol vid 4-5 månader och slutat vid 7-8 månader ungefär. Båda har gått helt obehindrat vid 10½ månad.

Jag tror att det är viktigt att inte använda den för länge, att man slutar när barnet börjar kunna stå själv mot bord.
    Ja folk har för mycket fritid hahahaha 
  • Verkligen
    Aurora Borealis skrev 2011-02-05 21:41:04 följande:
    Jag såg nu att någon skämtade om ADHD men det finns faktiskt forskning som tyder på att barn som har för svaga nackmuskler får problem med koncentration, och barn som sitter upp/går i gåstol får inte samma möjlighet att träna nacken som de som ålar/kryper/ligger på mage.

Nu vet man ju inte så mycket om ADHD men det finns ju olika teorier och eftersom jag har varit på föreläsningar med en kvinna som arbetar med barns motorik och tyckte att man inte ska använda gåstol så tänker inte jag göra det till mina barn iallafall.

Bara för att ett barn kan gå så har det inte bra motorik!!! Det är inte det som menas. Hos en del barn märks det inte så mycket förren de ska klara av att sitta still i ett klassrum och läsa på en tavla eller i en bok.

Ett tidigt tecken på ADHD är förresten att barnet har gått ovanligt tidigt eller inte har krypit riktigt utan hasat på rumpan eller liknande. Det kan man tycka vad man vill om, men det är en proffessor inom barn och ungdomspsykiatri som anser det, Christopher Gillberg:
     www.adlibris.com/se/product.aspx 091396
    Fast det ena utesluter ju inte det andra?
    Min dotter började krypa när hon var 8 månader så hon hann ju krypa en del innan hon gick. Trots gåstol.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • en glad
    Linn och Robin skrev 2011-02-05 21:45:19 följande:
    Bra. Hade en till dottern och den avlastade mig mkt då den gav dottern möjlighet att upptäcka och fara runt självmant trots att hon varken kunde krypa eller gå.
    Hade mer än gärna haft en till sonen (första barnet) men trodde det var onödigt, sonen som var otroligt aktiv och blev förbannad av att inte kunna ta sig någonstans ville istället alltid vara i famnen där det hände grejer.
    Så hade nog varit otroligt bra med en gåstol då..
    Kanske för dig, men troligen inte för barnet och det är väl det som är prio ett för en förälder?
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 21:39:35 följande:
    Vad menar du med "drivhusmiljö"? Förklara gärna, då slipper jag dra slutsatser baserade på fördomar.
    Drivhusmiljö = driva på barnets utveckling till en nivå det ännu inte är mogen för exv "gå" upprätt innan den egna kroppens motoriska utveckling är där.

Att träna på att åla och krypa (inte gå i gåstol!) under lång tid tar bort alla nyföddhetsreflexer och är faktiskt sådant som även vissa vuxna med läs- och skrivsvårigheter mår bra av att göra ....
  • tusenlappen74
    Aurora Borealis skrev 2011-02-05 21:41:04 följande:

www.adlibris.com/se/product.aspx 091396
    http://www.haraldblomberg.com/
    Här kan man läsa mera
Svar på tråden Gåstol.