• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:34:49 följande:
    Zargenta är defenitivt mer abortmotståndare än vad jag är.

HOPPLA! Jag läste att du INTE var för fri abort! Min bild blev skev! Förlåt!
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:29:26 följande:
    Till exempel att om ett foster tex är drabbat av DS så
    är abort inte enda alternativet och att  jag stöder valet
    liv i stället för död, alltså när fostret redan är till.

I praktiken? Hur ska det gå till?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Ari Gold
    Sarah f skrev 2011-09-06 11:36:35 följande:

Absolut!

Eftersom du är emot fri abort så blir det lite speciellt att diskutera detta med dig. du kan inte se någon anledning för abort i allmänhet och inte heller i speciella situationer.

Låt oss ponera att föräldrarna bara är lata, skräckslagna eller rädda för omgivningens reaktioner när de bestämmer sig för abort; hur vill du förändra det?    
    Jag diskuterar gärna med dig men då förväntar jag mig att du läser mina inlägg i debatten, inte bara svarar på dem.

Välkommen åter.    
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:34:25 följande:
    Och vad i den argumentationen gör att du inte vill tillåta abort pga kön men pga intelligensnivå?
    Kön gör dig förhoppningsvis inte utvecklingsstörd, funktionsnedsatt eller handikappad. Sätter ingen intelligensnivå på ett foster, möjligtvis på ett syndrom och där finns det olika grader men ganska omöjligt att säga hur grav DS ett foster skulle få tex.
    Definitivt ingen abortmotståndare alls då jag inte anser foster vara av ett lika värde som ett redan fött barn och livsdugligt innan v 22 tex. Sen vad du är eller inte, står för dig fortfarande!
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:32:19 följande:
    Det är inte så lätt att definiera "abortmotståndare" eller "abortanhängare".
    Tänk dig abortfrågorna som ett koordinatsystem där den ena axeln
    står för inställning etiskt och den andra för inställning juridiskt.Man kan
    ha olika kombinationer av åsikter och vara inplacerad var
    som helst i koordinatsystemet. Man kan ha väldigt många åsiktskombinationer
    i fråga om aborter.
    Jag syftade till Spomenkas åsikt om foster vs barn... Inte hur du ser på saken, din åsikt har jag fått ganska bra grepp om :)
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 11:38:16 följande:
    I praktiken? Hur ska det gå till?
    Genom att föräldrar inte väljer abort utan att
    barnet får födas förståss. Det kan förståss
    inte jag bestämma, men det är ju för att
    vara med o påverka de allmäna attityderna
    till foster  med tex Downs jag deltar i diskussionen.
  • Ari Gold

Jag är defenitivt för fri abort, juridiskt. Det innebär inte att jag personligen tycker att alla skäl till abort alltid är välgrundade, etiskt.

Det som blir väldigt väldigt underligt är när man sorterar ut just parametern inelligens och vill särbehandla den i abortlagstidningen (eller den etiska diskussionen).

Om man har rätt att göra abort pga att man anser att barnet har fel inteligensnivå måste det självklart vara lika tillåtet att göra abort pga att barnet har en oönskad hårfärg, fel kön, vänterhänt eller vad det nu må vara. Sedan får varje person göra de etiska ställningstagandena kring detta själv Juridiskt borde det ej vara skillnad.    

• Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:27:18 följande:
    Jesus själv!
    Är du Jesus? Eller hur kan du avgöra vem som är "riktig" kristen eller inte kristen?
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:40:09 följande:
    Kön gör dig förhoppningsvis inte utvecklingsstörd, funktionsnedsatt eller handikappad. Sätter ingen intelligensnivå på ett foster, möjligtvis på ett syndrom och där finns det olika grader men ganska omöjligt att säga hur grav DS ett foster skulle få tex.
    Definitivt ingen abortmotståndare alls då jag inte anser foster vara av ett lika värde som ett redan fött barn och livsdugligt innan v 22 tex. Sen vad du är eller inte, står för dig fortfarande!Jag syftade till Spomenkas åsikt om foster vs barn... Inte hur du ser på saken, din åsikt har jag fått ganska bra grepp om :)

Här lägger du en negativ värdering i att vara funktionsnedsatt. Ska samhäller juridiskt promota en sådan värdering? Om det är negativt att vara funktionenedsatt, kvinna eller vänsterhänt får väl föräldtrarna själva avgöra.
  • Sven Erik Johansson
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:42:13 följande:
    Jag är defenitivt för fri abort, juridiskt. Det innebär inte att jag personligen tycker att alla skäl till abort alltid är välgrundade, etiskt.

Det som blir väldigt väldigt underligt är när man sorterar ut just parametern inelligens och vill särbehandla den i abortlagstidningen (eller den etiska diskussionen).

Om man har rätt att göra abort pga att man anser att barnet har fel inteligensnivå måste det självklart vara lika tillåtet att göra abort pga att barnet har en oönskad hårfärg, fel kön, vänterhänt eller vad det nu må vara. Sedan får varje person göra de etiska ställningstagandena kring detta själv Juridiskt borde det ej vara skillnad.    

Torbjörn Tännsjö var ju positiv till aborterande av foster med anlag för färgblindhet
    , dyslexi och Downs. Han är ju mycket tongivande (och remissinstans) i Sverige.
    Han är ofta i TV med mera i fråga om etiska frågor.
  • Ari Gold

Personer som själva är funktionsnedsatta, kvinnor eller vänsterhänta brukar inte tycka att det är ett problem förenat med livsduglighet. Däremot kan de ibland känna sig bedrövrade av de hinder som samhället sätter upp för dem.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes