• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • hemmakatten

Thelma: Nej, har också fattat det så, att det är normalt men det känns så jäkla obehagligt ibland bara:) Men det är väl sådant man får lära sig genom det här, att det är så det är! Vad skönt att dina som ändå gör ont inte är någon fara:)

• trollet83
    Aaglars skrev 2012-01-18 03:21:13 följande:
    Trollet83
    Vad härligt att du snart går på ledighet!!!

Är det farligt att bebisen är så stor? Eller är du/ni mer oroliga för en jobbig förlossning!
    Risken är större hos diabetesbarn att de  blir stora då mina blodsockervärden är förhöjda och ger bebis mer energi o därmed blir större, viktigt att ha koll så barnet inte blir för stort för då kan det bli så att det blir igångsättning eller kejsarsnitt tidigare än beräknat. Diabetesbarn som är stora är inte mer utvecklade än andra barn utan kan tvärtom vara mer slöa i början efter en förlossning som dels kan bero på att bebisens blodsocker kan bli för lågt efter förlossningen då det inte längre får det extra sockret från mamman o dessutom har fått igång sin egen insulinproduktion. Klart man blir orolig att det blir en tuff förlossning om barnet blir för stort o svårare att föda fram det, men får ju gå på täta kontroller så det borde bli bra i slutändan iaf..blev ju lugnad av bm efteråt men det är iaf tufft är ingen vanlig graviditet.
  • Aaglars

Trollet83

Då förstår jag bättre. Tack för att du berättar!
    Hoppas allt blir/är bra!!!

• hannisfashionista

Idag var jag på koll hos BM och mätte symfysfundusmåttet och det var 23... Jag är i vecka 26.
    Om man jämför med samma mått när jag väntade sonen så hade jag måtten 27 i v. 27 med sonen.

Det ligger alltså i underkant, något att vara orolig för tro?

En annan grej som oroar mig är att jag har fått åderbrock och ytliga blodproppar. Rynkar på näsan Ytliga blodproppar på låret och det ser ut som tre blåmärken i närheten av varandra och nedanför blåmärkena ser man en blodven väldigt tydligt genom skinnet hur den går tills den vid sidan av knäet poppar upp och går ner på vaden. Rynkar på näsan

Jag fick inget sånt med sonen trots att jag vägde mer då och rörde mig mindre än vad jag gör nu. Stödstrumpbyxor är beställda. Jag är livrädd att jag ska få en propp nu och kanske riskera att dö?! 

Jag är för övrigt ganska nöjd med viktuppgången, klättrade i vikt väldigt mycket de första 20 veckorna, åtta kilo, och har nu skärpt till mig med maten, äter mindre måltider och mycket grönsaker, och har gått upp 1 kilo nu på 4 veckor, tänk då på att det var jul och nyår samt att jag suttit helt stilla på grund av kraftig förkylning. 

Nu ska jag komplettera med träning och fortsätta äta nyttigt förutom något undantag då och då och hoppas på att max gå upp 3 kilo till. Vi får se hur det går!

Kan det påverka symfys-måttet? 

• grästuva

Vad sa din Bm om de ytliga blodpropparna? Är du i riskgrupp för proppar? Är det din första sf mätning så är det svårt att se åt vilket håll det utvecklas, är du orolig kan du begära ett TUL.

• Floff

Jag tror jag hade 24 i vecka 26, vilket var ett litet snäpp under mittenkurvan. Inget att oroa sig för sa BM, eller snarare sa hon "så det är bra". Hon tog även fram kurvan för sonen från och 2009 och jämförde och det var ungefär lika då. Och ut kom en fin grabb på 51 cm och 3,6 kg. Tror inte man behöver oroa sig för sf-måttet om inte BM kommenterar det speciellt.

• hannisfashionista
    grästuva skrev 2012-01-18 20:25:23 följande:
    Vad sa din Bm om de ytliga blodpropparna? Är du i riskgrupp för proppar? Är det din första sf mätning så är det svårt att se åt vilket håll det utvecklas, är du orolig kan du begära ett TUL.

Hon sa att om det hade kommit plötsligt nu hade hon kanske blivit oroad men nu har jag haft dem sedan i jul så då var det ingen fara menade hon men jag blev ju ganska orolig och tänker nog ringa till VC imorgon och be dem titta på det. Där blåmärkena är känns det varmt och stickigt. Jag kollar hellre upp det och får blodförtunnande om det skulle behövas istället för att få en propp liksom...

Det är min första sf-mätning. Men jämför man med sonen så skiljer det -3cm. Så hon sa att hon skrev in i journalen att det var i underkant men ingen fara, fortfarande inom ramarna.

När hon märkte att jag blev oroad så slog hon bort det direkt och menade att det var sååå normalt så, ändå kan jag inte låta bli att jämföra med sonen. Tänkte att jag ska avvakta tills nästa möte och se symfys-måttet då. Om det fortfarande ligger i underkant kommer jag att "kräva" att få ett TUL.

Nu får vi åka ganska långt för TUL och det är lite trist om det inte behövs utan att jag är övernojig bara, det är 12 mil till ultraljud enkel väg.. :(

• Floff

hannis: men hur låg du till på kurvan då? Utan att jämföra med ditt första barn?

• hannisfashionista
    Floff skrev 2012-01-18 21:52:32 följande:
    hannis: men hur låg du till på kurvan då? Utan att jämföra med ditt första barn?
    precis innan det understa streckade strecket. :)
Svar på tråden Aprilbebis 2012