• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • oOOo  oOOo
    Ari Gold skrev 2011-09-06 16:56:36 följande:
    Att ha en begåvning inom normalspannet (dvs inte vara utvecklingsstörd utan med en intelligens representativ för genomsnittsbefolkningen) gör inte per automatik någon till än bättre människa än vad han/hon kunde ha varit om han/hon fötts med en begåvningsnivå under normalspannet och pga detta fått diagnosen utvecklingsstörning (eg. mental retardation).

Tydligare?Cool
    Fast vi vet ju inte hur illa det hade varit om tex Hitler var än mer svagbegåvad. Det kan ju fortfarande vara så att det generellt sett blir bättre människor av begåvade människor iaf utifrån ditt exempel.

Ditt exempel visar ju hur illa det kan gå med mindre begåvade personer på beslutspositioner.
  • Ari Gold
    oOOo oOOo skrev 2011-09-06 19:46:34 följande:
    Fast vi vet ju inte hur illa det hade varit om tex Hitler var än mer svagbegåvad. Det kan ju fortfarande vara så att det generellt sett blir bättre människor av begåvade människor iaf utifrån ditt exempel.

Ditt exempel visar ju hur illa det kan gå med mindre begåvade personer på beslutspositioner.

Nej du missförstår mig fortfarande helt. Eller också har du en helt annan betydelse av ordet normalbegåvad och tror att det betyder något dåligt? Normalbegåvad = vanlig/normal intelligens dvs det 90% av befolkningen har. Sedan kan man dela in IQ i massor av mindre nivåer också och kalla dem olika saker men inom specialpedagogik/handikappforskning skiljer man oftast bara på utvecklingsstörd och normalbegåvad och det är i den betydelsen jag använde uttrycket.

Dvs Hitler var inte utvecklingsstörd, han hade en hög intelligens men använde den till grymma saker.   

Hitler var inte svagbegåvad, han tros ha haft en IQ över genomsnittet men vad jag vet har det inte mätts. Däremot har man mätt IQ på andra överlevande Nazister som presterat toppresultat.

Utgångspunkten att en smart människa gör bra saker är alltså fel. Intelligens kan användas till goda ändamål eller till ondskefulla ändamål. Hög intelligens är i sig inte en "god egenskap" mer än vad exempelvis starka muskler är en god egenskap.

Summa sumarum: Att man får ett barn med normal till hög intelligens komme rinte att innebära att det baret blir en bättre människa än om barnet fötts med en lindrig utvecklingsstörning.Inte heller en lyckligare människa. Möjligen mer produktiv, vad det nu är värt.  
  • Milkina cerka
    A von B skrev 2011-09-06 18:04:05 följande:
    Nejdå. Samhället gör vad som ligger i samhällets intresse. Det är samhället som betalar för stöd och försörjning av individer som inte fungerar. Alltså är det intressant för samhället att få bort dessa individer innan de hunnit bli individer. Tvång går ju inte för då får man andra problem av större karaktär men att screena den som vill och sen låta föräldrarna bestämma själva ger det resultat samhället vill ha. I stort sett. Egentligen inte konstigare än kostråd under graviditeten för att förhoppningsvis förhindra att mammor trycker i sig saker som kommer göra att deras barn blir dyra när de kommer ut.
    Tyvärr har du ju rätt, har försökt säga detta tidigare i tråden, men är nog för känslomässigt färgad av att ha min son för att göra det tydligt nog. Tack för att du förklarade bättre än jag.
    Ari Gold skrev 2011-09-06 18:30:16 följande:

Jag undrar varför du börjar meningen med "nejdå"?. Det du skriver bekräftar ju precis det jag skrivit ovan. Dvs att den "frivilliga" screeningen skickar en signal till föräldrar om att barn med utvecklingsstörning är något oönskat. något att se upp med.

Och ja, det är möjligt att det är medvetet och att det ligger ekonomiska intressen bakom. Men i så fall är det ju bara en tidsfåga innan det blir möjligt och tillräckligt billigt att testa för låg begåvning, adhd, autism, dyslexi/kalkyli, dövhet/blindhet, psykisk instabilitet och en möng andra saker som påverkar en människas lönsamhet. 

Det är ju inga nya tankar utan i princip det som rasbiologin kretsade kring, hur man får fram de perfekta människorna och bort de oönskade.   

Personligen tror jag dock att ramen för normaliteten är flytande och i omfattning ungefär konstant, dvs om vissa avvikande grupper försvinner kommer andra ta deras plats. Det är ju inte så att naturen har försett oss med en färdigbestämt antal diagnoser och avvikelser, utan normaliteten är något vi ständigt skapar och omskapar.

Just gränsen för vart normalbegåvning övergår till lindrig utvecklingsstörning är väl ett jättebra exempel på en sådan rörlig gräns. Jag tror alltid lika många procent av befolkningen kommer betraktas som utvecklingsstörda oavsett hur många man "rensar bort", gränsen förskjuts i takt med att kraven ökar. Och jag tror av samma anledning också att ungefär lika många människor kommer stå utanför arbetsmarknaden hur många funktionshinder man än rensar bort.

Är precis den utveckling jag är rädd för o. även du förklarar bättre än jag vad jag velat säga(och tror jag nog även Ts velat få fram).
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:08:34 följande:
    Men sluta ta det personligt snälla? Det är ju inte födda individer vi pratar om! Det är foster, inte bebisar som tagit sina första andetag...

Inte fan var det enkelt för mig att välja abort, det tog emot men jag kände det var rätt under de förutsättningar som rådde, inte fan var det enkelt att se min farmor bli som hon blev heller, min pappa håller på att bli sån och jag själv kommer bli likadan. Förstår du att det ÄR högst verkligt för mig också?
    Hur kan du ens tänka tanken att utsätta ditt eget barn för en sådan framtid? DU VET att du bär på detta ärftliga och du blir medvetet gravid. HUR smart är det? Ättestupa, kanske? Ja, för din son, innan han hinner kosta samhället en massa pengar... 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-06 21:10:37 följande:
    Hur kan du ens tänka tanken att utsätta ditt eget barn för en sådan framtid? DU VET att du bär på detta ärftliga och du blir medvetet gravid. HUR smart är det? Ättestupa, kanske? Ja, för din son, innan han hinner kosta samhället en massa pengar... 
    Förlåt men nu tycker jag att du går in i det hela med en ton som är lite väl personligt attackerande!

Jag blev gravid och det var inte planerat och efter ha genomgått en ytterst jobbig abort för mindre än ett år sedan vid tidpunkten så orkade jag inte vara stark i det ögonblicket och fatta samma beslut och fick även ta hänsyn till vad min partner vill. Vi hade tänkt satsa på preimplantativ diagnostik NÄR vi skulle skaffa barn, för att undvika föra genen vidare, det blev inte så och nu kommer jag få leva med den emotionella skulden och bördan och behöva berätta för min son om sitt framtida öde när han blir gammal nog att förstå vad det innebär för hans del och hans framtid. 

Som jag dessutom tidigare nämnt, min son, jag, min pappa, min farmor och alla andra i vår släkt som fått denna gen och som dött, kommer bli sjuka och dö, gör detta vid en någorlunda hög ålder (min farmor blev 65) och innan dess leva ett "normalt" fullständigt liv utan behov av extra stöd eller annat för den här sjukdomen. 

Så sug på den karamellen och tänk dig hur elak och jävlig jag måste vara som dödar en massa ofödda barn och kränker redan födda individer och bara tänker på mig själv... 
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • A von B
    Ari Gold skrev 2011-09-06 18:30:16 följande:

Jag undrar varför du börjar meningen med "nejdå"?. Det du skriver bekräftar ju precis det jag skrivit ovan. Dvs att den "frivilliga" screeningen skickar en signal till föräldrar om att barn med utvecklingsstörning är något oönskat. något att se upp med.

Och ja, det är möjligt att det är medvetet och att det ligger ekonomiska intressen bakom. Men i så fall är det ju bara en tidsfåga innan det blir möjligt och tillräckligt billigt att testa för låg begåvning, adhd, autism, dyslexi/kalkyli, dövhet/blindhet, psykisk instabilitet och en möng andra saker som påverkar en människas lönsamhet. 

Det är ju inga nya tankar utan i princip det som rasbiologin kretsade kring, hur man får fram de perfekta människorna och bort de oönskade.   

Personligen tror jag dock att ramen för normaliteten är flytande och i omfattning ungefär konstant, dvs om vissa avvikande grupper försvinner kommer andra ta deras plats. Det är ju inte så att naturen har försett oss med en färdigbestämt antal diagnoser och avvikelser, utan normaliteten är något vi ständigt skapar och omskapar.

Just gränsen för vart normalbegåvning övergår till lindrig utvecklingsstörning är väl ett jättebra exempel på en sådan rörlig gräns. Jag tror alltid lika många procent av befolkningen kommer betraktas som utvecklingsstörda oavsett hur många man "rensar bort", gränsen förskjuts i takt med att kraven ökar. Och jag tror av samma anledning också att ungefär lika många människor kommer stå utanför arbetsmarknaden hur många funktionshinder man än rensar bort.

Nejdå att det skulle vara fel av staten att erbjuda screening.

Japp det är exakt den signalen man skickar till föräldrar. Ett barn med kromosomrubbning kommer bli jobbigt, tänk över ditt beslut medan du kan. 

Visst kan man tycka det är otäckt och kränkande och hela faderejsan men man får komma ihåg att inget sker med tvång. Barn som inte föds 100% friska blir inte diskriminerade. Ingen kräver att någon tar bort ett foster som inte är 100% friskt. Inga planer finns på att förbjuda de som löper större risk att föda "ofullkomliga" barn att skaffa barn. Allt är endast en frivillig hjälp att på eget bevåg utöva rasbiologi eller vad du nu vill kalla det som staten erbjuder eftersom staten har ett vinstintresse i det. Vill man inte så blir man inte straffad på något sätt. Och tänker du efter så är vår vardag full av rasbiologi. Vi kan tex påverka om vi vill att vår avkomma ska bli lång eller kort, blåögd eller brunögd, korkad eller smart genom att välja rätt partner. Det är helt frivilligt men leder ju till att vissa inte blir valda. Orättvist eller hur? .

Ja det kommer säkert att gå att testa för alla de där sjukdomarna men ju mer man testar för desto större risk är det att fostret faktiskt har något "fel" och då blir det plötsligt jobbigt många aborter och förmodligen en hel del människor som skaffar sina dyslektiska barn iallafall. Eftersom det är frivilligt. Men visst skulle man kunna screena för allt möjligt.

Det är inte människan bakom handikappet man vill slippa. Det är handikappet. 
  • Zargenta
    A von B skrev 2011-09-06 21:26:52 följande:
    Det är inte människan bakom handikappet man vill slippa. Det är handikappet. 
    Precis vad jag har försökt få fram flera gånger också i den här tråden... Det är inte individen som det är fel på, det är sjukdomen, handikappet, syndromet, diagnosen!!!

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 12:12:47 följande:
    Jag vet inte om jag orkar försöka förklara igen, att jag är kvinna kan i vissa länder upplevas som mer negativt även i Sverige så har kvinnor ofta lägre löner osv men det gör inte att jag inte kan torka mig själv i arlset efter jag har skitit ok? Samma sak med vänsterhäntheten, den brukar inte göra att jag inte kan leva ett liv utan assistans från andra, utan att behöva få hjälpmedel och resurser från samhället och påverka min kvalitet av livet och hur jag kan fungera i det på egen hand...
    Är detta kriterier för att få födas så uppfyller de allra flesta med DS det, då de klarar av att "torka sig själv i arslet".
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:31:24 följande:
    Precis vad jag har försökt få fram flera gånger också i den här tråden... Det är inte individen som det är fel på, det är sjukdomen, handikappet, syndromet, diagnosen!!!

Du har fått fram det. Jag håller bara inte med. Jag tror inte alls att ett samhälle där ingen hade någon typ av funktionedsättningar eller andra avvikelser från normen skulle vara ett trevligare, rikare eller bättre samhälle. 

• liag
    Ari Gold skrev 2011-09-06 21:45:04 följande:

Du har fått fram det. Jag håller bara inte med. Jag tror inte alls att ett samhälle där ingen hade någon typ av funktionedsättningar eller andra avvikelser från normen skulle vara ett trevligare, rikare eller bättre samhälle. 

Svar på tråden God doesn´t make mistakes