• LillaEko

Januaribebis 2012

Jag har iphone. Men inte sett den appen. Vad är det? Betald?

• LillaEko

Jag hittade också bara den appen som kostade 28:- och tror inte det funkar, så kommer INTE betala för den.
    Skulle jag hitta en gratis skulle jag nog testa.

• LillaEko
    cabrera skrev 2011-07-16 11:54:15 följande:
    Jag är i v 15 (14+3) och kräks fortfarande :( gjorde vul i måndags och fick se en mini bebis men jag har absolut ingen mage än.. Är de normalt :S
    Min mage har gått ner sen svullnaden i början, tycker mest jag ser lite semester-fet ut nu och längtar verkligen efter att den riktiga magen ska ploppa ut!
  • LillaEko
    Zaarah1984 skrev 2011-07-17 16:14:41 följande:
    Än så länge har jag sluppit foglossning vilket jag är tacksam för men borde verkligen röra lite mer på mig men är alltid så trött. Fast det kan ju bero på minskad mängd motion... Hur mycket tränar/rör ni på er?
    Jag försöker röra på mig regelbundet.
    Pump minst en gång i veckan (men nu har gymmet semestertider 4 veckor så kommer bli svårare).
    Powerwalk/jogging 1-2 gånger i veckan minst och så cyklar jag till jobbet, 1 mil enkel resa.
    Vi har ju hund, så promenaderna hålls igång, men inte var dag de blir så tuffa. Så har sagt att jag ska vara nöjd med 1-2 tuffare och sen resten "vardagsmotion".

• LillaEko

Vad jag har hör är det ingen fara att träna, men man ska inte pressa sig på max-puls och riktigt tuff träning.
    Jag hade ju en graviditet i okt-dec förra året, tränade då för tjejvasan och enligt bm var det ingen föra att genomföra tjejvasan som gravid så länge det kändes bra.

Ang lyft har vår bm sagt att det inte är lyften i sig som är farliga. Det är sen när magen är i vägen och man inte kan lyfta med rätt teknik som det är farligt. Men då för kroppen och inte för fostret. 

• LillaEko

Hittade detta på pampers hemsida

"Bör man motionera under graviditeten? En bra tumregel kan vara att om allt är som det ska kan du träna och motionera på nästan samma sätt som du gjorde innan du blev gravid, men du ska inte pressa dig lika mycket som tidigare utan lyssna på din kropp. Är kroppen trött, ta en paus under gympapasset. Och om du inte motionerade, så är det hög tid att börja, men ta det lugnt i starten. 

Att motionera och träna stärker musklerna, och vissa muskler kommer du att använda under värkarna och förlossningsarbetet. Motionen ökar också blodcirkulationen mellan dig och barnet och kan lindra många problem som kan uppstå under graviditeten, som till exempel värk i ryggen.

Träningen ger dig också mer energi och du mår allmänt bättre. Det gäller bara att hitta vilken form av motion som passar just dig. På många håll finns gymnastik för gravida, som är en väl avvägd träning.

Tänk på säkerheten

Motion och träning är bra för dig och ditt barn, men det finns några saker du bör tänka på. Här kommer några tips: 

Värm alltid upp noga innan och slappna av efteråt. 

Undvik hård stretching, som att till exempel sträcka dig ner till tårna eller sträcka knäsenorna kraftigt. Under graviditeten frigörs hormon som gör att dina leder är något uppluckrade, så för mycket stretching— kan orsaka muskelsträckningar och andra skador. Du bör också undvika hopp och ryckiga rörelser och rörelser som innebär hastiga byten av ställning.

Håll dig till low impact-övningar på aerobicsträningen, särskilt om du inte tränade regelbundet innan du blev gravid. Raska promenader, simning och motionscykling är kloka sätt att motionera när du är gravid.

Skydda underlivs- och ryggmuskler genom att ha en bra hållning och undvik övningar som kan överanstränga dessa muskler, som till exempel situps eller övningar där båda benen samtidigt lyfts upp från golvet. Gör i stället "mini-situps" (se nedan), och när du gör benlyft kan du lyfta ett ben i taget medan du håller det andra benet böjt med foten i golvet.

Mät din puls när du är riktigt uppe i varv för att se till så att du inte överskrider 140 slag i minuten.

Undvik att bli alltför varm: drick massvis med vatten och träna inte i varma och fuktiga lokaler.

Och kom ihåg att alltid kolla med mödravårdcentralen innan du börjar med någon ny träningsform under tiden du är gravid.

• LillaEko

Vi är lite inne på if när det gäller försäkring.
    Men har lite kvar att kolla och diskutera innan vi bestämmer oss hundra.

• LillaEko

Intim fråga,
    Någon mer som har tjockare vita flytningar?
    Jag har det ibland och ibland är de nästan trådiga?!?!?!?! 

Svar på tråden Januaribebis 2012