• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:35:49 följande:
    Juridiskt avgör i Sverige den gravida kvinnan t.o.m. vecka 18. Etiskt sett
    kan vi dock föra en allmän diskussion på ett nätforurum (som det är frivilligt
    att läsa i)och vara med o påverka attityder tex till foster med Downs.
    bara för att detär tillåtet är det inte säkert att allaaborter blir av  om man så säger.
    I denna diskussion ställer jag dig den enkla, raka frågan; vem ska då bestämma?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 10:37:11 följande:
    Tror för min del att du sett det helt annorlunda om du haft ett eget barn med särskilda behov, det är en helt annan sak än att inte ha ett helt eget ansvar så som att bara vara släkt eller bekant/vän.

Det är väl ändå en erfarenhet att hon har varit gravid och valt att avbryta? Situationen var ju ytterst verklig för henne då. Att hon gjorde ett annat val än vad kanske du skulle gjort, utesluter det henne från de tänkande kännande människorna?

Det talas om att mångfald berikar, men det är sällan mångfald i motsatta åsikter som efterfrågas.
     "Vi gillar olika" om vi gillar samma olika?   
  • Milkina cerka
    infragilis skrev 2011-09-06 10:38:39 följande:
    Om man själv har särskilda behov? Är ens åsikter i frågan legitim då?
    Om du menar att föräldern/rarna känner så inom tiden för en enl. lag laglig abort, ja.
    Då kan det ju inte ifrågasättas.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 10:42:02 följande:
    I denna diskussion ställer jag dig den enkla, raka frågan; vem ska då bestämma?
    I det enskillda fallet är slutordets den gravida kvinnans.
    så länge fri-abort-veckorna pågår. Hon avgör.
    Valen som görs i de enskillda fallen påverkas dock
    naturligtivs av tex hennes och faderns etiska
    tankar ( de kan ju diskutera med varandra)
    och även andra omständigheter.
    Har då de närmast berörda enmer restriktiv
    inställing till aborter är sannolikheten mindre
    att det blir abort än om de har en helt annan
    inställning.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:50:28 följande:
    inställning.
    Och vad var det jag skrev?

Tror det var att kvinnan själv fattar beslut. I ett beslut ingår att man funderar, diskuterar och grunnar för de flesta. Är man med i Livets Ord kanske man fattar ett annat beslut än till exempel jag.   

Vad är det som behöver missioneras om i detta?  
  • Zargenta
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 10:37:11 följande:
    Tror för min del att du sett det helt annorlunda om du haft ett eget barn med särskilda behov, det är en helt annan sak än att inte ha ett helt eget ansvar så som att bara vara släkt eller bekant/vän.
    Men det är också där du gör misstaget, att ta dina känslor för ditt barn och applicerar dem i en diskussion kring fosterdiagnostik, något som inte har med födda personer att göra! Det är svårt att avskilja sig från sin personliga känslor jag vet, men de hör i mina ögon inte in i diskussionen just för att man blir så lätt sårad eller partisk av fel orsak. Och än en gång, mitt syfte har INTE varit att såra någon eller göra det till något personligt påhopp för de som har barn med funktionsnedsättningar.

Sen var man får sina erfarenheter ifrån eller inte, är upp till var och en. Min farmor som jag sett mer som en mamma för mig än min biologiska mor, förvandlades under 15års tid från en glad kvinna som kunde göra pannkakstårta och torka sig själv i rumpan, till ett kolli med noll kontroll över sig själv, sina muskler, rörelser och tal för att sedan dö. Det är inte ett öde jag önskar någon att behöva genomgå, varken från start eller att det kommer krypande, men det är lättare att hindra/förhindra att någon behöver födas med de förutsättningarna. Jag försöker ha en human synvinkel på ättestupan utöver den socioekonomiska biten och egna känslor/andras känslor.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-06 10:53:48 följande:
    Men det är också där du gör misstaget, att ta dina känslor för ditt barn och applicerar dem i en diskussion kring fosterdiagnostik, något som inte har med födda personer att göra! Det är svårt att avskilja sig från sin personliga känslor jag vet, men de hör i mina ögon inte in i diskussionen just för att man blir så lätt sårad eller partisk av fel orsak.
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:50:28 följande:
    inställning.
    Du menar med andra ord att alla borde dela din tro och bli kristna?

I USA finns det kristna som går så långt att de mördar abortläkare. Etiken hos dessa kan vara ganska svår att greppa.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 10:53:44 följande:
    Och vad var det jag skrev?

Tror det var att kvinnan själv fattar beslut. I ett beslut ingår att man funderar, diskuterar och grunnar för de flesta. Är man med i Livets Ord kanske man fattar ett annat beslut än till exempel jag.   

Vad är det som behöver missioneras om i detta?  
    Jag svarade bara på din fråga och tydliggjorde att
    värderingar hos de enskillda är med i vågskålen
    vid beslut. Det är värderingar jag vill disuktera.

Jag har "missionerat" med åsikten att jag
    är glad att de med DS imin omgivning har fått födas
    och försökt tala för sådana foster,  uppmuntra
    till att värdera dem högt ,uttryckt åsikten
    att jag stöder när  människor med sådant handikapp
     får födas.
  • Milkina cerka
    Sarah f skrev 2011-09-06 10:46:56 följande:
    Det är väl ändå en erfarenhet att hon har varit gravid och valt att avbryta? Situationen var ju ytterst verklig för henne då. Att hon gjorde ett annat val än vad kanske du skulle gjort, utesluter det henne från de tänkande kännande människorna?

Det talas om att mångfald berikar, men det är sällan mångfald i motsatta åsikter som efterfrågas.
     "Vi gillar olika" om vi gillar samma olika?   
    Kan ändå inte komma ifrån att jag tror det är stor skillnad på synsätt  o m man redan h a r ett barn med särskilda behov e l l e r  om man v a l t  b o r t  ett sådant barn.

Kan inte hjälpa det, men åsikter som innefattar att döda någon som inte kan försvara sig och inte har några rättigheter gör mig ganska ledsen, oavsett hur mycket man ska gilla olika.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
Svar på tråden God doesn´t make mistakes