• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Ari Gold
    Wynn88 skrev 2011-09-06 11:46:10 följande:
    Ja, det är det verkligen. Man måste kunna skilja på olika saker här. Ingen kan veta något om en annan människas livskvalitet, men det ska å andra sidan inte ligga till grund för bedömningar kring abort eller fosterdiagnostik. För i så fall skulle vi inte tillåta abort alls, i så fall skulle alla ha "rätt" att födas. Så är det inte och de flesta barn som aborteras (dock långt innan de börjar bli färdiga barn) är friska. Men det verkar som om många blandar äpplen och päron i den här diskussionen.

Det finns ingen ovillkorlig rätt att födas FÖR NÅGON. Det ÄR ofta tuffare att få ett funktionshindrat barn, men det betyder inte per definition att funktionshindrade inte kan bidra till samhället, eller har sämre livskvalitet!

Det TS förespråkar, är snarare någon slags "omvänd" syn eller i det närmaste "kvotering" av barn med Downs. Andra (svårare?) handikapp, kan hon godkänna och t om förespråka att det görs diagnostik på, men inte DS-barn (trots att DS ofta innebär tilläggshandikapp mm) för vad skulle hända om färre DS-barn började födas? TS resonerar snarare som att just de behövs i samhället mer än andra... Alltså borde läkarvården inte tillåta föräldrar ens att testa, eller förbereda sig... TS kan m a o inte skilja sina personliga känslor från vad som är logiskt eller rationellt på ett generellt plan. Dvs lika för alla.

Det tragikomiska är att en släkting till mig, jobbar med svårt funktionshindrade barn som inte ens har vanligt tal och behöver hjälp med allt (i princip). Enligt TS logik, "borde" dessa kanske inte ha fått födas, eller i alla fall borde man ha testat innan för att minska risken för sånt. Men hade någon av dem haft DS? Då jävlar!

TS renonemang är givetvis färgat av att hon själv har ett barn med DS.

Det har däremot inte jag. Jag anser att fri abort bör innebära att man har juridisk rätt att göra abort av vilken anledning man vill, även av anledningar jag personligen känner är djupt oetiska.

Däremot är det fel av staten att sortera just nedsatt intelligensnivå i ett särskilt fack där man tillåter abort i mer omfattande grad samt gör extra tester just för detta. Det skickar en signal till föräldrar att detta är något särskilt oönskat och påverkar troligtvis deras beslut om abort. Alla aspekter av barnet som är möjliga -eller framledes blir möjlia - att mäta (kön, fysiska förutsättningar, begvåningsmässiga förutsättningar, anlag för dyslexi, autism, adhd, , blindhet, dövhet osvosv, fördhöjd risk till sjukdomar, beroenden, psykisk sjukdom osv) borde testas och redovisas på samma vilkor.
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:48:57 följande:
    Men det är det jag säger också, huruvida föräldrarna själva anser att funktionsnedsättning är negativt och de vill göra abort, men man ska kunna få SCREENA efter det, sen är det i MINA ögon ganska stor skillnad på att vara kvinna eller vänsterhänt och kunna vara självständig, självförsörjande och ha de bästa av förutsättningar hälsomässigt osv. jämfört med att vara funktionsnedsatt av olika grader och kräva assistans för att kunna leva ett "normalt" liv och ha följdsjukdomar pga syndrom eller annats som följer hand i hand med många diagnoser.

Vad är det då som utgör skillnaden, i dina ögon? 

Du har tidigare nämnt livskvalitet och produktivitet, båda dessa argument har jag bemött. Vad mer?  

Vad är det för fel i att vilja försöka se till att barnet får bästa tänkbara förutsättningar rent fysiskt/psykiskt/neurologiskt? Varför ska jag tycka att det är BRA att vara funktionsnedsatt och utvecklingsstörd?

Jag tycker inte att det är bra. Jag tycker att det är neutralt. Dvs att det inte har betydelse för den upplevda livkvaliten - och det tyckande är från min sida baserat i såväl erfarenhet som forskning.
    För att kunna svara på varje stycke för sig hamnade svaren inbäddade i citatrutan, de är fetstilade fölr att du ska kunna skilja mina svar ur ditt inlägg. 

• liag
    Jakkolina skrev 2011-09-05 23:38:22 följande:
    Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt

Dygnet runt?

Ojdå de hade jag ingen aning om.

Ska genas meddela de tre personer som jag känner till som är vuxna och som har DS, alltså han som jobbar på "mitt" ICA" och som bor i egen lägenhet och som har hjälp ca 3 gånger i veckan med hemmet och hon som jobbar på fiket bredvid mitt jobb (vet inte hur hon bor men jag vet att hon åker till och från sitt jobba själv) och också min dotters förra resurs syster som bor i egen lägenhet och som har hjälp en gång i veckan med städning och tvätt plus hjälp en gång i månaden med räkningar och som har eget jobb som hon åker tåg och buss till varje vardag alldeles själv. 

• Ari Gold

Däremot accepterar jag att man kan vara i den situationen som förälder att man inte anser sig ha otillräckliga förutsättningar att ta hand om ett barn med funktionsnedsättning och därför vill göra abort.

Som ensamstående gravid kvinna med i huvudsak ett kvinnligt kontaktnät kanske man på samma sätt upplever att man har mycket sämre förutsättningar att ta hand om en son än en dotter. 

Som döv förälder kanske man vill abortera ett synskadat foster, osv.   

Dessa ställningstaganden utifrån sin personliga situation tycker jag är upp till varje vuxen att göra.  Men det är något helt annat än att säga att det är något fel på barnet och att det är därför man vill göra abort.

• Zargenta

Jag vet inte om jag orkar försöka förklara igen, att jag är kvinna kan i vissa länder upplevas som mer negativt även i Sverige så har kvinnor ofta lägre löner osv men det gör inte att jag inte kan torka mig själv i arlset efter jag har skitit ok? Samma sak med vänsterhäntheten, den brukar inte göra att jag inte kan leva ett liv utan assistans från andra, utan att behöva få hjälpmedel och resurser från samhället och påverka min kvalitet av livet och hur jag kan fungera i det på egen hand...

Jag har nämnt livskvalitet och vad jag kanske anser vara ett värdigt liv och bemött produktivitet ur socioekonomiskt perspektiv och även humant seende på "kollin" du måste inte bemöta något mer, du måste överhuvudtaget inte diskutera ämnet mer med just mig, det är lugnt, jag känner inte att jag har behovet att vara din diskussionspartner om du känner att jag har så fel att du bara tycker allt jag säger är dumt och onödigt :)

Vad du tycker är neutralt har jag ett annat sätt att se på, därför har vi olika åsikter och ståndpunkter och du är för fri abort och juridiska rättigheter och jag med, jag satte bara min egen gräns för vad jag tycker är etiskt försvarbart och inte gällande abort av foster som INTE har skador/syndrom/diagnoser jämfört med enbart fysiska attribut.

Nu ska jag gå och lägga mig och vila lite, efter nattens eskapader med slempropp och blödningar och lite molande mensvärk som resulterade i sömnlöshet men inget mer, så känner jag att min energi och toleransnivå kanske har sjunkit lite och det är inte sån jag vill vara just nu!

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Ari Gold

Det är vi själva (samhället/staten) som bestämmer vad som räknas som skador/syndrom/diagnoser och detta är föränderligt över tid och rum. Man kan därmed inte hänvisa det till något av naturen predestinerat till icke-liv.  

Om man vill hävda att det inte är "etiskt försvarbart" att föda ett barn med utvecklingsstörning måste man kunna motivera vad det är som gör detta oförsvarbart. Jag upplever mig inte ha fpått ett svar på den frågan.

• Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:51:59 följande:
    Abort var en rättighet här i Sverige, min mamma gjorde abort innan min storebror kom till världen, hon höll på att förlora både mig och min bror i magen i v 20-25. Hon har även sagt att min pappa tvingade henne att behålla oss, hon hade helst sett att hon gjorde abort... Jag skulle inte heller ha funnits.
    Låter som att din mamma hade det jobbigt, i Sverige var/är det en rättighet(som hon själv borde fått råda över) ja, men jag är inte född i Sverige utan är adopterad hit. Har fått det kastat i ansiktet i mer än en adoptionstråd att det varit bättre om våra mödrar haft tillgång till fri abort, ledsen men i min sits är det svårt att hålla med.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Roisin Dubh
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:48:38 följande:
    Jag tycker att det mest intressanta i sammanhanget är att Karadzics (liksom Hitler) var normalbegåvad. Vilken nytta hade han av det?
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:47:45 följande:
    Naturligtvis inte! Jag kan naturligtvis inte genereltl avgöra vem som
    är en riktig kristen eller inte ,men någon måtta får det ju ändå vara.
    Om man mycket starkt avviker från tex den etik Jesus förkunnar
    så är det ju väldigt tydligt.
    Hur är det då med abort? Hur mycket över gränsen är det tycker du? Vad är måttfullt nog att få kalla sig kristen enligt dig?

Eftersom du tydligen drar en gräns någonstans är det intressant att få veta var den gränsen går.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes