• Syoss

Januaribebis 2012

MissT skrev 2011-07-15 15:49:49 följande:
    Åhh vad härligt Grattis!
    Vi fick inte reda på några siffror när vi var där, bara att det var låg sannorlikhet. Knepigt när det är samma sjukhus.......för visst var du på CSK???

Jag gjorde också KUB på CSK och fick bara låg sannolighet, inga siffror. Man kanske måste be om dom?
  • Syoss
    chreb skrev 2011-07-15 16:11:03 följande:
    Fick se lilla hjärtat idag!! rörde på sig så mycket och vinkade.. det är så häftigt, så glad jag är!!

Åh det är så härligt att se dom små på skärmen! :) Fast jag tycker det känns ganska konstigt att ha något i magen som rör sig för fullt utan att jag känner det. Längtar tills jag känner av knodden där inne :)
  • Syoss
    erajka skrev 2011-07-15 18:40:32 följande:

taskigt, tar ju inte många sekunder att skriva ut en bild

Vi fick heller ingen bild :(
  • Syoss

Jag känner av mina fogar ibland, speciellt efter ett arbetspass. Då har jag svårt att somna på kvällen. Men annars så har jag klarat mig rätt bra hittills.

Vi var in till IKEA idag och skulle ha ett gäng flyttkartonger. Det slank med ett babygym också! Det kostade 99 istället för 329 så vi tyckte det var lika bra att slå till :)

• Syoss
    Mea skrev 2011-07-19 19:11:19 följande:
    Hur mår ni allihopa?
    Jag har börjat få huvudvärk allt oftare nu... inte så kul.. Även om alvedon ska vara accepterat vid graviditet försöker jag klara mig så länge som möjligt utan...

Märker ni av tröttheten än? Min börjar avta så smått men känner mig ändå fortfarande rätt så trött.

Är det någon som börjat med järntabletter redan?
    Jag mår ganska bra nu faktiskt, väldigt sällan jag mår illa. Det gör jag mest bara om det går för länge mellan måltiderna. Men däremot har jag precis som du, huvudvärk väldigt ofta. Och migrän minst 1 gång i veckan. Innan graviditeten hade jag migrän kanske varannan vecka så det har eskalerat nu. Ska till läkaren på torsdag och höra vad han säger.
    Tröttheten har jag inte blivit av med än men det får man ta med en klackspark :P 
  • Syoss
    minjalin skrev 2011-07-21 09:13:24 följande:
    Jag har också haft några sånna huvudvärksattacker då inget hjälper, har strålat fårn nacken så jag smörjde med tigerbalsam i nacken och fick massage av sambon och efter 4 dagar gav äntligen huvudävrken med sig. Sen läste jag i nån tråd att man helst inte ska äta panodil när man är gravid utan ta alvedon istället och läser man på bipacksedeln så står det faktiskt på alvedon, inga kända risker, medan det på panodil står att man ska tala med läkare, visserligen om man bara äter det under längre period men dumt att chansa kanske. Tog panodil på morgonen och kvällen huvudvärkens första dag men det hjälpte inte och nu är jag lite nojig att nåt ska ha hänt, Men intalar mig att jag åt ju för sjutton panodil flera gånger med sonen och han mår bra, men då var det okej att äta panodil vad jag vet utan dom verkar ha ändrat. Sen tycker jag det är konstigt att sjukvårdsrådgivningen och apoteket alltid säger att panodil och alvedon är samma sak, bara olika namn, när det tydligen inte är det. Ja ja, bara ett litet tips som du vill ta det säkra före det osäkra. Jag ska köpa kortisonspray till min nästäppa och alvedon idag :p

Det verksamma ämnet i både alvedon och panodil är paracetamol, vilket är helt okej att ta under graviditet. Även dom danska tabletterna pamol, som också innehåller paracetamol. Min barnmorska säger att det är helt okej att äta panodil, så det äter jag.
    Däremot ska man inte äta tabletter med acetylsalicylsyra, som finns i tex treo, ibuprofen. Men både panodil och alvedon är okej :)

Jag ska till läkaren idag för att prata om min huvudvärk och migrän. Panodil/alvedon hjälper inte och jag håller på att bli galen. Hoppas han kommer med några goda råd. 
  • Syoss

Vi har också börjat bolla lite namn. Hittills gillar vi Liam och William om det blir en pojke. Lilly och Tova om det blir en tjej. Vi hinner säkert ändra oss många gånger innan det är dags :P

• Syoss

Mitt RUL är i v.19+2. På fredag är det 3 veckor kvar, känns som att dagarna kryper fram nu.

• Syoss
    LillaEko skrev 2011-08-01 22:02:25 följande:
    Irriterad!
    Har haft en lång dag bakom oss med sista paddelstreckan och nu en lång resa hem, äntligen hemkomna.
    Det första min man gör är att unnar sig ett glas vin i soffan.
    Han har ingen som helst tanke på att han läskar mig eller att jag som vanligt sitter och drickervatten.
    Vid sådana här dagar brukade vi unna oss ett glas tillsammans innan man stupade i säng. Har påpekat innan att det stör mig att han gör det när jag måste avstå.
    Kan det inte räcka om han får ta det när vi går bort, har gäster eller vid speciella tillfällen nu när VI väntar barn???
    Är det jag som är extremt gnällig eller hur känner ni andra när er respektive dricker nu när ni avstår.
    Jag mår dessutom extremt illa av den sura vindoften, vilket han också vet, och ändå kan han inte avstå.

Min sambo säger att det inte känns riktigt bra om han skulle sitta här och dricka när jag inte kan men han unnar sig en öl ibland, och det har jag inget emot. Däremot så skulle han avstå om jag mådde illa av lukten.
    Men jag förstår varför du är lite irriterad över situationen, när ni brukar ta ett glas tillsammans för att koppla av. Hitta något annat du kan ta istället. Alkoholfritt vin? :) Jag håller mig till vatten eller iste :) 
  • Syoss

Jag går in i v 17 idag (16+0) men visst känns det längre gånget om man säger att man precis gick in i 5:e månaden? ;) Tiden går verkligen fort!
    Jag har känt av små puffar ett tag nu. Ibörjan trodde jag inte att det var bebis, och jag är fortfarande inte säker men jag blir mer övertygad för varje gång jag känner en puff en bit under naveln :) Först kände jag bara någon gån ibland men dom senaste dagarna har jag känt varje dag :)
    Hoppas det är bebis som knackar på! 

Svar på tråden Januaribebis 2012