Inlägg från: Frökenolson |Visa alla inlägg
  • Frökenolson

Januaribebis 2012

RaraS skrev 2011-10-06 10:23:50 följande:
    Här är en till som är less! Har ogillat att vara gravid sedan i v 6 och det här med att vara gravid är inte min grej alls...konstant plåga och nu när man äntligen inte mår så illa längre eller är så trött så börjar man få ont överallt och få åderbråck...magen har jag till slut fått ordning på genom att dricka äcklig katrinplommonjuice...

Vet någon föresten vad man ska göra mot åderbråck? Läste att man ska sätta någon stödstrumpa typ över så kärlen hålls tillbaka men mina åderbråck är på låret, jag har inte några strumpor som når dit upp     

det finns strumbyxor med samma effekt om man har det på låret, tror jag såg dem på www.butik21.com köpte flera vanliga stödstrumpor där.
    Empa86 skrev 2011-10-06 09:07:11 följande:
    Åh nu ringde jag bm och rådfrågade om mina vattninga flytningar. Det lät som att hon tyckte vi skulle åka in men hon skulle kolla med smvc först va dom tyckte. Jaja det är väl bra att få det kollat, blir ju lite nervös bara...
    Jag hade så för ca 1 månad sedan och mycket sammandragningar som gjorde ont. Fick åka in till NÄL och kolla med UL så jag hade fostervatten kvar, det fanns massor. Sen kollade de även tappen m.m. Men de trodde inte de var fostervatten, de tog lite oilka prover, värdena var bra.

Man kan läcka Urin i små mängder utan att man märker det, tror det är så jag har istället. Luktar inte alltid som urin, men det är väl för att man tvättar sej noga och byter trosor ofta antar jag..

Men det är ju bra att de kollar upp det ifall det skulle vara så, fostervattnet fylls på hela tiden, men de vill att man undviker vissa saker om så är faller, samlag, bada i badhus et.c..     
  • Frökenolson
    Marsätt skrev 2011-10-09 20:10:30 följande:
    Här har det snöat idag. Nu närmar sig vintern

åh va mysigt, vill också ha snö! =)
  • Frökenolson

Hej tjejer,
    vet ni hur vanligt det är att man inte  följer tillväxtkurvan.
    Var hos BM idag, och jag hade bara växt 2 cm och det var inte särskillt mycket sedan sist, så jag har hamnat längst ner på tillväxtkurvan. Ska dit igen nästa vecka och mäta igen, har det inte skett någon större förändring då så skulle man få ett tillväxtul. Jag tror att jag bara har en liten bebis, eftersom den var lite på RUL också, men det är ju bra att det kollas upp. Är det många andra här i tråden som varit med om liknande?

• Frökenolson
    bebis1201 skrev 2011-10-11 17:36:20 följande:
    Jag har en liten undran... Är det någon annan som svettas mer än normalt??? Jag har börjat svettas under armarna, får fläckar..:( så irriterande! Nån som känner igen sig???

Jag har svettats massa sen dag ett. Är konstant varm...
  • Frökenolson
    zatori skrev 2011-10-11 17:54:15 följande:
    Var hos bm idag. Tog upp det där med att jag känt av bebis lite mindre. Hon lyssnade på hjärtljuden och de lät bra och sen kände både hon och jag att bebis sparkade när hon höll på och lyssnade efter hjärtljuden. Det var ju skönt. Däremot har jag fortfarande knappt känt av den sen dess. Märkligt.

Mätte magen också för första gången. Måttet låg på 23. Hur har ni andra legat i vecka 26? (25+1 idag)

Sen skulle det tas blodtryck. Det var högt! 140/75. Bm trodde först att hon fått fel och mätte en gång till, men fick samma resultat. Jag tänkte att det kanske kunde bero lite på att jag varit småorlolig för bebis som varit så stillsam, men det trodde inte bm. Fick ta urinprov - ingen äggvita i urinet.

Sen ville hon att jag skulle ta lite prover och jag sa att jag skulle ta andra prover på torsdag och om jag kunde ta dessa samtidigt, men hon ville absolut att jag skulle ta dom IDAG, och sen fick jag en preliminär ny tid nästa vecka för uppföljning! Jag blev faktiskt lite nervös efter detta, för min bm är i vanliga fall väldigt lugn och nästan lite för laid back ibland. Men nu verkade hon vara på sin vakt riktigt ordentligt. Hon frågade om jag kände mig svullen och jag sa att händerna svullnat på mig. Hon sa att jag måste ringa direkt om jag får tung huvudvärk eller känner mig konstig. HON kändes orolig fast hon liksom inte sa det till mig. Vad säger ni, behöver jag bli orolig?
    mitt  mått låg på 23 idag och jag är 27+1 veckor enligt bm, 27+6 enligt mej..
    och det var inte så bra för min del, men du är ju två veckor under, jag låg på 21 i v 23+nåt så ditt mått är ju säkert bra, huvudsaken verkar ju vara att det går uppåt för varje gång..
    Jag skall tillbaka nästa vecka och mäta igen..
    Kan tillägga att jag är svullen m.m.  
  • Frökenolson
    Btrix skrev 2011-10-11 22:51:34 följande:
    Hej hej...ny här Glad  Har bf 15 januari, barn nr 3. Har haft en ganska bra gaviditet denna gången..knappt nått illamående alls  Glad ..har de senaste veckorna börjat att få mycket sammandragningar, och en del har var "moliga", men ok enligt Bm.  

Här kommer lite mått från mig, räknat på hela veckor (v25=25+0)

Barn    1        2        3
    v 25     25               25
    v 29     29      31
    v 33     34      35
    v 35     36      36  
    v 37     37      38 
    v 38     38      39

Barn 1: född 39+0, 3900g, 53cm  
    Barn 2: född 39+1, 3700g, 52cm
    Barn 3 ligger i magen.              
    välkommen, kul att se dina mått tidigare grav. och nu!
  • Frökenolson

Min sambo har inte kännt en spark ännu, men han har sett dem när jag drar upp tröjan.
    Oftast slutar bebis sparka när han lägger på handen, men sen har sambon inte så mycket tålamod så han håller bara kvar handen kanske 20 sek..

jag har fått mej många skratt de senaste dagarna, när bebisen sparkar så att hela magen sparkar. Jag kan lägga mej på soffan en timma eller så bara för att titta, så mysigt =) Jag undrar så vad han/hon gör när det sparkas så. idag tror jag det varit mycket kullerbyttor blandat med karateövningar   

• Frökenolson
    missable skrev 2011-10-13 20:16:33 följande:
    Empa86 skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Fan vilket sjukt bemötande, såna människor ska inte jobba med service!
    Det är nog ingen fara ska du se:)
    JA blev skit sur! Jag menar, jag ringer ju för att kolla VAD som skulle kunna vara FEL? Är jag inte ansvarsfull då lixom! Det är full rulle i magen idag så hon har nog inte mått dåligt av det, tom bättre iom jag inte gått och spänt mig pga värken!!!

Om jag minns rätt så är det väl "farligast" i början, och man skall helst inte äta dem några månader innan för att det ökar risken för missfall tidigt i grav. nu är man ju såppas långt gången att barnet med högsta sannorlikhet klarar sej om det föds nu. så jag tror inte du ska oroa dej, tror inget kommer hända dej eller barnet.
    Vissa människor skall inte jobba med att ta hand om andra, vissa jobbar med sådant de brinner för och för att hjälpa, andra ser det som vilket jobb som helst, de vill bara ha betalt..

Don't worry be happy!
  • Frökenolson
    cabrera skrev 2011-10-15 12:15:28 följande:
    Är det någon här som har läckt nån slags vätska??? Jag kände hur de rann till lite så gick på toaletten o då kom de massa flytingar blandat me typ vatten?? Nån som har liknande??

Så har jag hela tiden, när det började var jag in till gyn och kollade om det var fostervatten, det kunde inte säga om det var det eller ej, däremot gjorde de ultraljud och kollade så jag hade rikligt med fostervatten, vilket jag då hade..

Jag har funderat ibland på om det kan vara urin, det känns logiskt när man nyser eller hostar, men ibland rinner det ju ändå, och det känns märkligt att det skulle vara urin då..
    Jag tycker inte att det luktar pink...

Den senaste veckan har det blivit mer, ska kanske på ul igen snart för att kolla tillväxten hoppas det så de kan kolla fostervattennivån igen..

Luktar det något? vissa säger att man kan ha väldigt vattninga flytningar mot slutet...
    Ring förlossningen eller bm om det fortsätter. 
  • Frökenolson

Jag var också inne på förlossningen igår, tycker att jag börjat ha så mycket vattninga flytningar så jag ringde 1177, de bad mej åka in, det trodde jag inte att de skulle göra.
    Jag var på NÄL vid 21 tiden och fick lyssna på bebis hjärtljud i ca 20 min kopplad till en maskin så de kunde mäta. Hjärtslagen var mycket bra sa de, jag hade tillräckligt med fostervatten, inte mycket men tillräckligt sa läkaren. Så det var ju skönt att höra. De trodde inte att det var fostervatten jag läckte utan flytningar, läckte nästan ingenting där inne vilket är typsikt när byxorna blir blöta hemma.. Men de var väldigt trevliga och gulliga och sa att de finns ju här för mej och att jag skulle ringa om det uppstod igen. Det är bra att kolla upp!

Bebis rör sej otroligt mycket hela tiden, tycker det är så mysigt. Men så fort sambons hand läggs på magen är liten blickstilla ;) Toker!

Ska till BM igen på onsdag för att mäta magen på nytt, har den inte växt då blir det nog UL. Nu vet jag ju i och för sig att jag inte har några mängder med fostervatten och det kan ju förklara litet SFmått..

Hoppas ni haft en bra helg tjejer!       

Svar på tråden Januaribebis 2012