• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Wynn88
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:25:12 följande:
    Kan tillägga att jag inte är emot fri abort. Varken de vanliga fall då man blir oplanerat gravid och gör abort för att man inte anser sig vara i position att ta hand om ett barn. Eller i de fall då man gör abort för att man inse anser sig vara i position att ta hand om ett barn med funktionsnedsättning.

Det jag däremot vänder mig helt och fullt emot är när vuxna människor försöker lyfta skulden och asvaret för detta beslut från sig själv (att man inte anser sig kunna/vilja ta hand om barnet) TILL själva barnet genom att säga att barnet inte hade fått ett liv med god livskvalitet, att barnet inte hade kunnat bidra till samhället osvosvosv.

DET är kvalificerat skitnack.  

Ja, det är det verkligen. Man måste kunna skilja på olika saker här. Ingen kan veta något om en annan människas livskvalitet, men det ska å andra sidan inte ligga till grund för bedömningar kring abort eller fosterdiagnostik. För i så fall skulle vi inte tillåta abort alls, i så fall skulle alla ha "rätt" att födas. Så är det inte och de flesta barn som aborteras (dock långt innan de börjar bli färdiga barn) är friska. Men det verkar som om många blandar äpplen och päron i den här diskussionen.

Det finns ingen ovillkorlig rätt att födas FÖR NÅGON. Det ÄR ofta tuffare att få ett funktionshindrat barn, men det betyder inte per definition att funktionshindrade inte kan bidra till samhället, eller har sämre livskvalitet!

Det TS förespråkar, är snarare någon slags "omvänd" syn eller i det närmaste "kvotering" av barn med Downs. Andra (svårare?) handikapp, kan hon godkänna och t om förespråka att det görs diagnostik på, men inte DS-barn (trots att DS ofta innebär tilläggshandikapp mm) för vad skulle hända om färre DS-barn började födas? TS resonerar snarare som att just de behövs i samhället mer än andra... Alltså borde läkarvården inte tillåta föräldrar ens att testa, eller förbereda sig... TS kan m a o inte skilja sina personliga känslor från vad som är logiskt eller rationellt på ett generellt plan. Dvs lika för alla.

Det tragikomiska är att en släkting till mig, jobbar med svårt funktionshindrade barn som inte ens har vanligt tal och behöver hjälp med allt (i princip). Enligt TS logik, "borde" dessa kanske inte ha fått födas, eller i alla fall borde man ha testat innan för att minska risken för sånt. Men hade någon av dem haft DS? Då jävlar!
  • Milkina cerka
    Sarah f skrev 2011-09-06 11:16:50 följande:
    Självklart blir man ledsen! Men man har olika perspektiv på liknande händelser, inte sant?

Vissa lever mest via sina känslor i ögonblicket, andra tenderar att flytta fokus framåt. Återigen andra bortser från omedelbara reaktioner helt och hållet. Som det är nu, finns det ett visst utrymme att hantera DS screeningen utifrån den person man är. Det kan ses som en frihet eller en förbannelse beroende på vem du frågar. Frågan inbegriper ett stort ansvar, men inte större än det ansvar man fick ovetandes före screeningens tid.  
    Kan bara hålla med om detta, perspektiv och sinnelag skiljer oss definitivt åt.
    Det kan definitivt ses som både frihet o. förbannelse med och inbegriper definitivt ett stort för att inte säga enormt ansvar.
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:20:27 följande:
    Okej då ska jag tolka det som att du är abortmotståndare om jag förstår dig rätt? Då blir det lättare att förstå dig...

Min egen framtid har jag förlikat mig med, min far och min snart födda son är däremot värre att förlika sig med...
    Hade abort varit en rättighet där jag kommer ifrån så hade jag aldrig funnits, svårt att vara för det..
    Förstår att det är svårt när det gäller människor man älskar.
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:25:12 följande:
    Det jag däremot vänder mig helt och fullt emot är när vuxna människor försöker lyfta skulden och asvaret för detta beslut från sig själv (att man inte anser sig kunna/vilja ta hand om barnet) TILL själva barnet genom att säga att barnet inte hade fått ett liv med god livskvalitet, att barnet inte hade kunnat bidra till samhället osvosvosv.

DET är kvalificerat skitnack.     
    Håller med dig.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Roisin Dubh
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:28:18 följande:
    Jag är för fri abort men nej, jag ser inte någon som helst etisk skillnad i att välja bort ett barn med fel intelligensnivå eller ett barn med fel kön. Båda borde vara lika tillåtet.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Sven Erik Johansson
    Roisin Dubh skrev 2011-09-06 11:43:25 följande:
    Är du Jesus? Eller hur kan du avgöra vem som är "riktig" kristen eller inte kristen?
    Naturligtvis inte! Jag kan naturligtvis inte genereltl avgöra vem som
    är en riktig kristen eller inte ,men någon måtta får det ju ändå vara.
    Om man mycket starkt avviker från tex den etik Jesus förkunnar
    så är det ju väldigt tydligt.

Exempel: Jag sågpåTVunder kriget  i Bosnien hur Karadzics stod
    o tände ljus o gjorde korstecken i en kyrka. Nästa dag kanske han
    var med o beordade en massaker. Var denne man då kristen-
    inte et spår om du frågar mig.

Men jag kan förståss inte alltid avgöra på individplanet, men den
    som Gud ser som kristen är kristen som jag ser det.
  • Ari Gold
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:44:35 följande:
    Torbjörn Tännsjö var ju positiv till aborterande av foster med anlag för färgblindhet
    , dyslexi och Downs. Han är ju mycket tongivande (och remissinstans) i Sverige.
    Han är ofta i TV med mera i fråga om etiska frågor.

Dyslexi borde givetvis vara en godtagbar juridisk anledning till abort om lindrig utvecklingsstörning är det. Skulle objektivt säga att dessa är ungefär likvärdiga när det gäller samhällets ökade kostnader och personens egna umbäranden, hinder i arbetslivet osv.
  • Ari Gold
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:47:45 följande:
    Naturligtvis inte! Jag kan naturligtvis inte genereltl avgöra vem som
    är en riktig kristen eller inte ,men någon måtta får det ju ändå vara.
    Om man mycket starkt avviker från tex den etik Jesus förkunnar
    så är det ju väldigt tydligt.

Exempel: Jag sågpåTVunder kriget  i Bosnien hur Karadzics stod
    o tände ljus o gjorde korstecken i en kyrka. Nästa dag kanske han
    var med o beordade en massaker. Var denne man då kristen-
    inte et spår om du frågar mig.

Men jag kan förståss inte alltid avgöra på individplanet, men den
    som Gud ser som kristen är kristen som jag ser det.

Jag tycker att det mest intressanta i sammanhanget är att Karadzics (liksom Hitler) var normalbegåvad. Vilken nytta hade han av det?
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:44:07 följande:
    Här lägger du en negativ värdering i att vara funktionsnedsatt. Ska samhäller juridiskt promota en sådan värdering? Om det är negativt att vara funktionenedsatt, kvinna eller vänsterhänt får väl föräldtrarna själva avgöra.
    Men det är det jag säger också, huruvida föräldrarna själva anser att funktionsnedsättning är negativt och de vill göra abort, men man ska kunna få SCREENA efter det, sen är det i MINA ögon ganska stor skillnad på att vara kvinna eller vänsterhänt och kunna vara självständig, självförsörjande och ha de bästa av förutsättningar hälsomässigt osv. jämfört med att vara funktionsnedsatt av olika grader och kräva assistans för att kunna leva ett "normalt" liv och ha följdsjukdomar pga syndrom eller annats som följer hand i hand med många diagnoser.

Vad är det för fel i att vilja försöka se till att barnet får bästa tänkbara förutsättningar rent fysiskt/psykiskt/neurologiskt? Varför ska jag tycka att det är BRA att vara funktionsnedsatt och utvecklingsstörd?
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sven Erik Johansson
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:48:38 följande:
    Jag tycker att det mest intressanta i sammanhanget är att Karadzics (liksom Hitler) var normalbegåvad. Vilken nytta hade han av det?
    MYCKET BRA REPLIK!
  • Zargenta
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 11:46:49 följande:
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:20:27 följande:
    Okej då ska jag tolka det som att du är abortmotståndare om jag förstår dig rätt? Då blir det lättare att förstå dig...

Min egen framtid har jag förlikat mig med, min far och min snart födda son är däremot värre att förlika sig med...
    Hade abort varit en rättighet där jag kommer ifrån så hade jag aldrig funnits, svårt att vara för det..
    Förstår att det är svårt när det gäller människor man älskar.
    Abort var en rättighet här i Sverige, min mamma gjorde abort innan min storebror kom till världen, hon höll på att förlora både mig och min bror i magen i v 20-25. Hon har även sagt att min pappa tvingade henne att behålla oss, hon hade helst sett att hon gjorde abort... Jag skulle inte heller ha funnits.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Wynn88

Om föräldrar med risk att få DS-barn, TVINGADES eller REKOMMENDERADES till abort, skulle TS invändningar och kritik varit relevanta. Nu blir resultatet av hennes resonemang, snarare att DS-barn är en särskild sorts människor som borde ha särskilda rättigheter. Eftersom hon inte är emot abort eller fosterdiagnostik i övrigt, menar jag.

Det är en ganska fördomsfull syn på människor med DS. Att de skulle vara så "speciella". Varje barn är unikt och speciellt, men det har inte med DS att göra. Om människor med olika typer av funktionshinder eller diagnoser, någonsin ska kunna bli bemötta som alla andra, måste detta "vurmande" och denna särbehandling sluta - lika mycket som t ex diskriminering. 

Svar på tråden God doesn´t make mistakes