minjalin skrev 2011-07-21 09:13:24 följande:
Jag har också haft några sånna huvudvärksattacker då inget hjälper, har strålat fårn nacken så jag smörjde med tigerbalsam i nacken och fick massage av sambon och efter 4 dagar gav äntligen huvudävrken med sig. Sen läste jag i nån tråd att man helst inte ska äta panodil när man är gravid utan ta alvedon istället och läser man på bipacksedeln så står det faktiskt på alvedon, inga kända risker, medan det på panodil står att man ska tala med läkare, visserligen om man bara äter det under längre period men dumt att chansa kanske. Tog panodil på morgonen och kvällen huvudvärkens första dag men det hjälpte inte och nu är jag lite nojig att nåt ska ha hänt, Men intalar mig att jag åt ju för sjutton panodil flera gånger med sonen och han mår bra, men då var det okej att äta panodil vad jag vet utan dom verkar ha ändrat. Sen tycker jag det är konstigt att sjukvårdsrådgivningen och apoteket alltid säger att panodil och alvedon är samma sak, bara olika namn, när det tydligen inte är det. Ja ja, bara ett litet tips som du vill ta det säkra före det osäkra. Jag ska köpa kortisonspray till min nästäppa och alvedon idag :p
Det verksamma ämnet i både alvedon och panodil är paracetamol, vilket är helt okej att ta under graviditet. Även dom danska tabletterna pamol, som också innehåller paracetamol. Min barnmorska säger att det är helt okej att äta panodil, så det äter jag.
Däremot ska man inte äta tabletter med acetylsalicylsyra, som finns i tex treo, ibuprofen. Men både panodil och alvedon är okej :)
Jag ska till läkaren idag för att prata om min huvudvärk och migrän. Panodil/alvedon hjälper inte och jag håller på att bli galen. Hoppas han kommer med några goda råd.