• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • anne h
    Sarah f skrev 2011-09-05 09:15:32 följande:
    som så många gånger sagts i tråden; man letar inte enbart efter DS. Det är DIN upplevelse att det är klappjakt på foster med DS och inga andra.

Screeningen av foster kommer att fortsätta, instrumenten kommer att bli mer känsliga och fler avvikelser kommer att kunna avslöjas. vissa kanske man kommer att kunna åtgärda i livmodern, andra inte. 
    Tekninen går framåt, och så länge vi inte tvingas till enskilda  beslut så är det ett fantastiskt redskap.       
    KUB är utvecklat enkom för att finna DS.

Självklart går utvecklingen framåt, det kommer sorteras ut fler avvikelser ju längre de kommer, DS är bara en liten början som är relativt enkel att finna när man söker. Ju fler som aborterar desto större blir trycket på dem som inte gör tester, de kommer få "skylla sig själva" i mångas ögon.  Redan i dag får föräldrar som föder barn med DS frågan direkt efter förlossningen när det uppdagas att barnet har DS om de inte gjort FVP.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Zargenta
    pussar o kramar skrev 2011-09-05 09:51:17 följande:

Fast du vill inte förstå att ordet mupp är ett kränkande ord du fortsätter att tycka att det är ett gulligt ord.
    Tycker du CP och Mongo också är trevliga och gulliga ord att använda?

Fast om du inte vill förstå att det INTE är kränkande i MINA ögon, varför ska jag behöva fortsätta be om ursäkt för att jag använt det? Jag fortsätter inte att använda det i mina argument här i tråden eftersom någon tog illa vid sig, men nej, jag tänker inte skämmas för det och kommer fortsätta säga mupp privat om jag vill. CP är förkortningen för hjärnskadan cerebral pares, mongo är utkommet av mongoloid, dvs de liknas vid folkgrupp från Asien där de har en ögonform med annorlunda utseende. Ska jag klumpa ihop folk med olika handikapp och funktionsnedsättningar och störningar, använder jag nog mig hellre av mupp än mongo och CP då dessa är så pass specifika för de med DS och cerebral pares.

Du väljer själv hur du vill tolka orden och hur du vill använda dem. Hade jag satt "jävla" framför något av orden, så hade det varit för att skymfa och nedvärdera, för mig är det stor skillnad.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • anne h
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 09:33:26 följande:
    Vad bra skrivet!

Kan bara hålla med, snart så kommer det säkert fler möjligheter att screena för fler "fel" hos väntade barn - och gör man då inte abort så ses det antagligen som konstigt. Så får föräldrarna betala extrakostnaderna som blir,  just för att de enl. samhället gjort ett felaktigt val när de valt att inte döda sitt barn .
    självklart ska de betala själva, de har ju inte kollat och gjort abort! (ironi ifall någon tror annat..)

Redan i dag får ju nyblivna mammor som just fött barn med DS redan på BB frågan om de inte gjort FVP..  
  • Sarah f
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 09:54:18 följande:
    Är det så svårt att föreställa sig då? Inte för mig iaf, särskilt när man som jag är medveten om hur svårt  det är att få igenom det som våra barn med särskilda behov behöver redan nu.
    Är då problemet att det föds få barn med DS?

Ja, jag tycker det är svårt att föreställa sig det scenariot du beskriver. Visst kan ekonomiska förutsättningar förändras, men det gör det för hela samhället. Jag tror knappast att familjer med funktionshinder kommer att straffas utt för att uppmuntra abort. Vad pekar på något sådant?

Alla som generaliserar är idioter.
  • Milkina cerka
    anne h skrev 2011-09-05 10:01:33 följande:

Självklart går utvecklingen framåt, det kommer sorteras ut fler avvikelser ju längre de kommer, DS är bara en liten början som är relativt enkel att finna när man söker. Ju fler som aborterar desto större blir trycket på dem som inte gör tester, de kommer få "skylla sig själva" i mångas ögon.  Redan i dag får föräldrar som föder barn med DS frågan direkt efter förlossningen när det uppdagas att barnet har DS om de inte gjort FVP.
    Ja precis så är det jag tänker.

Se här vilka fantastiska föräldrar jag precis läste om förresten -
    www.expressen.se/nyheter/1.2550290/livet-blir-inte-som-planerat
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-05 10:01:33 följande:

KUBB-testet är ett icke konklusivt test. Du får inget svar huruvida ditt foster har DS.

Personligen tycker jag att det är ett meningslöst test.  

• Sarah f
    anne h skrev 2011-09-05 10:04:12 följande:
    självklart ska de betala själva, de har ju inte kollat och gjort abort! (ironi ifall någon tror annat..)

Redan i dag får ju nyblivna mammor som just fött barn med DS redan på BB frågan om de inte gjort FVP..  

Frågan ställs för att få en inblick i hur förberedda föräldrarna kan väntas vara, inte som ett förebrående.

• anne h
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 10:06:11 följande:
    Ja precis så är det jag tänker.

Se här vilka fantastiska föräldrar jag precis läste om förresten -
    www.expressen.se/nyheter/1.2550290/livet-blir...
    Jo, de föräldrarna kanske borde fundera på den moderna formen av "ättestupa" som någon skrev om i tråden..?  Han kostar ju en massa och denna funktionsnedsättning kommer ju inte "senare i livet" som vissa anser är ok men inte när det kommer tidigare..?
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till? 
     (hatar inte dig, det ska du inte tro, så mycket kraft tillåter jag inte att du ska få av mig )
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-05 10:05:07 följande:
    Är då problemet att det föds få barn med DS?

Ja, jag tycker det är svårt att föreställa sig det scenariot du beskriver. Visst kan ekonomiska förutsättningar förändras, men det gör det för hela samhället. Jag tror knappast att familjer med funktionshinder kommer att straffas utt för att uppmuntra abort. Vad pekar på något sådant?

Jag skulle på ett sätt önska att det inte föddes några barn med DS MEN inte
    pga aborter utan jag skulle förståss önska att inga foster drabbades av DS.
    När fostret redan finns gläds jag dock åt om det får en chans, ett annat alternativ
    än döden. Jag är som sagt glad att de personer med DS som finns  i min omgivning
    fått födas.
  • Sarah f

Om vi då förbjuder fosterdiagnostik så att endast de som har råd kan åka utomlands för att göra screening, då blir det istället en klyfta mellan klasser. Är det önskvärt att det föds barn med speciella behov mest i svagare grupper? Är det önskvärt att de hamnar hos missbrukare, ekonomiskt ansträngda, psykiskt sjuka osv i större andel än hos personer med mer ordnad tillvaro? Det är ju en mer sannolik tanke än att människor straffas pga de väljer att föda ett barn med hinder.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes