• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Romashka

Nu har det blivit vår tur också! ) Den 26/1 kl 19.56 föddes äntligen Alexander!! 3925 g och 53 cm! Han är bara så otroligt fin!!

Noras,
    Alexander föddes med igångsättning i v 42+0. Jag var inställd (vet inte varför ) på att det skulle ta lång tid och att flera sätt av igångsättning skulle behövas för min del. Mig satte de igång med hjälp av gel (fick 2 omgångar) eftersom jag inte var öppen alls när vi kom in. Första försöket gav inget resultat så efter 6 timmar satte de en ny gel. Då började det hända grejer. På ca 6 timmar öppnade jag mig 10 cm. Sen var det bara "kanten" kvar. De satte också värkstimulerande dropp mot slutet eftersom bebisens huvud hade inte kommit tillräckligt långt ner. Krystvärkarna lät dock vänta på sig och BM sa att jag fick försöka börja krysta själv. Jag gjorde kanske 5-6 försök utan framgång. Till slut eftersom tiden gick och ingenting hände, beslutade läkarna att man fick ta till "sugklocka". Jag blev då lite desperat ett tag (tyckte det var mitt fel att han inte kunde komma ut), men allt gick bra till sist och efter 2 krystningar var Alex ute. )
    Så här i efterhand kan jag bara säga att min förlossning blev betydligt lättare och mindre smärtsam än vad jag trott från början. Jag har tyvärr aldrig fött "naturligt" så jag har inget att jämföra med. Men en igångsättning behöver absolut inte vara "hemsk"! Kanske tvärtom till och med. )

• PrickenoGrodan
    Noras skrev 2012-01-28 13:14:15 följande:
    Oj! Insåg nyss att nu KANSKE det bara är 3 dagar kvar så får vi träffa lilla bebben Förvånad På tisdag kan det hända att det blir igångsättning för min del, senast dock på torsdag. Och nu blev jag lite orolig! Har fått höra av många nu att en igångsättning är sååååå mycket hemskare än en vanlig förlossning. Har också läst på nätet på flera olika sidor att det är jobbigare, mer smärtsamt, tar längre tid m.m.
    Jag har ju en förlossning bakom mig redan, som startade av sig självt, så det vet jag ju hur det är. Men hur är det med igångsättning då? Ni som har erfarenhet av båda sorterna, kan ni berätta hur ni upplevde dem som olika? Fanns det några olikheter, eller tyckte ni att de var likadana? Var det mer smärta med igångsättningen, jobbigare, tog det längre tid?

Ettan startade med slempropp och värkar och var ute efter 10h. Dock avslutades det med sugklocka pga jag krystat i över en timme. Han föddes v.39+5.
    Nu med tvåan gick vattnet i 36+5 men det blev sedan igångsättning pga att jag inte fick några värkar. Hur som helst gick det hur bra som helst och var en lätt förlossning. Först fick jag gel och därefter vänta 6 timmar. Under den tiden hade jag sammandragningar som inte var jobbiga eller gjorde ont. Öppnade mig från 1,5cm till 3cm på dessa timmar. Fick sedan dropp och då var han ute på 1h 40 min. Krystade i 6min, vilket var enorm skillnad mot förra gången. Värkarbetet var intensivt och ibland fick jag dubbelvärkar men det var ju snabbt klart.
    Lycka till!
  • PrickenoGrodan
    Romashka skrev 2012-01-28 20:41:40 följande:
    Nu har det blivit vår tur också! ) Den 26/1 kl 19.56 föddes äntligen Alexander!! 3925 g och 53 cm! Han är bara så otroligt fin!!

Noras,
    Alexander föddes med igångsättning i v 42+0. Jag var inställd (vet inte varför ) på att det skulle ta lång tid och att flera sätt av igångsättning skulle behövas för min del. Mig satte de igång med hjälp av gel (fick 2 omgångar) eftersom jag inte var öppen alls när vi kom in. Första försöket gav inget resultat så efter 6 timmar satte de en ny gel. Då började det hända grejer. På ca 6 timmar öppnade jag mig 10 cm. Sen var det bara "kanten" kvar. De satte också värkstimulerande dropp mot slutet eftersom bebisens huvud hade inte kommit tillräckligt långt ner. Krystvärkarna lät dock vänta på sig och BM sa att jag fick försöka börja krysta själv. Jag gjorde kanske 5-6 försök utan framgång. Till slut eftersom tiden gick och ingenting hände, beslutade läkarna att man fick ta till "sugklocka". Jag blev då lite desperat ett tag (tyckte det var mitt fel att han inte kunde komma ut), men allt gick bra till sist och efter 2 krystningar var Alex ute. )
    Så här i efterhand kan jag bara säga att min förlossning blev betydligt lättare och mindre smärtsam än vad jag trott från början. Jag har tyvärr aldrig fött "naturligt" så jag har inget att jämföra med. Men en igångsättning behöver absolut inte vara "hemsk"! Kanske tvärtom till och med. )
    Grattis!
  • elinson
    Ni med hund här!

Nu har vi kommit hem från sjukhuset och vi ska försöka hitta rutinerna som familj. Problemet är att min sambo jobbar 10-18 vilket betyder att jycken måste ut iallafall en gång mitt på dagen. Men sen har vi den där kylan min barnmorska menade att vi borde vänta 14 dagar med att ta lilleman ut i kylan men vad göra?
    Hunden måste ju luftas även om det är -10...?

Hur har ni gjort kalla dagar? Stannat inne? Babybjörn under jackan? Ull och dun i vagnen?
  • Carolaj83
    elinson-aldrig hört talas om en bm som sagt att man ska stanna inomhus med bebisar om det är -10.....-30 däremot....båda mina tidigare barn är födda i december och jag var ute och gick med dom direkt. klä dom med sunt förnuft dom mår ju inte bra om dom blir för varma heller
    Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • fair
    Nyponrosen skrev 2012-01-28 17:20:21 följande:
    Gör man hinnsvepning  fast vattnet gått? Jag trodde man gjorde det innan.. för att få igång och att hinnan ska spricka eller?

Ja, min bm gjorde det i alla fall. Hon kallade det först för något annat och då frågade jag vad det innebar, sen när hon började förklara så sa jag "typ en hinnsvepning" och då sa hon att precis, det var det hon gjort.
  • Shigo
    twistedtofit skrev 2012-01-28 22:22:09 följande:
    Liten blödning och värkar!! Hoppas det är på g!!!
    Åh spännande.....!!!!!!!! Lycka till!!