• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Floff

TUL nr 1 idag och allt var bra - som väntat! Bebisen ligger med huvudet långt ner i bäckenet och därför blir mätningen av magen lite knasig. Han är iaf lagom stor och allt såg perfekt ut. Han blir till och med större vid födseln än vad storebrorsan var som det ser ut i nuläget!

hemmakatten: Det kan vara att bebisen trycker sig neråt med huvudet i bäckenet. Min skrutt ligger med huvudet jättelångt ner och jag har såna där ilningar och hugg dagligen. Frågade om det idag och det var just för att han ligger så långt ner och knorvlar runt.

• hannisfashionista
    Floff skrev 2012-02-15 09:57:53 följande:
    TUL nr 1 idag och allt var bra - som väntat! Bebisen ligger med huvudet långt ner i bäckenet och därför blir mätningen av magen lite knasig. Han är iaf lagom stor och allt såg perfekt ut. Han blir till och med större vid födseln än vad storebrorsan var som det ser ut i nuläget!

hemmakatten: Det kan vara att bebisen trycker sig neråt med huvudet i bäckenet. Min skrutt ligger med huvudet jättelångt ner och jag har såna där ilningar och hugg dagligen. Frågade om det idag och det var just för att han ligger så långt ner och knorvlar runt.
    Så skönt att höra att allt såg bra ut, hur stor är han beräknad att bli, eller de kanske inte kan uppge sådant? Jag är i vecka 31 nu men hade i vecka 30 ett tillväxt mått på 26.. Så jag har oroat mig för det, skönt att höra att mätningen kan bli "fel" beroende på hur bebis ligger. Får ofta höra "Men du har ju så liten mage" så det är klart att det spär på tankarna om att det ska vara något fel. 

Skönt för dig i alla fall att allt såg bra ut! Glad 
  • grästuva

Thelma jag skulle ringa Bm idag, ibland kan påverkan av tappen gå snabbt och det är alltid bra att vara vaksam

• Poppee

Jag har börjat få väldigt mycket tryck nedåt. ngn mer som har de?

• 4 små
    hemmakatten skrev 2012-02-15 08:40:59 följande:
    I går när vi var på bio hade jag riktigt obehagliga ilningar nedåt, typ som hugg som gjorde skitont. När vi kom hem gick det över men vaknade i natt 03.50 av att bebis höll på och grejade och kände samma sak igen och stundtals ett obehagligt tryck ut mot rumpan. Blev riktigt nojig när jag låg där yrvaken i mörkret, trodde att den skulle spräcka hinnorna och försöka ta sig ut! Men sen lugnade den ner sig efter ett tag och jag somnade om... Usch.
    känner igen det där... idag när jag lämnade på dagis kändes det som att han försökte kravla sig ur! men han får allt vänta i 6v till...
    son -05, dotter -07, son -10, BF 2012-03-27 (son) -planerat snitt
  • Floff

hannisfashionista: Som hon sa idag så skulle han enligt betäkningarna bli större än strebror som vägde 3250 vid födseln i vecka 42. Mer exakt än så fick jag inte veta tyvärr Ja mätningen av magen kan tydligen bli lite skev om bebisen ligger långt ner eller liksom "inåt" i magen, men man ska kanske inte utgå ifrån att så är fallet, så därför är det ju bra med TUL för att va på den säkra sidan Hade du fått göra TUL? Har så svårt att hålla reda på vem som hör vad här inne

• Thelma08

Jaha då får jag allt åka in till FL i dag igen... Ringde bm för att rådfråga henne men sköterskan som svarade sa att jag skulle
    Ringa fl för sär va ingen bm för än på fredag.

Så jag ringde fl och pratade med en jätte trevlig bm som sa att jag skulle in för en ny bedömning av tappen.
    Jag tyckte jag kunde vänta men det ville inte hon.

Lite jobbigt då min sambo är bort rest nu i veckan kommer inte hem för än på torsdag kväll. Sen är han hemma över helgen och åker 100 mil iväg på söndag kväll... Och blir borta till torsdag nästa vecka...

Nu får min bror hoppa in och passa sonen en stund så jag kan åka in där...

Är så jäkla rädd för att jag kommer bli inlagd... Så jag får nästan tårar i ögonen av att tänka på att jag ska köra in där snart...

• meghan26
    Thelma08 skrev 2012-02-15 09:11:21 följande:
    God morgon! Behöver få lite råd av er.
    Som jag skrev innan så var jag ju inne på fl i torsdags kväll och då konstaterade dom att jag hade mycket och regelbundna sammandragningar.
    Läkaren kollade tappen som var 4 cm, alltså okej. Men hon sa att håller sammandragningarna i sig så skulle jag ta det med min bm.
    Sd har ju hållt på så länge, inte blivit värre men heller inte färre.
    Tycker ni jag ska ringa bm? Eller avvakta ett par dagar till? Har tid hos bm den 29/2 är det för länge att vänta?

Dom sjukskrev dig inte?

Jag var inne på förlossningen den 24/1 då jag hade regelbundna sammadragningar som kom med 5-10 minuters mellanrum dygnet runt i två dagar i sträck. De kollade ctg, blodtryck, tappen osv. Allt såg dock bra ut men(tappen är lite påverkad) de sjukskrev mig på en gång. Det var ingen snack om saken.  Så nu går jag hemma tills förlossningen.   

• fjälla

Thelma08: Jag är sjukskriven sedan ungefär v 27 för täta sammandragningar och tungt jobb, är nu 31+0. Har varit inne två svängar för UL av livmodertappen och det har sett bra ut båda gångerna. Den är lite mjuk men ändå lång och helt sluten.

Jag var livrädd att bli inlagd och/eller ordinerad sängläge (mår dåligt av att inte kunna röra mig som vanligt ändå, och att då inte ens få gå lugna promenader - huvva!). Jag blev alltså sjukskriven andra gången jag var inne men får ändå röra mig till smärtgräns, så länge jag vilar oxå och lyssnar på kroppen. Läkaren sa att det inte är bra att bara vila så länge som tappen inte är mer påverkad, puh! Det blev stor skillnad för mig att inte behöva jobba längre eftersom bara vetskapen att jag skulle iväg gjorde att sammandragningarna blev mkt värre och tätare även när jag bara låg på soffan i flera timmar. Så jag är rätt nöjd nu faktiskt

Hoppas att allt gått bra för dig idag!

Ni som fått TUL: hur har ni legat på SF-kurvan? Jag är 31+0 idag och mätte 27 cm, 29+0 var det 25 cm, 27+0 24 cm och innan det mitt på normalkurvan. Vid 27 fulla veckor mättes bebisen i samband med UL av livmodertappen och var då -13% vilket tydligen stämde bra med SF-måttet. Om den nu inte har växt på sig i lite bättre takt tills nästa gång så blir det TUL igen...

Svar på tråden Aprilbebis 2012