• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson
    Roisin Dubh skrev 2011-09-06 12:56:55 följande:
    Hur är det då med abort? Hur mycket över gränsen är det tycker du? Vad är måttfullt nog att få kalla sig kristen enligt dig?

Eftersom du tydligen drar en gräns någonstans är det intressant att få veta var den gränsen går.
    Återkommer senare
  • Maline

Ari Gold du skriver klokt och välformulerat! Jag har saknat dig i den här debatten.

• oOOo  oOOo
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:48:38 följande:
    Jag tycker att det mest intressanta i sammanhanget är att Karadzics (liksom Hitler) var normalbegåvad. Vilken nytta hade han av det?
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:51:13 följande:
    MYCKET BRA REPLIK!
    Jag fattar inte, vad har begåvning med att vara kristen att göra??
  • Sven Erik Johansson
    Roisin Dubh skrev 2011-09-06 12:56:55 följande:
    Hur är det då med abort? Hur mycket över gränsen är det tycker du? Vad är måttfullt nog att få kalla sig kristen enligt dig?

Eftersom du tydligen drar en gräns någonstans är det intressant att få veta var den gränsen går.
    Man kan väl säga så här: Ingen är perfekt.Också kristna gör förståss
    sådant som jag inte tror stämmer med Guds etik,(vi misslyckas alla
    ibland) också jag. Det är där nåden kommer in. Vad gäller aborter vet jag
    faktiskt inte säkert " var smärtgränsen" går , men jag är däremot säker på
    att kvinnor och män som medvetet valt att följa Jesus mer sällan är
    inblandade i  abortsituationer än många andra.

Jag kan inte med absolut säkerhet avgöra vem som skall kallas kristen eller inte.
    jag tror att den är kristen som Gud ser som kristen och jag är inte Gud.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-06 15:28:18 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:51:13 följande:
    MYCKET BRA REPLIK!
    Jag fattar inte, vad har begåvning med att vara kristen att göra??
    Det var inte det som menades. Att Karadzics o Hitler var normalbegåvade
    till skillnad mot personer med vissa förståndshandikapp hjälpte inte
    De ställde till det ändå.Det hade inget med att vara kristen att göra. Den
    diskussionen hade jag med i stället med Roisin Dubh.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 15:36:13 följande:
    Att Karadzics o Hitler var normalbegåvade
    till skillnad mot personer med vissa förståndshandikapp hjälpte inte
    De ställde till det ändå.
    Aha, så man skall abortera alla som inte är högbegåvade för att vara på säkra sidan?

fattar fortfarande inte
  • Sarah f
    Ari Gold skrev 2011-09-06 12:12:23 följande:
    Däremot accepterar jag att man kan vara i den situationen som förälder att man inte anser sig ha otillräckliga förutsättningar att ta hand om ett barn med funktionsnedsättning och därför vill göra abort.

Som ensamstående gravid kvinna med i huvudsak ett kvinnligt kontaktnät kanske man på samma sätt upplever att man har mycket sämre förutsättningar att ta hand om en son än en dotter. 

Som döv förälder kanske man vill abortera ett synskadat foster, osv.   

Dessa ställningstaganden utifrån sin personliga situation tycker jag är upp till varje vuxen att göra.  Men det är något helt annat än att säga att det är något fel på barnet och att det är därför man vill göra abort.

Rent subjektivt; dessa är det de vanligaste argumenten jag hört från personer som hamnat i dessa funderingar annat än rent hypotetiskt.

Få eller ingen har sagt att de inte vill ha ett annorlunda barn.( Men kallade du inte detta skitsnack förut? )

Alla som generaliserar är idioter.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-06 15:39:18 följande:
    Aha, så man skall abortera alla som inte är högbegåvade för att vara på säkra sidan?

fattar fortfarande inte
    Du har helt missförstått. Jag tror att Ari Gold ifrågasatte argumenten för aborterande av
    personer med vissa handikapp, tex förståndshandikapp.
  • Sarah f
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:58:43 följande:

TS renonemang är givetvis färgat av att hon själv har ett barn med DS.

Det har däremot inte jag. Jag anser att fri abort bör innebära att man har juridisk rätt att göra abort av vilken anledning man vill, även av anledningar jag personligen känner är djupt oetiska.

Däremot är det fel av staten att sortera just nedsatt intelligensnivå i ett särskilt fack där man tillåter abort i mer omfattande grad samt gör extra tester just för detta. Det skickar en signal till föräldrar att detta är något särskilt oönskat och påverkar troligtvis deras beslut om abort. Alla aspekter av barnet som är möjliga -eller framledes blir möjlia - att mäta (kön, fysiska förutsättningar, begvåningsmässiga förutsättningar, anlag för dyslexi, autism, adhd, , blindhet, dövhet osvosv, fördhöjd risk till sjukdomar, beroenden, psykisk sjukdom osv) borde testas och redovisas på samma vilkor.
    Hur ska man ställa sig till screening i samhället vi har idag, menar du. Det finns enligt dig många ideer som är fel, vad har du att säga om rätt riktning?

Vad ska diagnosticeras? För vem?   
    Alla som generaliserar är idioter.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 16:10:46 följande:
    Du har helt missförstått. Jag tror att Ari Gold ifrågasatte argumenten för aborterande av
    personer med vissa handikapp, tex förståndshandikapp.
    Men hur är det ett argument mot abort pga förståndshandikap att ta upp exempel på där abort hade varit bra pga bristande förstånd?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes