• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Liteniapril

Det är ju inte bara muslimer som kanske föredrar ett visst kön, utan det gäller nog som policy av generella anledningar :)

• Omorfia
    Tokstolla skrev 2011-11-22 11:45:43 följande:
    Jag har hört två saker. Dels den som anmälheten får reda på - att det tar tid att leta upp könsdelar och det är inget som vården vill lägga pengar/tid på. Och dels från en läkare som menade på att (de sena) aborterna minskade ganska drastiskt sedan de inte talar om könet.
    Personligen tror jag det är en kombination av de båda. Men det sistnämnda är ganska tragiskt =( 
    Det finns ingen statistik på att sena aborter skulle ha "minskat drastiskt" sedan vissa landsting beslutade sig för att inte tala om kön som en princip. Andelen sena aborter har faktiskt ökat under de senaste 10 åren. För den som är intresserad:
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18031/2010-5-12.pdf

Det är inte så lätt att få en sen abort beviljad när det inte finns svåra fosterskador eller uppenbara psykosociala problem eller risk för moderns liv. Svårt att simulera något av ovanstående för att göra sig av med en flickbebis (vilket folk verkar tro att "invandrarna" vill).
    Liteniapril skrev 2011-11-22 12:30:02 följande:
    I jkpg hävdar de att det är mot deras policy pga risken för sena aborter, men eftersom jag passerat v 20 borde det väl inte vara ngt problem egentligen...Ska dock på extra UL 16/12 och då kommer jag vara i v 24 (23+5) om jag räknat rätt, så tänkte fråga lite försiktigt då om man kan få veta kön :)
    Vi har ju dessutom RUL kring v. 18-19 för att hinna göra en sen abort om det är något fel på barnet innan det är för sent... Om den som ska göra ditt ultraljud har tid så finns det ingen anledning varför du inte skulle få reda på könet.

Jag gjorde RUL i måndags (Stockholms läns landsting) och den BM letade ganska länge för att se om hon kunde hitta någon snopp eller ej. Det är ganska lång tid avsatt för ett RUL och ofta blir det tid över.
  • emeilee

Hos oss väljer de helst inte att säga något så de inte kan garantera att de har helt rätt. Hon berättade om Emma kliniken i Göteborg. Flertalet som varit där har betalt mycket pengar och fått reda på kön, när väl bebis kommer så stämmer det inte alls.

Tror det är en kombo med religionsbakgrund, abortrisk samt risken att bli besviken om man förberett sig på en flicka så blir det en pojke eller vice verca.

• Liteniapril
    Omorfia skrev 2011-11-22 13:27:25 följande:
    Det finns ingen statistik på att sena aborter skulle ha "minskat drastiskt" sedan vissa landsting beslutade sig för att inte tala om kön som en princip. Andelen sena aborter har faktiskt ökat under de senaste 10 åren. För den som är intresserad:
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...

Det är inte så lätt att få en sen abort beviljad när det inte finns svåra fosterskador eller uppenbara psykosociala problem eller risk för moderns liv. Svårt att simulera något av ovanstående för att göra sig av med en flickbebis (vilket folk verkar tro att "invandrarna" vill).
    Liteniapril skrev 2011-11-22 12:30:02 följande:
    I jkpg hävdar de att det är mot deras policy pga risken för sena aborter, men eftersom jag passerat v 20 borde det väl inte vara ngt problem egentligen...Ska dock på extra UL 16/12 och då kommer jag vara i v 24 (23+5) om jag räknat rätt, så tänkte fråga lite försiktigt då om man kan få veta kön :)
    Vi har ju dessutom RUL kring v. 18-19 för att hinna göra en sen abort om det är något fel på barnet innan det är för sent... Om den som ska göra ditt ultraljud har tid så finns det ingen anledning varför du inte skulle få reda på könet.

Jag gjorde RUL i måndags (Stockholms läns landsting) och den BM letade ganska länge för att se om hon kunde hitta någon snopp eller ej. Det är ganska lång tid avsatt för ett RUL och ofta blir det tid över.
    Man tycker ju inte att det borde vara ngt problem, men vi får väl se vad de säger :)
  • godistroll
    Tokstolla skrev 2011-11-22 11:22:54 följande:
    åh NEEEJ! Du påminde just om att jag kan dö och enligt familjerätten får pappren inte skrivas på före barnets födsel... =/ 
    (Jag är extra orolig då jag går på blodförtunnande och jag blev väldigt sjuk när jag födde sonen- fick blod osv.) 
    Varför får ni inte skriva innan barnet föds? Vi gjorde det med dottern och det var inga som helst problem! Men d kanske har ändrat det sen dess eller så kanske det gäller olika i olika städer?!?

28 mars kom vår skatt till oss! Vår älskade Molly.
  • Elsa1981

Tokstolla: vi har bokat tid hos familjerätten i Malmö i slutet på februari för att skriva på alla papper. Verkar inte vara några problem alls.

• Aaglars

Tokstolla och godistroll

Vi skrev också på faderskapspapprena innan dottern var född.
    Men med sonen var vi gifta - och nu med trean är vi ju fortfarande gifta-:)

• Tokstolla
    Elsa1981 skrev 2011-11-22 14:24:41 följande:
    Tokstolla: vi har bokat tid hos familjerätten i Malmö i slutet på februari för att skriva på alla papper. Verkar inte vara några problem alls.
    godistroll skrev 2011-11-22 13:44:59 följande:
    Varför får ni inte skriva innan barnet föds? Vi gjorde det med dottern och det var inga som helst problem! Men d kanske har ändrat det sen dess eller så kanske det gäller olika i olika städer?!?

Göteborgs familjerätt tar tydligen inte emot ngr föranmälan... =/

Angående aborterna. Enligt läkaren JAG pratat med så såg personalen att aborterna faktiskt hade minskat. Kom ihåg att det verkligen inte bara är invandrare som vill ha ett visst kön. Man kanske tröttnar på att ha 2-3 pojkar och önskar en flicka eller liknande. Det finns många anledningar och dessutom har vi fri abort fram tills v18. No questions asked! När jag gjorde RUL med sonen så var jag bara i v17 och tänk då om jag dessutom hade blivit tillbakaflyttad lite. Hade jag bara velat ha en flicka och inget annat så... Ja, ni fattar.

TYVÄRR önskar sig inte alla människor allra helst ett friskt barn. 
    Och statistiken blir lite missvisande iom att man räknar från v18 med sena aborter. Men men. Det är som det är.
  • Thelma08

Då var det dax för ul imorgon ska bli spännande att för första gången se vem som bor i magen

Jag tycker det är sjukt att man kan tänka sig göra abort om könet på barnet inte är det man "önskar"
    Jag vill så gärna att det är en liten flicka i magen, MEN jag tar hellre en frisk pojke än en sjuk flicka.
    Hoppas ni förstår mig rätt nu.

Friska barn är väl ändå huvudsaken...!?

• Tokstolla
    Thelma08 skrev 2011-11-23 07:56:17 följande:
    Då var det dax för ul imorgon ska bli spännande att för första gången se vem som bor i magen

Jag tycker det är sjukt att man kan tänka sig göra abort om könet på barnet inte är det man "önskar"
    Jag vill så gärna att det är en liten flicka i magen, MEN jag tar hellre en frisk pojke än en sjuk flicka.
    Hoppas ni förstår mig rätt nu.

Friska barn är väl ändå huvudsaken...!?
    Jag önskar mig också en flicka nu när jag redan har en pojke (hade önskat pojke om jag hade haft flicka osv) men å andra sidan önskar jag mig miljonvinster när jag skrapar trisslotter osv. Det är inget fel i att hoppas på att få ett visst kön. Jag ser inte heller något fel i att bli lite besviken om man har typ 4 flickor och så kommer det en till. Felet för mig är att inte välkomna den gåvan (barnet) man snart ska få oavsett kön.

Jag har också RUL imorgon och jag längtar sååå! 
Svar på tråden Aprilbebis 2012