• LillaEko

Januaribebis 2012

Kanske ska tillägga att vår hund är 2,5 år. Hon leker jättebra med andras barn och är naturligt försiktig mot dem (vilket hon inte är mot vuxna, dom vill hon helst attackera med pussar och hälsar helst genom att gladeligen "flyga" på dem, med en gnutta ironi).

• LillaEko
    missable skrev 2011-10-09 09:49:38 följande:
    Super tack! För som tur är hjälp med att måla den =) 
    LillaEko skrev 2011-10-09 09:20:14 följande:
    Till er som har hund.
    Kanske en helkonstig fråga?!?!

Förbereder ni hunden på något vis inför bebisen?

Ni som har barn sen innan och hade hunden först. Hur gick ni till väga i början för att introducera bebisen för hunden?
    Vår hund kommer ju alltid först idag, och vårt mål är att försöka fortsätta kunna prioritera henne lika mycket som nu, men förstår att det inte alltid kommer gå.

Vi har ett riktigt energiknippe som inte blir trött av koppelpromenader utan måste få jobba med både kropp och knopp. Men samtidigt är hon lättrastad då man kan åka ut till skogen och köra bollsök hur länge som helst utan att hon tycker det är tråkigt (ha henne lös, kasta och gömma tex bandyboll och låta henne söka). Hon är bolltokig =)
    Så vi vet ju att det inte alltid krävs så mycket av just oss (kroppsligt) för att få henne trött. 

Nu ska vi ut på en härlig skogstur (passa på eftersom jakten drar igång imorgon), passa på att lägga lite spår sen på vägen hem som vi kan spåra i em =) 
    Vi har ju som sagt två hundar, en som vi haft sen han var valp, medan tiken är en omplaceringshund som kom just från en barnfamilj! Med Molly har vi tränat mycket hälsa försiktigt på grannars oh bekantas barn, även med hanen men han tycker om barn, Molly har haft lite svårt i början, men det börjar släppa. I december ska vi börja gå med barnvagnen och hundarna så de vänjer sig vid den. Babyskyddet får de inte gå nära likaså får hundarna inte gå in i barnrummet även om dörren är vidöppen. Lasse (hanen) är en mästare på att ha sönder leksaker och gosedjur, så vi vill att hon får ha sina saker ifred! 
    Annars kör jag mycket med Nina ottosson leksaker, träna passivitet och lyhördhet för att trötta ut dom. Ingen bollkastning eller pinnkastning överhuvudtaget, visst han blir trött, men på fel sätt. Tränar mycket i konstgryt med honom och även naturgryt med bägge, men leka får de bara göra utomhus och det gäller även med sina leksaker förutom Nina Ottosson men det är ju för att det är en passivitet och tanke bakom de, Molly vet att hon måste vara lugn för att få leka med dom, det vet Lasse med, men har blir för ivrig för snabbt, så där är det verkligen lugnet som vi tränar. Iom foglossningen som jag har så orkar jag inte gå mycket raska promenader, vilket vi oftast gör. De får göra sina behov först och sen är det slutskvätt... Så nu cyklar jag mycket med dom och med Lasse kör jag Weight Pull, också för att trötta ut honom mentalt och fysiskt. På promenaderna som inte går så snabbt så får de bära varsin apportbock eller ha klövjeväska på sig =)

typ så gör vi =) 
    Vi har också tanke leksaker inne, med trä bräden och liknande. Våran älskar sök och spårning så godissök inne funkar också jättebra om man är riktigt trött.
    Vår blir inte trött av att bara "jaga" boll, vi gömmer den och sen får hon söka på stora ytor i skogen och så.
    Men än kan jag ju ta längre turer så det är skönt, precis varit ute över en timme i svår skogsterräng utan problem.
    Passade även på att lägga ett spår innan vi åkte hem som vi ska ut och spåra i em.

Det som blir barnrummet har hon aldrig fått gå in i, där har vi haft kattlåda och kattmat innan. Men nu har hon lärt sig att hon ändå inte får röra det så nu kan vi ha kattlådan i badrummet igen och kattmaten i köket.

Ska bli spännande att se hur hon kommer reagera på bebisen.
    Det som skulle kunna bli fel är att hon blir vaktig, att hon vill skydda oss för mycket helt enkelt?!?!?! 
  • LillaEko

missable: Ja har tänkt lite så med + att man samtidigt låter henne vara med, på bebis villkor.

• LillaEko

Vi kommerhämta hem vår vagn i december med. Strax innan jul ifall något skulle ske i mellandagarna när allt är stängt!

• LillaEko

Jämthund: åh vad avis jag blir. Jagar inte själv (vill ta licens i framtiden men varken haft tid eller känt att ekonomin tillåtit det än). Men pappa ger sig också ut idag, så brukar vara med och gå i drevet eller sitta på pass med honom, men i år passar det inte att vara ledig idag :(

Två: fy så oroligt, lycka till idag. Tycker min bebis varit jättelugn det sista, men i tors satte h*n igång igen och sen dess har jag känt massa igen.

• LillaEko

På tal om hund igen.
    Våran är också lägst, har ju två katter med. De kan utan problem flytta henne från matskålar och så, så misstänker att det kommer gå superbra när bebis kommer.

Men, hur gör ni andra på bilfrågan?
    Idag har vi en bur i bagaget (som egentligen inte passar, köpte den till en volvo 850, men har nu en toyota avensis).
    Så den måste bytas, men tror det blir för smalt med en halv, skulle vilja ha en som är smalare, så man får in både hund och vagn utan problem.
    Hur har ni tänkt frakta hund och vagn? Smarta lösningar efterfrågas, men tänker INTE byta bil ;) 

• LillaEko

RaraS: har kollat där, gillar deras ide med avdelare och grind. Idag har vi en från boburen. Men tänkte maila runt lite och begära in offerter, de kostar ju som sagt rätt mycket. Men vår hund älskar att få vara med så det måste lösa sig, hon är ju i storlek med en labbe/vorsteh

• LillaEko

Vi kommer köpa ca 3 uppsättningar i 50 och 3 i 56. Sen får mannen, min syster och/el svärmor ge sig ut och shoppa om jag inte orkar. Man vill ju inte stå med massa i 50 som man sen inte kan ha. Sen ska vi köpa en fleece overall i 56. Sen när bebis kommit ska vi köpa en overall till i rätt storlek, vill ha två eftersom vi har tvättstuga i källaren.

• LillaEko
    Hitnrun skrev 2011-10-10 15:11:16 följande:
    Här köpte vi vår specialanpasade hundbur, den är jättebra och kostade iallafall då bra mycket mindre än andra liknande burar tex. jeppe.  www.enason.se/ Ett litet tips bara.
    Tack för tipset, har mailat dem
  • LillaEko
    RaraS skrev 2011-10-10 11:54:11 följande:
    Lycka till! Att hitta den perfekta buren är inte det lättaste! Jag har letat bur i 1 ½ år och inte hittat någon "standard"-bur som passar vår bil i den storlek jag vill ha på bur. Utan vi har använt den buren som vi fick med hunden...och den tar som sagt upp större delen av bagageutrymmet. 

Den schäfer vi är fodervärd åt sedan 1 ½ år är ganska liten till växten....men vi vill ändå inte gå ner i storlek i bur ifall denna vovve blir placerad i någon annan stad/land. De flesta schäfrar är större så vi vill inte köpa en bur som inte passar en ny hund om vår nuvarande älskling skulle bli skickad till Afganistan etc (hemska tanke!)...
    Vi är ju helnöjda med bilen annars, bara just att vi nu måste byta bur. Den vi har idag köpte vi begagnad för vår förra bil. Vår hund kräver dock heller inte så stor bur som den vi har. Hon kommer lätt klara sig med smalare. 
    Och går det bara få en bur som är lite mindre än halv så bör det inte bli några problem med att få in en vagn.
    Men det är en djungel =S 
Svar på tråden Januaribebis 2012