Anonym (Lara) skrev 2011-09-25 18:40:52 följande:
Det vet du väl egentligen inget om. Jag tycker att du drar förfärligt många egna slutsatser utifrån väldigt lite information och sedan dömer ut exi.
Om jag ska prata utifrån egen erfarenhet så har min lust för att utöva BDSM (gillar inte det uttrycket men använder det i brist på annat) minst sagt varierat under de 15 år jag lekt med det. Olika faser i livet med olika behov. Förhoppningsvis kan man jämka ihop sina behov med partnerns på något sätt.
Att säga att man måste vara trogen de förutsättningar man gick in i förhållandet med eller dra tycker jag är förbannat enögt sätt att se på saken.
Jag är inte samma människa som jag var för nio år sedan och min ryggsäck är heller inte densamma, heller inte mina behov. Det är jag nog inte unik om. Man får anpassa sig, förhandla och ändra på saker i förhållanden som varar länge, inte bara vad gäller sex eller BDSM. Ibland skär det sig totalt, men ofta kan man lösa det tillsammans om båda vill.
Jag har ingen aning om deras relation öht. Det har inte du heller antar jag. Jag utgår från vad hon skriver och tycker det är ett dåligt sätt att få någon att hitta sin plats i den ev förändrade relatonen.
"UG: Jag har förklarat, visat, fixat filmer, fixat mentorer, varit på flera bdsm-fester, gett honom manualer osv. Jag har bönat, bett, gråtit, tiggt, vädjat... Och han lovar att det ska bli ändring. Det blir det inte."
Är det här verkligen ett sätt att förändra en relation gemensamt och i samförstånd? Är det här att jämka?