• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson
    Roisin Dubh skrev 2011-09-06 11:17:15 följande:
    För det första: Det där hör man ofta. Att de som gör etiskt fel inte är "riktiga" kristna. Vem bestämmer hur en kristen får göra? Får en kristen kvinna göra abort eller är hon inte kristen då?

För det andra: Självklart kan man ha olika inställning till abort oavsett man är troende eller icke troende. Därför förstår jag inte riktigt hur religion ens hör hit. Det är du som skriver om gud. Din gud, inte allas.
    Jesus själv! Av frukten känner ni trädet säger han, apropå
    det här med äkthet. Om jag säger att jag är Jesu lärjunge
    men i hög grad handlar tvärt emot hans undervisning är det inte
    mycket till lärjungeskap. Visserligen är ingen perfekt
    och nåden behöves ju , men det finns ju ändå gränser.
    Man kan inte avvika hur mycket som helst från Jesu etik
    o samtidigt kalla sig kristen.

Det finns lägen där jag ser abort som det minst dåliga valet.
    Antag tex att ett mdicinskt val står mellan kvinnans och barnets
    liv. OM en kvinna som kalalr sig kristen och gör abort
    verkligen är kristen eller inte måste man gå till det enskillda fallet
    för att avgöra .Jag kan inte svara generellt på det.

Det var TS rubrik God doen´t make mistakes med mera
    som knöt an till dessa saker + att Sarah f tillskrev mina
    synpunkter här min livsåskådning i stort.

Sedan angående din sista mening:OM den Gud jag tror på
    faktiskt finns så är det allas Gud även om alla inte tror på
    denne Gud MEN OM JAG HAR FEL och om den Gud jag
    tror på inte finns så är det varken min eller någon annas
    Gud.
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:24:31 följande:
    Jag förtydligade för dig som kom in här i diskussionen vad den handlade om, sen mina personliga värderingar eller åsikter och tyckande finns att läsa ganska glasklart i tråden! Jag tycker det är egoistiskt att sätta barn till världen när man vet om att det är skadat, av humana skäl såväl som socioekonomiska, då man sätter sina egna känslor först och inte tänker på barnets bästa.

Utöver det, så ska det fortfarande vara ett fritt val för kvinnan och familjen att göra diagnostik och även beslutet därefter, men att det borde utökas med fler sjukdomar man screenar efter. Gränsen är för mig inte nådd än, sen vet jag inte var det slutar självklart men hoppas att folk förstår skillnaden mellan att välja bort ett skadat barn och ett barn med fel kön eller fel hårfärg.

Jag har följd den här debatten sedan start, det gör tyvärr inte att jag tycker din åsikt är mer nyanserad eller djupare förankrad för det. Jag tycker att du behöver tänka efter några varv till helt enkelt.

Jag är för fri abort men nej, jag ser inte någon som helst etisk skillnad i att välja bort ett barn med fel intelligensnivå eller ett barn med fel kön. Båda borde vara lika tillåtet.
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:25:12 följande:
    Kan tillägga att jag inte är emot fri abort. Varken de vanliga fall då man blir oplanerat gravid och gör abort för att man inte anser sig vara i position att ta hand om ett barn. Eller i de fall då man gör abort för att man inse anser sig vara i position att ta hand om ett barn med funktionsnedsättning.

Det jag däremot vänder mig helt och fullt emot är när vuxna människor försöker lyfta skulden och asvaret för detta beslut från sig själv (att man inte anser sig kunna/vilja ta hand om barnet) TILL själva barnet genom att säga att barnet inte hade fått ett liv med god livskvalitet, att barnet inte hade kunnat bidra till samhället osvosvosv.

DET är kvalificerat skitnack.  

Om du letar efter någon att skuldbelägga för att du gör en abort så finns det bara en själv att skylla. Som jag skrivit flertalet gånger, det finns ALLTID ett skäl till varför man gör något, det må vara av humana, socioekonomiska eller eget synsätt på handikapp och vad man själv vill ge sina barn för förutsättningar!
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 11:19:55 följande:
    Vad är det du diskuterar, förutom att människor ska bli ofrivilligt gravida mer sällan?   
    Till exempel att om ett foster tex är drabbat av DS så
    är abort inte enda alternativet och att  jag stöder valet
    liv i stället för död, alltså när fostret redan är till.
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:28:18 följande:
    Jag har följd den här debatten sedan start, det gör tyvärr inte att jag tycker din åsikt är mer nyanserad eller djupare förankrad för det. Jag tycker att du behöver tänka efter några varv till helt enkelt.

Jag är för fri abort men nej, jag ser inte någon som helst etisk skillnad i att välja bort ett barn med fel intelligensnivå eller ett barn med fel kön. Båda borde vara lika tillåtet.
    Du får tycka vad du vill om min åsikt och grunderna till den! Det rör mig faktiskt inte i ryggen, alla har rätt till sin egen åsikt och jag respekterar allas rättigheter till sina även om jag tycker de har fel ;)
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Ari Gold
    Sarah f skrev 2011-09-06 11:26:30 följande:
    DET är din åsikt, inte en objektiv sanning.

Det finns väl ingenting i världen som kan asägas vara en "objektiv saning". Men vi brukar ändå skilja på åsikt och fakta - där fakta kan understödjas med samstämmig forskning på området. 

Att begåvningsmässig funktionsnedsättning generellt inte innebär minskad livskvalitet är fakta.

Att personer med lindrig utvecklingsstörning deltar i arbetslivet i mycket olika grad beroende på hur arbetsmarknaden ser ut i den tid, plats/kultur där man lever är fakta.   
  • Sven Erik Johansson
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:20:27 följande:
    Okej då ska jag tolka det som att du är abortmotståndare om jag förstår dig rätt? Då blir det lättare att förstå dig...

Min egen framtid har jag förlikat mig med, min far och min snart födda son är däremot värre att förlika sig med...
    Det är inte så lätt att definiera "abortmotståndare" eller "abortanhängare".
    Tänk dig abortfrågorna som ett koordinatsystem där den ena axeln
    står för inställning etiskt och den andra för inställning juridiskt.Man kan
    ha olika kombinationer av åsikter och vara inplacerad var
    som helst i koordinatsystemet. Man kan ha väldigt många åsiktskombinationer
    i fråga om aborter.
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:29:22 följande:
    Om du letar efter någon att skuldbelägga för att du gör en abort så finns det bara en själv att skylla. Som jag skrivit flertalet gånger, det finns ALLTID ett skäl till varför man gör något, det må vara av humana, socioekonomiska eller eget synsätt på handikapp och vad man själv vill ge sina barn för förutsättningar!

Och vad i den argumentationen gör att du inte vill tillåta abort pga kön men pga intelligensnivå?
  • Sarah f
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:31:41 följande:

Det finns väl ingenting i världen som kan asägas vara en "objektiv saning". Men vi brukar ändå skilja på åsikt och fakta - där fakta kan understödjas med samstämmig forskning på området. 

Att begåvningsmässig funktionsnedsättning generellt inte innebär minskad livskvalitet är fakta.

Att personer med lindrig utvecklingsstörning deltar i arbetslivet i mycket olika grad beroende på hur arbetsmarknaden ser ut i den tid, plats/kultur där man lever är fakta.   

Absolut!

Eftersom du är emot fri abort så blir det lite speciellt att diskutera detta med dig. du kan inte se någon anledning för abort i allmänhet och inte heller i speciella situationer.

Låt oss ponera att föräldrarna bara är lata, skräckslagna eller rädda för omgivningens reaktioner när de bestämmer sig för abort; hur vill du förändra det?    
    Alla som generaliserar är idioter.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes