• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • lima76
    grästuva skrev 2012-01-13 12:00:22 följande:
    Tack Lima @-}-- nästa TUL är i v.28 (är i v.25+6 idag) men nästa koll är på Tisdag då jag ska träffa förlossningsläkare och Bm. Går på någon form av koll minst var 14.de dag just nu. Så du väntar tredje barnet (?) hur gamla är de andra?
    jag har två tjejer som fyller 8 och 5 i år :) det belv lite större åldersskillnad än jag tänkt pga missfall men jag tycker det är rätt härligt samtidigt att de är lite större och förstår vad som händer. de pratar med och klappar på magen.

Lovis: har du redan gjort glukosbelastning då eftersom du vet om ditt socker? jag ska inte förrän om ca 2 veckor men räknar inte med några problem.. (ta i trä..)

jag måste hitta lite energi och ta itu med alla julsakerna... och stryktvätten... och helst städa hela huset... och nästa vecka är det alla jädrans papper som ska fixas, inkomstuppgift till FK skulle fyllas i av arbetsgivaren.. förstår inte riktigt varför när jag har sgi bestämd sedan länge och inte bytt arbete eller jobbat mindre än heltid.. sen väntar jag på att se om FK godkänner min sjukskrivning plus att jag borde skicka in ansökanom Gravidpeng också... ibland känns det som om jag drunknar i alla papper..
  • Karisma
    hemmakatten skrev 2012-01-13 12:04:29 följande:
    Ska testa att ta med en apelsin eller så samtidigt, det kanske hjälper..! Nu när jag mått dåligt har jag tagit med vatten. Jag åt Hemofer först men då räckte inte de fyra tabletter om dagen som är rekommenderat (blir bara 36 mg ca) och jag blev istället så hård i magen att jag mådde dåligt. Gick då över till Niferex istället, åt en om dagen, fick magkramper ibland och fick rusa till toaletten. Började då med en varannan dag istället vilket har gått ganska bra fram till nu.. Mitt blodvärde låg på 123 i måndags vilket jag tycker låter ganska bra? BM sa att jag skulle fortsätta med att ta en varannan dag för att hålla det..?

Jag  var nere på 113 men vägrade ta järntabletter (nog problem med magen ändå), senast jag var där var det uppe på 119 så min bm tyckte inte jag behövde ta ngt. Hade det däremot sjunkit mer hade hon nog sagt annat. :)

/K
  • Kryssarinnan

Är inne i v 27+3 nu och bebisen ligger alltid och trycker på höger sida och sparkar gärna på revbenen så jag är så himla öm där. Tröttsamt, och fortfarande långt kvar på tillväxten! 
    Hmm, har den redan vänt sig nedåt i magen?  

• hemmakatten
    Karisma skrev 2012-01-13 15:35:11 följande:
    Jag  var nere på 113 men vägrade ta järntabletter (nog problem med magen ändå), senast jag var där var det uppe på 119 så min bm tyckte inte jag behövde ta ngt. Hade det däremot sjunkit mer hade hon nog sagt annat. :)

/K
    Jag funderar på att skita i att äta dom också.. Jag tror att jag kommer att känna om jag behöver järn eftersom jag blir väldigt trött och hängig vid brist. Det kanske räcker med att ta en ibland? Vet inte hur mycket en tablett hjälper eller hur snabbt det blir någon verkan?
  • Majsan242
    hemmakatten skrev 2012-01-13 15:48:20 följande:
    Jag funderar på att skita i att äta dom också.. Jag tror att jag kommer att känna om jag behöver järn eftersom jag blir väldigt trött och hängig vid brist. Det kanske räcker med att ta en ibland? Vet inte hur mycket en tablett hjälper eller hur snabbt det blir någon verkan?
    Det kan ju vara en idé att äta järnrik kost... typ blodpudding, pumpafrön, torkade aprikoser, havregryn, kikärter, broccoli...
  • hemmakatten

Jag äter ganska mycket broccoli, blodpudding, leverpastej och havregryn men det känns som när man kollar järninnehållet per 100 g som att jag inte borde komma så långt på det..?

• Majsan242
    hemmakatten skrev 2012-01-13 16:20:05 följande:
    Jag äter ganska mycket broccoli, blodpudding, leverpastej och havregryn men det känns som när man kollar järninnehållet per 100 g som att jag inte borde komma så långt på det..?
    Kanske inte men bättre än inget :)
  • lima76
    hemmakatten skrev 2012-01-13 16:20:05 följande:
    finns juicer också som är järnberikade och brustabletter med vit c och järn (friggs), alla bäckar små.. :)
  • emeilee
    Karisma skrev 2012-01-13 15:30:27 följande:
    Nja det vet jag inte om jag får precis. Taket ligger på 440 000kr om jag inte minns fel och jag är långt ifrån det. Vill man vara hemma så länge som möjligt så gäller det att spara in på dagarna. De måste väl nästan räkna fp på 7dagar för att detska passa alla då vissa jobbar mer än 5dagar per vecka vissa veckor. Jag kommer ta ut max 18 dagar i månaden för att kunna vara hemma i ca 18mån och ändå ha kvar några dagar till senare. Det finns ingen möjlighet att ni kan dra ner på utgifterna under tiden du är föräldraledig?

Jag kommer dessutom få 10% på min lön från jobbet under 5-6mån. (Vet inte omförhandingarna är klara,men hoppas på 6mån. :))

På graviditetspenningen är det ju dock 80% på ens lön.

/K
    Så schysst av din arbetsgivare och betala 10%. :) Jodå det finns kostnader att kapa, men som någon annan skrev innan, man anpassar sina utgifter efter inkomsten och det blir lite svårt när man bott på gård med hästar i 5år och helt plötsligt kapa inkomsten med 50%. Men vi löser säkerligen det.
  • Karisma
    emeilee skrev 2012-01-13 20:07:09 följande:
    Så schysst av din arbetsgivare och betala 10%. :) Jodå det finns kostnader att kapa, men som någon annan skrev innan, man anpassar sina utgifter efter inkomsten och det blir lite svårt när man bott på gård med hästar i 5år och helt plötsligt kapa inkomsten med 50%. Men vi löser säkerligen det.
    Förstår att just hästarna ställer till det lite. Man vill ju inte precis sälja iväg alla pga en föräldraledighet. 10% är genom If-metall, ngt de förhandlat om att företaget ska betala. Nu när jag är sjukskriven få jag upp till 90% av lönen genom ags (afa), åxå genom facket. OM nu bara försäkringskassan godkänner min sjukskrivning.

Hoppas det löser sig för er. :)

/K
Svar på tråden Aprilbebis 2012