• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Skattkistan

Jag känner som du tesssibell! Det är sånt fokus på magen och graviditeten hela tiden, och missförstå inte, såklart vill jag berätta om den och svara på alla frågor, men när man har berättat samma historia om och om igen så ledsnar man! Dessutom tycker jag att det känns väldigt konstigt och obekvämt att det nu är jag som står i centrum i alla sammanhang med familj och vänner eftersom alla har hundra tusen frågor. Och detta klappande på magen och att folk vill att jag ska ställa mig upp så de kan få se om magen har vuxit... Vad ska man säga... Det är nog bara att gillar't :) när jag tänker tillbaka på när vänner och syskon varit gravida har även jag visat stort intresse och haft massa frågor så man får väl ha lite förståelse :)

• emme 86

Animegirl: haha ja gud hur de hade sett ut!
    Det tjocka i öronen försvann ganska omedelbart efter förlossningen vill jag minnas, inom ett par dagar så var öronen o näsan normala igen.
    Får se om de blir lika dant denna gången, de lär ja väl märka snart.

• grästuva

Hemlighet Du kan lägga dig ner i sängen och räkna rörelser, får du ihop till minst tio rörelser på en timma? Du kan buffa på magen, dricka kallt, äta eller dricka sött för att se om bebis reagerar. Är du orolig så ring förlossningen, eller åk dit. Är du där och orolig ska dom inte neka dig en kontroll. Min bebis har haft några lugna dagar ibland och med vår erfarenhet blir oron outhärdlig då

• Kaosmamma

Min bebis var lugn och lika med att jag kände mer eller mindre ingenting i 2 dagar och har haft ett tydligt mönster i flera veckor. Var jätte nära att åka in men försökte behålla lugnet, inte lätt. På dessa två dagar så kände jag bara nåt litet som jag var osäker på om det var buff eller tarmarna. Nu är magen igång igen fast med andra tider, plus att det är tydligare rörelser så jag tror på tillväxtperiod och att bebis sov mycket. Hade liknande fast längre med barn nr 1 men då var jag inte ett dugg orolig av nån anledning och då var det i v 30.

• trollet83
    Thelma08 skrev 2012-01-08 15:53:29 följande:
    Ja detta va inte lätt så här stod det på FASS då är man ju inte så pigg på att ta det!?

...Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret....

Jag vill ju inte riskera nått på barnet men jag vill heller inte ha sån klåda som jag har nu.
    Hmm..min barnmorska sa att det var ok att använda läkemedel mot svamp om det inte går över på annat sätt, frågade också på apoteket då jag köpte pevaryl och de sa att det var ok. Har inte läst det där på fass förrän nu. Jag har använt både vagitorier och kräm för några veckor sedan o är nu i v.27. Däremot pratade apotekaren på en annan sort, troligtvis den med införsrör som inte är så bra vid graviditet eftersom den förs så djupt upp.
  • Hemlighet
    grästuva skrev 2012-01-08 20:25:04 följande:
    Hemlighet Du kan lägga dig ner i sängen och räkna rörelser, får du ihop till minst tio rörelser på en timma? Du kan buffa på magen, dricka kallt, äta eller dricka sött för att se om bebis reagerar. Är du orolig så ring förlossningen, eller åk dit. Är du där och orolig ska dom inte neka dig en kontroll. Min bebis har haft några lugna dagar ibland och med vår erfarenhet blir oron outhärdlig då
    Skall man känna tio rörelser på en timma? Varje timma? Det gör jag inte. Men han har buffat lite för en stund sedan och då var det nog mer än tio rörelser på 15min.

Han hade en period här på ca 1 vecka då jag kunde kolla på kl och veta att snart sätter han igång och rör sig, men sen ändrade det sig och han blev tvär cool=/
  • grästuva

När jag ringt in till förlossningen har dom sagt att minst tio rörelser i timman är normalt, det behöver inte vara stora rörelser och ibland är det lättare att känna när man ligger ned med handen på magen. Sen vågar jag inte svara på om det måste vara minst tio rörelser i timman varje timme för det frågade jag aldrig. Nu har ju bebis rört sig för en stund sen men är du fortsatt orolig så ring och rådfråga förlossningen @-}--

• lima76
    Hemlighet skrev 2012-01-08 17:38:30 följande:
    Någon som vet när man ska känna fosterrörelser varje dag? Hur mycket bör man känna?
    Min bebis har levt runt varje dag tidigare, men nu har han lugnat ner sig under två dagar och sparkar inte alls lika mycket. Han trycker lite och duttar någon gång/dag.
    Jag är i vecka 24+4 idag.
    min bm sa att du ska känna bebisen tio gånger på en 12-timmars period. om den buffar en fyra- fem gånger direkt efter varandra räknar jag det som en gång. men om du är orolig ska du absolut ringa och prata med förlossningen.

animegirl: vad jobbigt med örontäppa.. hoppas det löser sig. annars har jag precis som du med astma och nästäppa, får panik om jag inte har en nässpray i närheten. emellanåt försöker jag skölja med saltvatten också men det enda som riktigt funkar är riktig nässpray. jag har förresten också en med kortison som jag fick utskriven i början av grav när jag fick bihåleinflammation och den använder jag igen nu när jag varit förkyld.

angående svamp så läste jag precis i förälsdrar och barns "jag är gravid" tidning om Tea tree olja, det var som jag hade för mig, jättebra mot svamp men man måste spä ut den med lite vatten. det stod också att gravida avråds från att använda pevaryl efter de tre första månaderna, de rekommenderar ist canesten men att man ändå ska rådgöra först med läkare.

jag har haft min första huvudvärkslösa dag på en vecka idag så kanske den här hemska förkylningen äntligen är på väg att ge med sig.
  • Thelma08

Detta med svampen verkar ju lite klurigt. Jag sörjde med pevaryl i morse innan jag han komma på vad bm sa till mig i början av grav när jag hade så mycket svamp. Då sa hon att första trimester kunde man använda pevaryl som "vanligt"
    Sen kommer jag ju inte ihåg vad hon sa om andra och tredje trimester...

Imorgon ska jag göra en undersökning angående detta
    Tänkte ringa både apoteket, barnmorskan, vårdcentralen och 1177
    För jag vill veta vad som kan påverka eftersom det står som det gör.

Var kan man hitta tea tree oil någonstans??
    Har med hört talas om det dock skulle man spä ut det jätte mycket när man va gravid.

• lima76
    Thelma08 skrev 2012-01-08 22:29:06 följande:
    Imorgon ska jag göra en undersökning angående detta
    Tänkte ringa både apoteket, barnmorskan, vårdcentralen och 1177
    För jag vill veta vad som kan påverka eftersom det står som det gör.

Var kan man hitta tea tree oil någonstans??
    Har med hört talas om det dock skulle man spä ut det jätte mycket när man va gravid.
    det ska bli intressant att höra om du får samma svar överallt :)

tea tree olja hittar du i hälsokost-butiken..det finns massor av användningsområden för den, de i butiken kan säkert hjälpa med råd om hur man använder den bäst vid svamp och graviditet. jag använde den för många år sen vid en svampinfektion, jag fick rätt många en period pga att jag fick äta en massa pencillin. jag har för mig att jag smorde med den outspädd och att det liksom brände lite men sen hade jag inga fler infektioner på flera år. men då var jag inte gravid.
Svar på tråden Aprilbebis 2012