• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-05 22:10:06 följande:
    Här får i lite andras ord om detta..
    Det kan ju vara tjatigt att bara läsa mig.. Variation förnöjer Solig

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/05/foster.../

Personer med Downs syndrom växer upp i sina familjer, går i förskola och skola och flyttar hemifrån. Merparten lär sig läsa, skriva och räkna. Som vuxna har de ett arbete på den öppna arbetsmarknaden eller daglig verksamhet. De förälskar sig och gifter sig. De har fritidsaktiviteter och intressen. De reser utomlands. De surfar på Internet och chattar. De har familj och vänner. De älskar och de är älskade.

Som ni hör är det inte svårt att beskriva hur det är att leva med Downs syndrom. För det är i så många avseenden ett liv som alla lever.

Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-05 23:38:22 följande:

Personer med Downs syndrom växer upp i sina familjer, går i förskola och skola och flyttar hemifrån. Merparten lär sig läsa, skriva och räkna. Som vuxna har de ett arbete på den öppna arbetsmarknaden eller daglig verksamhet. De förälskar sig och gifter sig. De har fritidsaktiviteter och intressen. De reser utomlands. De surfar på Internet och chattar. De har familj och vänner. De älskar och de är älskade.

Som ni hör är det inte svårt att beskriva hur det är att leva med Downs syndrom. För det är i så många avseenden ett liv som alla lever.

Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt
    "Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt"
    Gäller det varje individ som har DS? Dygnet runt?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-05 17:50:35 följande:
    Om det ligger inom ramen för gällande abortlagstiftning så är det inte någon annan än kvinnan som avgör det.
    juridiskt ja, men sedan kan man ju alltid diskutera etik i ett debattforum
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:09:22 följande:
    juridiskt ja, men sedan kan man ju alltid diskutera etik i ett debattforum
    Vem ska avgöra i sådana fall?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sven Erik Johansson
    mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-do.../

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
    Jag vill säga att jag INTE  som TS hade valt rubriken "God doesn´t make mistakes" i en tråd om detta.
    Låt mig gå in mycket djupt på detta.

Jag tror ABSOLUT att Gud älskar människor med handikapp , tex  DOWNS, och att Gud älskar
    både FÖDDA O OOFÖDDA och inte gläds av en allmän utsortering av foster med Downs  och att Gud älskar TS dotter MEN jag tror inte själva handikappet kommer från Gud. Det finns mågna andra faktorer än Gud som
    påverkar vår tillvaro.

Jag vet att tråd-rubriken är en sång och INTE nödvändigtvis TS synsätt men själv är jag ju troende
    kristen och vill därför kommentera detta.

Allting som sker tror jag inte är Guds primära vilja. Varför skulle det i så fall talas om gott o ont i bibeln?
    Varför skulle det i så fall stå tex "bedröva inte den Helige Ande." Sjukdomar och handikapp som drabbar
    tror jag inte är vad Gud primärt hade tänkt med sin skapelse.

I en annan tråd i ett helt annat ämne  skrev en av deltagarna att ett ord som översatts med allsmäktig
    i svenska biblar egentligen på originalspråk betyder "den som strider och skall segra". Jag är övertygad
    om att Gud ÄR den som strider och skall segra och en dag återupprätta sin skapelse, men allt som sker
    idag ser jag  inte som Guds primära vilja. Det står i Romarbrevet att HELLA SKAPELSEN ännu ropar som i födslovåndor. "Skapelsen har blivit lagd under tomhetens välde , men inte av egen vilja utan pga den som vållade det, men med hopp om att också skapelsen skall lösas ur sitt slaveri under förgängelsen."

Människor lider och djur lider , men jag ser allt detta som ett resultat av att vi lever i en fördärvad skapelse, en fallen värld , men som en dag skall återupprättas av Gud med Jesu makt.

En männsika med Downs tror jag har OÄNDLIGT värde i Guds ögon , men inte själva handikappaet i sig,
    även om detta kan lära oss som är fria från det en del om kärlek till vår nästa.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 10:25:42 följande:
    Vem ska avgöra i sådana fall?
    Juridiskt avgör i Sverige den gravida kvinnan t.o.m. vecka 18. Etiskt sett
    kan vi dock föra en allmän diskussion på ett nätforurum (som det är frivilligt
    att läsa i)och vara med o påverka attityder tex till foster med Downs.
    bara för att detär tillåtet är det inte säkert att allaaborter blir av  om man så säger.
  • Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-05 21:10:33 följande:
    Jag tycker det är trist att någon tar en åsikt personligt eller tillämpar det på sig själv med egna erfarenheter, det är fortfarande inte fel att tycka till om varken dina eller mina värderingar och åsikter.

Har egen erfarenhet av funktionsnedsatta personer i släkt och flertalet med DS (om någon kommer ihåg Baren på tv3 och Andreas Bächi som hängde där bla? Vi brukade sjunga karaoke på Kickis i Sthlm tillsammans), har själv gjort fosterdiagnostik och valt att avsluta en graviditet med stöd av svaret från den utöver min egen situation...

Så jag har mina erfarenheter bakom mig som små stödtankar till varför jag tycker som jag gör!
    Tror för min del att du sett det helt annorlunda om du haft ett eget barn med särskilda behov, det är en helt annan sak än att inte ha ett helt eget ansvar så som att bara vara släkt eller bekant/vän.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • infragilis
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 10:37:11 följande:
    Tror för min del att du sett det helt annorlunda om du haft ett eget barn med särskilda behov, det är en helt annan sak än att inte ha ett helt eget ansvar så som att bara vara släkt eller bekant/vän.
    Om man själv har särskilda behov? Är ens åsikter i frågan legitim då?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes