• minjalin

Januaribebis 2012

fair skrev 2011-10-03 14:51:27 följande:
    Fick veta igår att jag ska bli faster i maj :) dom vet inte exakt när, blir ul i november. Är så lycklig hoppas bara att allt ska gå bra!
    Grattis :)
  • minjalin
    missable skrev 2011-10-03 17:33:37 följande:
    Ja de menar att jag MÅSTE söka jobb och få det för att få behålla min SGI... Jag blev uppsagd pga arbetsbrist i samma veva som jag gick in i väggen... 

Fy katten! Och försäkringskassan tycker butiksjobb är enkelt... hoppas det löser sig för dig och de godkänner din sjukskrivning!!! 
    Det är ju jättedumt :( Men din mammapenning baseras nog på ditt gamla jobb i alla fall som tur är. Så har jag fattat det som i alla fall.

Jo, men förhoppningsvis får jag en lika bra handläggare som med graviditetspenningen för där ansåg dom ju tydligen att jag inte klarade av att jobba den här gången. Dom ringde inte ens för att ifrågasätta denna gången utan fick bara hem ett brev att det var godkänt. Snacka om att jag blev snopen :p 
  • minjalin

Jag var hos bm idag. Hade ett SF-mått på 28 cm i v 25+4 så 3 cm större än med sonen :o Vart ska detta sluta? :p

Sen fick jag hem papprena från lönekontoret idag om min inkomst som ska skickas in till fk (man får ju hem sånna papper när man skickat in moderskapsintyget) tyckte det var konstigt eftersom fk redan har mina inkomstuppgifter då jag precis vart föräldraledig med sonen. Men nu hade jag helt plötsligt bra mycket lägre årsinkomst och när jag ringde lönekontoret och frågade så sa hon att det var för att jag inte hunnit jobba 3 månader innan jag blev halvtidssjukskriven så jag har inte hunnit jobba så mycket OB (hann inte ens jobba 1 månad innan jag blev sjukskriven) och det tyckte jag lät jättekonstigt för jag har ju skyddat min SGI genom att ta ut minst 5 föräldradagar om jag inte vart inne och jobbat och att dom borde ju bara kunna räkna på 3 månader av mitt basschema. Så hon skulle ring fk och fråga och ringde sen tillbaka och sa att fk sa att hon gjort rätt och att jag inte kan tillgodoräkna mig OB jag inte jobbat. Men förmodligen har hon inte förklarat för fk att jag skyddat min SGI medan jag vart föräldraledig för när jag ringde fk själv sen bara för att fråga om jag skulle ändra mina inkomstuppgifter på blanketten om graviditetspenningen som ska skickas in sen (har fått beviljat gp och då står ju mina inkomstuppgifter som dom redan har på mig och så kan man ändra då om dom inte stämmer) och när hon hörde vad hon på lönekontoret sagt så sa hon bara "skit i att skicka in den blanketten för vi har ju uppdaterade inkomstuppgifter på dig från april i år så ingen kommer sakna blanketten utan dom går bar aut per automatik. Du kan inte hjälpa att du inte jobbat 3 månader och så länge du skyddat din SGI när du vart ledig så kan den inte sänkas av att du blir sjukskriven. Så jag skulle bara låta blanketten ligga hemma ifall nån skulle höra av sig om den vilket hon inte trodde. Hoppas bara hon vet vad hon pratar om men jag fråga henne 2 ggr extra att hon var säker på att jag inte kunde få nån skit för det här men det skulle inte vara nån fara. Skönaste människan jag pratat med på fk kan jag säga xD 

• minjalin
    partouze skrev 2011-10-04 20:52:28 följande:
    Någon som känner tp att dom inte kan andas fullt ut? Jag kan typ inte andas helt och min rygg å revben dödar mig :(
    Jag har likadant, främst när jag ligger ner då eller om jag sitter lite ihopsjunken och får en sammandragning. Frågade min bm om man kunde ha det så såhär tidigt och det kunde man absolut, och när hon dessutom kände hur högt upp min livmoder gick (SF-mått 28 cm i v 25+4) så var det ju verkligen inte konstigt att jag har jobbigt med andningen och mycket halsbränna. Börjar också känna mig trött i ryggen och revbenen och bebis trycker upp i revbenen på ena sidan så fort jag sjunker ihop lite när jag sitter och tryck upp riktigt obehagligt vid sammandragningar. Att sova i en bekväm ställning är rent ut sagt omöjligt :p
  • minjalin

Har inte orkat läsa igenom alla sidor så nån kanske redan skrivit det. Men såg att ni pratar mycket om att man inte ska gå ut med nyfödd bebis om det är massa minusgrader ute och jag har också hört det. Men det beror inte på att de kan bli kalla utan det är deras lungor som inte klarar av den kalla luften för dom hinner inte värma luften innan dom når lungorna eller nåt sånt. BVC sa inte ord om detta till oss när sonen föddes i november, men det blev väl inte så där riktigt kallt på typ 15 minus förrän i januari så kan ju haft med det att göra. Har nämligen hört av kompisar som nämligen fått rådet av bvc att inte gå ut när det vart 10-15 minus pga lungorna inte klarar det. Kanske bara gäller här nere i söder där vi har mycket fuktigare luft. Men det enklaste är ju att fråga sin barnmorska eller bvc sen så får man riktiga svar. För jag vet som sagt inte riktigt hur farligt det verkligen är eftersom vi själva aldrig fick höra nåt om detta när sonen var liten utan har bara hört det av kompisar sen. Så den som undrade om man kunde ha 17 grader inomhus kan fortsätta att ha det ;) Bara ha på bebis kläder efter temperaturen. Man kan känna i nacken. Är dom kalla i nacken är det lite för kallt och är dom svettiga i nacken är dom för varmt klädda :) Sen är alla bar olika. Vår son var väldigt varm av sig så han fick ha mycket kortärmat inne även om vi inte hade så varmt för annars blev han bara svettig. Och sov bara i blöja under mitt täcke och blev ändå en svettpöl ibland. En kompis son var iskall och dom fick ha mycket kläder inomhus på honom långt in på våren :)

• minjalin
    zatori skrev 2011-10-11 20:46:45 följande:
    Fast jag frågade min bm speciellt om jag fick ta urinprov för att hon misstänkte en eventuell havandeskapsförgiftning och då sa hon nej. Hon sa att enligt basprogrammet som de går efter tas alltid urinprov runt vecka 25. Dessutom hade jag ingen äggvita i urinet och det är ju också annars ett tydligt symtom på havandeskapsförgiftning.

Tycker dock att det var konstigt att hon inte bad mig att lägga mig och vila 10-15 minuter och ta ett nytt tryck i ordentligt viloläge? Det KAN ju ha berott på att jag var stressad/orolig för att  jag känt av bebis mindre. Men jag är självklart glad över att jag fick gå och ta prover och att hon har koll på mig.
    Testade hon att ta blodtrycket med en sån där manuell mätare också? Minns att jag hade förhöjt tryck en gång i slutet av min förra grav när jag var inne hos hon som tar alla prover och sånt, men sen när min bm såg det på datorn när jag kom in till henne så testade hon att ta manuellt istället för den vanliga för dom kan tydligen vara missvisande ibland sa hon, och då var mitt blodtryck helt normalt. Håller tummarna att det inte är nån fara för dig!

Sen angående SF-mått så hade jag 28 cm i vecka 25+4 så jag låg väldigt på plus (med sonen låg jag på 25 cm i samma vecka) men hon sa att man kan skjuta i höjden väldigt i början och att det sen planar ut och att det även spelar roll hur bebis ligger och att jag inte är så lång och har kort överkropp så jag har inte så mycket att gömma bebis på. Sen växer inget på bredden på mig så jag försöker att inte noja för mycket över stort barn. Sonen vägde 3785 gram när han föddes och det sägs ju att man får större barn för varje gång. Men hoppas på max 4 kg i alla fall. Sen säger ju inte SF-måtten så mycket för min mamma syntes knappt att hon var gravid när det var dags för min bror att födas och han vägde 4080 gram och dom förberedde henne på kuvösbarn för att dom trodde han skulle vara så liten ;) 
  • minjalin
    zatori skrev 2011-10-11 23:05:42 följande:
    leia:

Hon tog bara med den "riktiga." Alltså med blodtrycksmanschett + stetoskop och inte med någon såndär automatisk sak som man bara trycker på en knapp.

Tack för att du håller tummarna! :)

Nu har förresten bebis hållit igång som attan inne i magen så det är väl bara så att de har sina lite lugnare perioder ibland och sen blir mer aktiva igen. Men som blivande förstagångsmamma oroar man sig ju lätt för minsta lilla grej.
    Okej, ja då stämmer det nog. Men du var säkert bara stressad. Men bra att hon håller koll :) Jag har ljusprickar framför ögonen ibland som också kan vara symptom på havandeskapsförgiftning men så länge jag inte får högt blodtryck, huvudvärk och svullnar så tror bm att det beror på att synnerven påverkas av graviditetshormonerna och jag fick precis likadant med sonen utan att få havandeskapsförgiftning. Du får hålla oss uppdaterade :)

Min bebis är också väldigt lugn vissa dagar så man nojar. Som igår kväll hade den inte sin vanliga rusch som den brukar när jag lägger mig utan den var lugn hela dan och på kvällen när jag gick från jobbet hade jag massa korta täta sammandragningar när jag gick hem från jobbet. (Tror mest det var alla uppförsbackarna som var boven men jag kunde inte få skjuts igår som jag brukar) hade 12 stycken bara under promenaden upp på drygt 15 minuter och sen bara dom fortsatte i ett även när jag kommit hem och satt mig. Men dom gjorde ju inte ont men lite nojig blev man när man hade väntat sig att bebis skulle börja hålla igång när man lagt sig. Men nu grejar den massor så man oroar sig mycket i onödan. Och då är det ändå mitt andra barn men tycker jag nojar mycket mer denna gången än förra ;) 
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-10-14 13:44:12 följande:
    Någon annan som också har olika appar på telefonen och är medlem på olika sidor som visar att ni går in i ny vecka fast på olika dagar?? Undrar hur vissa kan räkna så fel? En del har jag fått skjuta fram två dagar för att det ska bli ny vecka varje Lördag som jag egentligen har. Konstigt..
    På min sambos app blir det likadant. Jag går in i ny vecka på torsdagar istället för fredagar men jag bortser bara från det :p
  • minjalin
    Isssan skrev 2011-10-15 14:56:14 följande:
    Hej! Jag har precis blivit sjukskriven t.o.m. 24 januari har dock BF 120110. Att ha foglossning och arbeta i vården är hopplöst. Fick i fredags hem ett brev från försäkringskassan där jag har blivit beviljad GP 111201-111230 vilket jag nu antar inte spelar någon roll eftersom jag är sjukskriven??
    Om försäkringskassan godkänner sjuskrivningen så går den före gp så då får du sjukpenning istället för gp :)
  • minjalin
    nya mamman skrev 2011-10-20 17:42:16 följande:
    Jag har gått in i v. 30 och tycker inte det är "sparkar" längre utan mest ett bökande hit och dit... Någon mer som upplever det så? Börjar ju bli lite mindre utrymme i magen säkert =)
    Jag har gått 27+5 idag och har samma. Får nån spark då och då men mest är det bök och  händer och fötter som trycker ut :p
Svar på tråden Januaribebis 2012