• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Ari Gold

Det är underlig att diskussioner om utvecklingsstörning på familjeliv nästan alltid rör sig kring Downs Syndrom (då personer med DS varken har något särskilt beteendemässigt gemensamt eller något särskilt - utom diverse fysiska drag - som skiljer dem från andra personer med utvecklingsstörning i stort). .

Eller...så är det inte alls underligt. Det är lättare att ha bestämda åsikter om DS därför att det är så tydligt avgränsat. Antingen har man det, eller också har man det inte.

Men jag vill påminna om att det vi talar om, när vi diskuterar personer med DS produktivitet, livskvalitet osv är UTVECKLINGSSTÖRNING och om vi skulle plocka bort just den fysiska biten som särskiljer den lilla gruppen med DS från den mycket större gruppen personer med utvecklingsstörning så blir hela den etiska diskussionen SÅ MYCKET SVÅRARE och man tvingas också tänka efter mycket mer.        

Lindrig utvecklingsstrning kan nänligen inte alls beskrivas som något så ekelt som en sak man antingen har eller inte har. Vi befinner oss alla någonstans på en skala och det är VI människor som bestämt var på den skalan man ska sätta gränsen för vad som räknas till normalbegåvning. Vad som kan räknas som normalt eller avvikande förhåller sig helt till den tid och den kultur i vilken vi lever.

Med den förförståelsen blir diskussionen om ifall man måste vara "produktiv" för att ha rätt att födas också en helt annan.

Vem som är "produktiv" är ju helt berowende av vilka krav som ställs på arbetsmarknaden i den tid och på den plats där man lever. För något hundratal år sedan var de flesta människor med lindrig utvecklingsstörning "produktiva" och i många länder kan man än idag hålla ett hantverksmässigt jobb trots en lindrig utvecklingstörning. I Sverige idag är det däremot extremt få med lindrig utvecklingsstörning och även många i gruppen lågbegåvade (på gränsen mellan normalbegåvning och lindrig utvecklingsstörning) som aldrig tar sig in på arbetsmarknaden. Den typen av jobb finns inte längre.

Dvs. trots allt mer avancerad fosterdiagnostik har vi fler och fler personer som pga begåvningsmässiga och andra funktionsnedsättningar INTE kan bidra inom arbetslivet.

Löser vi det genom att göra ÄNNU mer avancerade tester så att vi på förhand kan rensa bort ännu fler som riskerar att födas med för låg begåvning för att blir "produktiva" med samhällets hårda krav? Eller löser vi det genom att förändra arbetsmarknaden och förutsättningarna i samhället så att fler får plats?

I slutänden är det ju en fråga om vilket samhälle vi vill leva i.    

• infragilis
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:58:21 följande:
    Jag svarade bara på din fråga och tydliggjorde att
    värderingar hos de enskillda är med i vågskålen
    vid beslut. Det är värderingar jag vill disuktera.

Jag har "missionerat" med åsikten att jag
    är glad att de med DS imin omgivning har fått födas
    och försökt tala för sådana foster,  uppmuntra
    till att värdera dem högt ,uttryckt åsikten
    att jag stöder när  människor med sådant handikapp
     får födas.
    Talar du om för folk hur glad du är att de fick födas fast vi har fri abort oavsett om fostret har DS eller ej? Lite makabert att fokusera på abort när det kommer till människors existens.
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 10:59:53 följande:

Det är underlig att diskussioner om utvecklingsstörning på familjeliv nästan alltid rör sig kring Downs Syndrom (då personer med DS varken har något särskilt beteendemässigt gemensamt eller något särskilt - utom diverse fysiska drag - som skiljer dem från andra personer med utvecklingsstörning i stort). .

Eller...så är det inte alls underligt. Det är lättare att ha bestämda åsikter om DS därför att det är så tydligt avgränsat. Antingen har man det, eller också har man det inte.

Men jag vill påminna om att det vi talar om, när vi diskuterar personer med DS produktivitet, livskvalitet osv är UTVECKLINGSSTÖRNING och om vi skulle plocka bort just den fysiska biten som särskiljer den lilla gruppen med DS från den mycket större gruppen personer med utvecklingsstörning så blir hela den etiska diskussionen SÅ MYCKET SVÅRARE och man tvingas också tänka efter mycket mer.        

Lindrig utvecklingsstrning kan nänligen inte alls beskrivas som något så ekelt som en sak man antingen har eller inte har. Vi befinner oss alla någonstans på en skala och det är VI människor som bestämt var på den skalan man ska sätta gränsen för vad som räknas till normalbegåvning. Vad som kan räknas som normalt eller avvikande förhåller sig helt till den tid och den kultur i vilken vi lever.

Med den förförståelsen blir diskussionen om ifall man måste vara "produktiv" för att ha rätt att födas också en helt annan.

Vem som är "produktiv" är ju helt berowende av vilka krav som ställs på arbetsmarknaden i den tid och på den plats där man lever. För något hundratal år sedan var de flesta människor med lindrig utvecklingsstörning "produktiva" och i många länder kan man än idag hålla ett hantverksmässigt jobb trots en lindrig utvecklingstörning. I Sverige idag är det däremot extremt få med lindrig utvecklingsstörning och även många i gruppen lågbegåvade (på gränsen mellan normalbegåvning och lindrig utvecklingsstörning) som aldrig tar sig in på arbetsmarknaden. Den typen av jobb finns inte längre.

Dvs. trots allt mer avancerad fosterdiagnostik har vi fler och fler personer som pga begåvningsmässiga och andra funktionsnedsättningar INTE kan bidra inom arbetslivet.

Löser vi det genom att göra ÄNNU mer avancerade tester så att vi på förhand kan rensa bort ännu fler som riskerar att födas med för låg begåvning för att blir "produktiva" med samhällets hårda krav? Eller löser vi det genom att förändra arbetsmarknaden och förutsättningarna i samhället så att fler får plats?

I slutänden är det ju en fråga om vilket samhälle vi vill leva i.    

Vi diskuterar inte enbart produktivitet utan livskvalitet, eventuell värdeminskning hos redan födda personer av att människor väljer fosterdiagnostik. Vi pratar om huruvida det kränker individerna som sådana bara för att det ens finns tester oavsett vad man väljer för aktion efter svaret på proverna.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sven Erik Johansson
    Roisin Dubh skrev 2011-09-06 10:55:55 följande:
    Du menar med andra ord att alla borde dela din tro och bli kristna?

I USA finns det kristna som går så långt att de mördar abortläkare. Etiken hos dessa kan vara ganska svår att greppa.
    För det första:De som mördat läkare som gjort abort är inte riktiga kristna.
    Jag tycker inte man skall visa att det är felatt döda genom
    att själv döda. Det är dålig pedagogik. och inte i linje med evangeliet.
    "Älska era fiender och be fördem som förföljer er" säger Jesus.

För det andra: Man kan ha samma inställning till aborter och till
    foster med Downs som jag även om man är tex ateist eller agnostiker.
    En viss livsåskådning ärinte nödvändigtvis förutsättningen för en viss instälning
    till de ofödda.

För det tredje: Eftersom jag tror att det kristna budskapet är i sina huvuddrag sant
    (även om jag inte på alla detaljer är bland de mest bokstavstroende) så
    gläds jag naturligtvis åt ju flermänniskor som kommer till tro på Jesus och
    vill följa honom MEN-OBSERVERA MEN-för att ha samma inställning som jag
    vad gäller ofödda, texofödda som drabbats av DSså behöver man inte vara kristen.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:58:21 följande:
    Jag svarade bara på din fråga och tydliggjorde att
    värderingar hos de enskillda är med i vågskålen
    vid beslut. Det är värderingar jag vill disuktera.

Jag har "missionerat" med åsikten att jag
    är glad att de med DS imin omgivning har fått födas
    och försökt tala för sådana foster,  uppmuntra
    till att värdera dem högt ,uttryckt åsikten
    att jag stöder när  människor med sådant handikapp
     får födas.
    Vart tod då diskussionen vägen? En gång till, ur etisk synvinkel; vem har rätt att besluta över kvinnans livmoder?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-06 10:53:48 följande:
    Men det är också där du gör misstaget, att ta dina känslor för ditt barn och applicerar dem i en diskussion kring fosterdiagnostik, något som inte har med födda personer att göra! Det är svårt att avskilja sig från sin personliga känslor jag vet, men de hör i mina ögon inte in i diskussionen just för att man blir så lätt sårad eller partisk av fel orsak. Och än en gång, mitt syfte har INTE varit att såra någon eller göra det till något personligt påhopp för de som har barn med funktionsnedsättningar.

Sen var man får sina erfarenheter ifrån eller inte, är upp till var och en. Min farmor som jag sett mer som en mamma för mig än min biologiska mor, förvandlades under 15års tid från en glad kvinna som kunde göra pannkakstårta och torka sig själv i rumpan, till ett kolli med noll kontroll över sig själv, sina muskler, rörelser och tal för att sedan dö. Det är inte ett öde jag önskar någon att behöva genomgå, varken från start eller att det kommer krypande, men det är lättare att hindra/förhindra att någon behöver födas med de förutsättningarna. Jag försöker ha en human synvinkel på ättestupan utöver den socioekonomiska biten och egna känslor/andras känslor.
    Det är definitivt  lättare att säga än att verkligen bortse från ett levande och högt älskat barn.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Sven Erik Johansson
    infragilis skrev 2011-09-06 11:01:25 följande:
    Talar du om för folk hur glad du är att de fick födas fast vi har fri abort oavsett om fostret har DS eller ej? Lite makabert att fokusera på abort när det kommer till människors existens.
    I tråden diskuteras ju utsortering av foster med handikapp, tex Downs, och
    hur sorteras de ut-jo JUST GENOM ABORT!

Eftersom jag stöder linjen att inte göra abort,stöder de som gjort
    det valet-liv  före döden, så skriver jag att jag är glad att de personer
    jag har i min omgivning som har Downs fick födas. Jag beklagar
    naturligtivis handikappet-som i o försig kan variera i grad, men
    jag uppskattar personerna.
  • Zargenta
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 11:05:33 följande:
    Det är definitivt  lättare att säga än att verkligen bortse från ett levande och högt älskat barn.
    Men sluta ta det personligt snälla? Det är ju inte födda individer vi pratar om! Det är foster, inte bebisar som tagit sina första andetag...

Inte fan var det enkelt för mig att välja abort, det tog emot men jag kände det var rätt under de förutsättningar som rådde, inte fan var det enkelt att se min farmor bli som hon blev heller, min pappa håller på att bli sån och jag själv kommer bli likadan. Förstår du att det ÄR högst verkligt för mig också?
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • infragilis
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:07:50 följande:
    I tråden diskuteras ju utsortering av foster med handikapp, tex Downs, och
    hur sorteras de ut-jo JUST GENOM ABORT!

Eftersom jag stöder linjen att inte göra abort,stöder de som gjort
    det valet-liv  före döden, så skriver jag att jag är glad att de personer
    jag har i min omgivning som har Downs fick födas. Jag beklagar
    naturligtivis handikappet-som i o försig kan variera i grad, men
    jag uppskattar personerna.
    Men du skrev att du talade om det. Inte bara att du nämner det är, utan som att det är något du kläcker ur dig titt som tätt för att dina medmänniskor ska veta hur glad du är att det föds funktionshindrade.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 11:04:34 följande:
    Vart tod då diskussionen vägen? En gång till, ur etisk synvinkel; vem har rätt att besluta över kvinnans livmoder?
    Jag använder överhuvud taget inte orden "rätt att" osv i diskussionen.
    Jag diksuterar inte "vem som har rätt att besluta" det ena eller det andra.
    Jag konstaterar bara att jag gläds åt när valet blir liv i stället för död
    och talar för den åsikten.Sedan kan andra tala för andra åsikter.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes