Inlägg från: Frökenolson |Visa alla inlägg
  • Frökenolson

Januaribebis 2012

MaHo89 skrev 2011-08-24 10:56:26 följande:
    Något var fel. Vad vet vi inte. Ska till smvc imorgon på nus men fy fan för detta.
    Hon sa att benen var för korta för v 19+1 och snarare var som de skulle vara v 15 men huvudmåttet stämde med 19+1. Jag fattar just nu ingenting då de för två veckor sen (v 17) mätte och då såg det bra ut både huvud och ben
    Det är säkert ingen fara! På ett sätt är det jobbigt med flera ultraljud för bebisen växer ju så olika hela tiden, och de har alltid sin normer att gå efter.. Ligger man pyttelite utanför säger dom att något verkar konstigt, man bli oroliga för att sen få reda på att måtten ändå var normala, bara inte som alla andra har.
    Tycker de är lite tanklösa många gånger i sina utalanden!

kram
  • Frökenolson
    Bullen i ugnen skrev 2011-08-24 18:24:04 följande:
    Nej, men jag vill bara ha en son helt enkelt. Tycker att det har varit tillräckligt jobbigt själv att vara tjej. Önskade mig en son, och hoppas på det nästa gång istället.
    Tråkigt att du känner så.
    Jag har utomkveds och MA i bagaget och kunde  inte bry mej mindre om vad det blir för kön på liten...
    Att dessutom yttra sej om en sådan grej när flera i tråden har fått föda ut sina foster redan och barnen inte kan klara sej tycker jag är okänsligt.

Hoppas att din besvikelse lättare när du väl fått ert barn, och att du lär älska det barnet lika mycket som om det vore en son..Tänk på att du inte vet vad det blir nästa gång heller om ni försöker igen.
  • Frökenolson
    Pebbles82 skrev 2011-08-24 18:21:58 följande:
    UL imorgon kl 15 och jag ligger fortfarande hemma med både feber och rejäl förkylning! :( Tror ni man behöver omboka för en sån sak? 
    Känns ju som att man har väntat SÅ länge nu, det sista jag vill är att behöva vänta ÄNNU längre..
    Vad tror ni?  
    nej det tror jag inte, åk dit ändå, man vill ju så gärna se att allt är bra!
  • Frökenolson
    fair skrev 2011-08-24 18:55:58 följande:
    Hej!
    Jag hoppar gärna in här jag med, om jag får?
    Har skrivit i presentationstråden :D
    Välkommen hit =)
  • Frökenolson
    Bullen i ugnen skrev 2011-08-24 19:14:18 följande:
    Jag tycker själv att det är tråkigt att tänka så som jag gör. Men tycker bara att det känns fel. Brukar inte läsa här (klarar mig bra utan sånt) så jag har inte hängt med i andras historier. Och visst är det värre, men jag frågade faktiskt om någon annan också är besviken över ultraljudet.
    Jag läste att du frågade det, men jag tänkte främst på de som varit med om värre saker. Det finns många som är överlyckliga att de överhuvudtaget är gravida och för dem att läsa detta är inte lätt. Flera här inne har försökt få barn i flera år. Då känns din besvikelse som ett slag i ansiktet. Tänk på vad ni får egentligen, en eget lite barn, av ert kött och blod.
    Igen hoppas ni kommer över detta för er och barnet skull.
    Lycka till med liten.
  • Frökenolson
    Velociped skrev 2011-09-30 11:21:46 följande:
    Var på första besöket hos de nya barnmorskan idag... lite nervös innan för vilken typ av bm hon skulle vara men allting kändes jättebra! Vi har flyttat till en mindre ort och skillnaden på mvc var enorm, den här känder mycket lugnare och inte alls samma röriga stress.

Dessutom var allting bra med mig och pyttet. Blodtrycket har sjunkit ännu mer, järnvärdet var okej (slipper tabletter ett tag till) och jag slapp väga mig, vilket var väldigt skönt! Hjärtljuden låg på 158 men sjönk sedan ned till strax under 150. Jag ligger på det övre strecket i tillväxtkurvan än så länge och allting verkar perfekt. :) Ringde den blivande mormodern och gratulerade henne på födelsedagen samt berättade de fina nyheterna. 

Däremot har jag fått lite foglossning, bara att ta det lugnt framöver. Samt karpaltunnelsyndrom med svåra domningar i särskilt höger hand. Någon annan som har eller haft detta? 

Jag är nu heltidssjukskriven för karpaltunnelsyndrom i båda händerna, har fått handledstöd som hjäper mycket!
    Gå till sjukgymnasten så får du hjälp med skenor.. 
  • Frökenolson
    Velociped skrev 2011-09-30 16:47:54 följande:
    Jag träffade en arbetsterapeut idag som gav mig skenor, dessa ska jag dock främst ha på nätterna - samma för dig? Hon var nämligen jättesnurrig och verkade inte ens riktigt förstå vad jag sa... :( 

Min bm sa att om man har otur går inte KT-syndrom över efter födseln och då kan det t.om. behöva opereras?

Gör du något särskilt för att lindra ditt? 

sjukgymnasten sa att jag mest skulle ha dem på dagen, men jag har mest ont på natten och läkaren sa att jag skulle ha dem på natten med om jag ville. det är vanligast när man har det som icke gravid.
    när jag kollade med sjukgymnast igen och sa vad läkaren hade sagt sa hon att jag kan ha dem på natten men inte spänna dem så hårt eftersom jag är svullen, har mycket vatten i kroppen...

Oftast verkar det gå över av sej själv, annars kan man operera, det kan vi även göra nu, men det tar ett tag att läka ordentligt. både mor och syrran har opererat som icke gravida..   

Jag har som ondast när jag vaknar efter natten, menjag har börjat sova dåligt och vaknar ofta och tänker då på att ha raka handleder.. det hjälper...  
  • Frökenolson
    Velociped skrev 2011-09-30 22:07:44 följande:
    Jag fick tyvärr ett väldigt dåligt intryck av arbetsterapeuten som gav mig skenorna. Det var som att vi pratade olika språk, hon verkade inte förstå vad jag sa och upprepade sig hela tiden. (en annan konstig sak var att jag fick stå hela mötet!! Det fanns stolar men hon satte sig inte utan stod i dörröppningen och pratade med mig fast jag var inbokad...?) Hon sa iaf endast nattetid. Men jag tänker ha på högerhanden, som är värst, så mycket jag bara kan. Ni som har/haft detta, har ni fått övningar att göra också?

Hon sa att jag skulle ha händerna över hjärthöjd, ovanför huvudet i vinkel och dra ihop dem snabbt många gånger för att minska svullnaden. Allstå ibland, och det hjälper lite när jag är mycket svullen..
  • Frökenolson

Imorgon går jag in i v.28. Tiden går fort men ändå så långsamt... Tänk att man kan längta så =)
    Idag har det blivit bröd och bullbak. 

• Frökenolson
    got2b skrev 2011-10-06 00:49:29 följande:
    Ni som köpt overall, vilken storlek köpte ni? Har bf 2/2 och vet inte riktigt vilken stl jag ska välja. Bor i södra Sverige så här blir ju inte lika kallt som i norra. Man kanske inte behöver någon tjock overall här.
    De från Lindex fanns ju bara från stl 62. Det känns ju lite för stort till nyfödd - 2mån. Sen kommer ju våren.

jag köpte strl 62
Svar på tråden Januaribebis 2012