Inlägg från: Frökenolson |Visa alla inlägg
  • Frökenolson

Januaribebis 2012

sitter och läser om våra olika sfmått, helt otroligt hur mycket det kan skilja. Vissa har 32 medans jag bara har 23 och nästan lika långt gågna. Visserligen säger bm att jag har ett för lågt mått, men ändå... Hoppas på koll, ska mäta igen på onsdag, har jag inte växt då blir det TUL.

• Frökenolson

Jag vill gärna att bvc gör hembesök hos oss istället för att vi kommer dit, vill inte bege mej ut med lite i januariovädret...

Idag har jag varit hos mvc igen och mätt sf.måttet sombara hade växt en cm. Ligger fortfarande inte bra till på kurvan, bm ringde och pratade med gyn. läkare och de vill att jag kommer in nästa vecka på tisdag.
    Önskar så att tiden kan gå lite fortare, när det   gäller dessa saker, man vill ju ändå veta så allt är ok.
    Jag tror och hoppas att jag bara bär på en lite bebis, är själv bara 158cm så det vore ju nästan  konstigt om jag skulle få en lång bebis..Sambon är lite längre 178 eller nåt men ändå..
    Sparkar gör liten iallfall inte lika mycket som de senaste dagarna men jag känner av det i allafall .

Någon mer som har litet sf-mått 24 cm i v.29+0 

• Frökenolson
    Västeråsmamman skrev 2011-10-21 10:18:54 följande:
    Är kvar på fl, de är osäkra på hur barnet mår. Är satt på fasta och fick byta om från egna kläder...
    Jag skulle ju hem idag...men nu finns risk att de måste ta ut bebisen istället.

Det är ju skönt att de håller koll på er, även om bebis är liten nu så klarar de ju av att komma ut nu som tur är.
    Jag skall in på måndag och kolla, bebis har bra hjärtslag men är liten, de funderar på om hon/han skulle må bättre av att komma ut. Men varje dag som går och bebis stannar i magen är ju bra.
    Hoppas du har någon med som stöd och att tiden inte går allt för långsamt på förlossningen..
    Håller tummarna för att bebis får stanna många veckor till! 
  • Frökenolson
    Jamirl skrev 2011-10-22 00:08:04 följande:
    Kände lillen Hicka

det har jag också gjort de senaste dagarna, mysko känsla, härligt men konstigt!
    Första gången på ett yogapass, kunde knappt hålla mej från skratt då...
    Västeråsmamman skrev 2011-10-21 22:22:47 följande:
    Om bebben kommer nu så är lungorna inte riktigt mogna utan den behöver andningshjälp i början. Blir några veckor på neo till att börja med.
    Men alla i princip som föds i denna vecka överlever och de flesta får inga komplikationer på sikt.
    För min del så lovade de att jag inte skulle behöva komma i aktivt värkarbete eftersom jag är snittad tidigare och då finns det risker med det. Men det verkar de inte bry sig så mkt om just nu. Men jag hoppas att bebben väntar en stund till i alla fall.
    Skönt att du uppdaterar, skönt om ctg kurvan blivit lite bättre i allfall!

• Frökenolson
    syntetica skrev 2011-10-22 22:11:05 följande:
    Fått spendera kvällen på förlossningen, täta sammandragningar och en lite kort livmodertapp. 
    Återbesök imorgon, hoppas på bästa. 

hoppas det lugnar sig för dig! Kram
  • Frökenolson

Har varit på TUL idag, allt såg toppen ut! jättekul att se liten igen..
    Känns skönt, bebis beräknas väga 1400g och ligger som den vore fixerad men är det nog inte för gott ;)

• Frökenolson
    GoodEnough mom skrev 2011-10-24 21:04:20 följande:
    Hur länge varar era sammandragningar?

För jag tror att det är SD jag har men magen blir hård 15-20 minuter innan den slappnar av igen, är det normalt? Sedan kan magen bli mjuk igen ett tag innan det är dags igen - oftast på kvällen eller när jag vilat och reser mig upp. De senaste två nätterna har jag även vaknat av obehaget (gör dock inte ont).

Vecka 29+0 i morgon och alltså inne på vecka 30. På fredag är det dags för glukosbelastningen - Blä! Dessutom får dottern följa med eftersom förskolan ej öppnat då jag behöver lämna. Det blir ritblock och pennor och en massa grejer att sysselsätta sig med. Vilken tur att BM mottagningen ligger vägg i vägg med min gamla arbetsplast och att farmor jobbar där för då kan vi in och säga hej sedan :)

Annars har jag börjat må illa igen (än så länge lite i bakgrunden), har en massa huvudvärk och är allmänt slö och orkeslös - ingen bra kombo när man pluggar!      
    Jag kan få så på natten eller om jag inte pinkat på ett tag och reser mej från soffan eller sängen, släpper en stund efter jag varit på toa, det är som sammandragningar på näl idag sa de att det är vanligt även om man bara har lite urin i blåsan.
  • Frökenolson
    zatori skrev 2011-10-24 22:29:53 följande:
    Vad skönt att allt såg bra ut! Men hur kommer det sig att sf-måttet var såpass litet när bebis är såpass stor? :) Fick du någon förklaring till det?

Nej de hade ingen exakt förklaring, men jag har u inte mängder med fostervatten även om jag har tillräckligt det kan ju mycket väl ha med det att göra, normalskalan var från 6-25 om jag minns rätt igår hade jag 14 och i lördags 11.
    Har man då 24 så måste man ju hs ett större sf-mått logiskt sett.. Sen att bebisen ligger som den gör spelar ju säkert roll med.. Bär fortfarande magen väldigt lågt, ska se om jag kan få in nån bild snart igen..

Jag bad inte om TUL, fick det för att jag inte växer så mycket och har ett litet mått.
    Själv tycker jag att magen växer men visst finns det många här inne med större magar ;)
    Framförallt tycker jag att jag känner bebis så ofta, det märks att det börjar bli trångt där inne.. känner tydligt rumpan på bebis på höger sida, ibland sträcker liten på dig och det är ganska obehagligt men samtidigt mysigt =) 
  • Frökenolson

Är också sjukskriven:
    Alla dagar är olika med möten och så, men annars försöker jag städa, baka laga mat först till mej (lunch) sen ha något klart till sambon kommer hem så vi kan äta ihop.
    Annars har jag börjat pyssla för längesedan, julkorten är klara, planerar inför julen, klappar m.m. Har köpt kanske hälften nu tror jag. Jag har ont i handlederna och händerna domnar så jag kan inte alltid göra så mycket, det är olika dagar.
    Går ut och går, tänkte bege mej ut i skogen och plocka kottar m.m. till pyssel frampå..
    Jag försöker göra lite varje dag så det alltid finns något att göra, men jag håller med. Man blir otroligt rastlös ibalnd, som tur är har jag vänner som också ska ha barn och är hemma på dagarna och andra som jobbar natt och jag kan umgås med på dagarna =)

• Frökenolson
    sandy87 skrev 2011-10-25 13:44:08 följande:
    Hej alla!

Undrar om det är någon mer som känner av bebisen mindre nu? Har inte alls lika mkt rörelser längre..
    Känns som att den är jätte långt ner när man väl känner något, någon mer som upplever det så?
    Har fått en fruktansvärd klåda oxå :/

Jag känner mindre sparkar och mer typ bufflande eller vad man skall säga. Det börjar ju bli ont om plats för liten nu och sparkarna brukar väl inte vara lika kraftiga mot slutet även om man skall känna bebis tydligt varje dag..
    Min bm sa att jag skulle ha koll på minskade fosterrörelser och kontakt FL om jag blev orolig..

Klåda kan ju många få.. kolla upp så det inte är svamp om det är i underlivet...   
Svar på tråden Januaribebis 2012