• Cia80

Januaribebis 2012

Varning för gnällinlägg!

Usch, har ingen bra morgon. Vaknade av att jag fick kramp i båda benen. Som tur var så var maken hemma så han kunde hjälpa mig upp ur sängen. Sen misstänker jag att jag har börjat få sammandragningar. Värker i magen och även ut i ryggen, så nu sitter jag i soffan med min vän värmedynan. Det jobbiga i kråksången är att jag får dåligt samvete för att jag inte orkar ta tag i saker och ting här hemma. Speciellt nu när det snart är jul då det är meningen att man ska ha det lite fint.   

• Cia80
    elinson skrev 2011-12-15 09:51:45 följande:
    Man får klaga alltså ;)
    Så jag stämmer in i klagosången denna morgon.

Sovit dåligt, vaknat kanske 10ggr under natten.. när kl börjar närma sig 6 och det är en timme tills väckar klockan ringer så somnar jag och drömmer att min älskade sambo lämnar mig och vår dotter (konstigt eftersom jag väntar en son) och jag slår sönder hela lägenheten...  sjukt!
    Vilken tur att man får det
    Usch vad synd det är om oss! Varför ska män ha det så lätt för??  
  • Cia80

Här är en till som är sötsugen. Julmust är ju gudomligt gott just nu

• Cia80
    Frökenolson skrev 2011-12-16 09:26:33 följande:

oh ja, julmust!

Det skulle man ju kunna dricka hur mycket som helst av, för man blir ju bara törstigare ju mer man dricker
  • Cia80
    LillaJag89 skrev 2011-12-16 14:14:41 följande:
    Idag känner jag mig ruskigt lustig. Liten sparkar på för fullt, både högt och lågt.
    Har sån mensvärk att de gör riktigt ont, och varje steg jag tar över golvet blir det värre.

Börjar mer och mer tro att vi kommer få ett december barn.
    BB väskan och förlossningensbrevet är iallafall klart :P

Spännande!

Åh, det där förlossningsbrevet ja. Jag vet vad jag vill ha med men jag vet inte hur jag ska få ner det på pappret. Men måste nog ta tag i det snart. BB-väskan tror jag att jag packar i mellandagarna. 
  • Cia80
    Haanky skrev 2011-12-16 14:47:28 följande:

Samma här.. hur ska man skriva? hej jag heter hanna och jag vill bada badkar   vet inte riktigt vad man kan be om och inte heller!!! vill inte att de ska skratta åt brevet när de får det... 

Hur ser era brev ut? 

Hihi

Stödord lät ju bra. Om inte annat så kan man ju hoppas att maken är talbar när jag inte är det  
  • Cia80
    minjalin skrev 2011-12-16 15:19:26 följande:
    Här skriver man som ett förlossningsbrev hos bm i journalen så kan dom på förlossninge  gå in i datorn och läsa vad man skrivit. Man gör en sammanfattning av graviditeten och skriver ner tankar, önskemål och rädslor om förlossningen, hur man känner för BB och osv. Sen kan man väl säkert ha med sig ett brev också om man vill men jag nöjde mig med det som jag hade skrivit i journalen sist och bara poängterade för bm sen att min största skräck var att spricka riktigt illa eftersom min mamma sprack hela vägen bak till ändtarmen med sitt första barn. Så jag bad henne att göra allt i sin makt för att det inte skulle bli så (stod ju även i journalen). Sen efter nån timme sa hon "kanske dags att börja känna lite på lustgasen?" så då började jag med den och sen frågade hon efter en stund hur jag kände angående EDA eftersom jag var öppen 8 cm och det var sista chansen nu om jag ville ha det, men det tyckte jag inte jag behövde (hade aldrig hunnit med det ändå sen med facit i hand). Så kändes som att hon hade läst journalen i och med att jag skrivit att jag tänkte mig lustgas och mer naturlig smärtlindring och att jag bara ville ha EDA om jag verkligen kände att jag behövde eller om bm ansåg att det skulle göra mer nytta en skada om förlossningen fortlöpte på ett sånt sätt (man kan ju vara utmattad och behöva av den anledningen eller att man får krystvärkar för tidigt och sånt). Hade även skrivit att jag inte ville sova själv på BB och vi fick eget rum (de flesta är dock enkelrum där så finns det plats så är det ju inga problem) så sambon fick stanna över bägge nätterna.

Jag känner precis som du ang. EDA att jag bara vill ha det om det behövs. Typ har jag så ont så jag gråter hela tiden så kanske det kan vara läge för det
  • Cia80
    minjalin skrev 2011-12-16 16:44:26 följande:
    Precis :P Jag öppnade mig från 8 cm till 10 cm på 20 minuter och hade jag haft så ont i flera timmar hade jag nog tagit EDA för det gör fruktansvärt ont att öppna sig fort, men det är ju över snabbare och man tröttas inte ut på samma sätt :) Hade konstant ont sista 1,5 timmen så kändes som en värk med toppar typ men 1 timme av den tiden var krystvärkar och då hade man ju nåt att göra, plus att man visste att det var slutspurten innan man äntligen fick sin bebis ;)

Nä, blir det segdraget då vill jag nog ha EDA, men samtidigt hoppas jag att bm kan avgöra det också. Spännande det här med förlossning
  • Cia80
    minjalin skrev 2011-12-16 16:54:46 följande:
    Jo, det är ju inte roligt om allt stannar av pga den så det är svårt när man inte vet hur man reagerar. Men en kompis gick hemma med pinvärkar ett par dygn och fick inte sova så hennes kropp var liksom slut inne på förlossningen så hon öppnade sig inget utan stod bara och stampade. Då rekommenderade bm EDA och när hon fick den kunde hon äntligen sova några timmar och när hon vaknade öppnade hon sig jättefort sen, men blev dock sugklocka det sista. Är ju ganska vanligt vid EDA. En annan kompis fick en helvetesförlossning antagligen pga EDAN. Allt bara stannade upp och hon fick massa värkstimulerande dropp men det gick bara långsamt allting och sen fick hon inga krystvärkar och bebisen tog jättelång tid på sig att sjunka ner såpass att dom nådde honom med sugklocka. Sen fick dom i princip slita ut honom med den så hon vill absolut inte ha EDA denna gången. Man reagerar ju så olika och man vet ju inte innan hur det blir. Man får helt enkelt ta det som det kommer :) Jag är jättenyfiken på hur min nästa förlossning kommer bli :p

Ja, man får helt klart ta det som det kommer. Går inte att planera in i minsta detalj. Samma sak som det här med barnvakt till dottern när det väl drar igång. Vi har några alternativ beroende när på dygnet det drar igång , men sen är det ju frågan om det kommer vara vardag eller helg
  • Cia80
    minjalin skrev 2011-12-16 19:24:53 följande:
    Ja usch det där med barnvakt fasar jag för eftersom jag är rädd att det kan bli en väldigt snabb förlossning och mamma och pappa har ungefär 45 minuter hit plus att dom bor på en ö så det är en färjetur på 5 minuter också. Men jag hoppas på att jag ska känna på mig att det är på gång precis som jag gjorde sist för då kan ju mian föräldrar komma och sova över om jag tror det tänker sätta igång på natten t.ex. Mamma har tackat ja till att vara med på förlossningen också om hon hinner in. Förra gången ville jag bara ha sambon med men den här gången frågade jag om hon ville vara med och det ville hon ju gärna :) Man vill ju helst slippa släpa upp de små mitt i natten så jag hoppas det sätter igång på dan, eller förvarnar på dan så jag kan tänka mig att det kommer hända under natten :P Men kroppen är ju lurig så man vet ju aldrig ;) Hur va din förra förlosnsing?

Den var seg. Skrevs in på fl vid 7 på morgonen och dottern är född 19 på kvällen. Hade jättebra värkar till att börja med men som sen bara stannade av. Fick värkstimulerande. Sen när krystvärkarna satte igång så gick dotterns hjärtljud ner och det hände i stort sett ingenting när jag krystade. Så de tog beslutet om sugklocka. Dottern kom ut och fördes sen snabbt till akutrummet där hon fick hjälp med andningen. Så jag fick aldrig höra henne skrika när hon kom ut. Det tog en bra stund innan de ställde upp dörren så jag äntligen kunde höra det där underbara skriket. Sin första natt fick hon tillbringa på iva. Hon fick sond eftersom hon var så tagen efter förlossningen. Så man kan väl säga att det var lite traumatiskt för oss alla.
Svar på tråden Januaribebis 2012