Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Men självklart ska du gå! Varför inte liksom? Min mamma hittade de cellförändringar på när de gjorde cellprov. Av cellförändringar kan det utvecklas cancer. Vill du ha cancer? Om inte - gå dit.
Jag har mina orsaker till varför jag inte vill.. Det är inte för att jag är sjukhusrädd eller så precis..
Inget jag vill gå in på här. Ja, jag har barn.
Nej, för det är inte det jag frågade om i ts.
Det är helt frivilligt. Du bestämmer själv. Vill du inte gå nu, eller hos just den barnmorskan kan du göra det nån annanstans eller nån annan gång. Det är ett erbjudande.
Det är ett sätt att upptäcka cervixcancer i ett tidigt skede. Det händer att man ibland missar att upptäcka en cellförändring, men det är sällan.
Det är INTE skadligt med cellprovtagning och ökar självklart inte risken för att få problem. ( Det var bland det dummaste jag hört)
Sen kan man ju passa på att snabbt fråga om man har funderingar om p-medel eller nåt annat.
Mammografi är också ett erbjudande man kan tacka ja eller nej till.
Det är inte obligatoriskt att göra ultraljud vid en graviditet heller.
Man är inte tvungen att föda på sjukhus.
Barn behöver inte gå till en skola, det är tillåtet att ha skola hemma.
Får man cancer kan man tacka nej till behandling.
Och man får och bör ifrågasätta sin barnmorska om man inte får svar på det man frågar.
TS: du har fått svar och behöver inte bemöta fler inlägg men väljer ju ändå att vara kvar i tråden!
Rätt svar är: du gör cellprovskontrollerna för din egen skull för att så tidigt som möjligt upptäcka cellförändringar som kan bli cancer. Inget tvång.
Den som skrev att man genom cellprovskontroller har större risk att få cellförändringar "för att man är där och pillar" har fel: det finns inga sådana belägg.