• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:41:39 följande:
    Genom att föräldrar inte väljer abort utan att
    barnet får födas förståss. Det kan förståss
    inte jag bestämma, men det är ju för att
    vara med o påverka de allmäna attityderna
    till foster  med tex Downs jag deltar i diskussionen.
    Kan vi försöka placera diskussionen i dagens samhälle. är du snäll. Inte i la-la land, där abort inte finns.
    Det är ju lättare att förstå varandra om vi har samma utgångsläge, exempelvis Sverige år 2011 med sina för och nackdelar.  
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Ari Gold
    oOOo oOOo skrev 2011-09-06 16:14:29 följande:
    Men hur är det ett argument mot abort pga förståndshandikap att ta upp exempel på där abort hade varit bra pga bristande förstånd?

Min poäng var att hög intelligens inte per automatik gör någon en god människa, och vice versa.
  • oOOo  oOOo
    Ari Gold skrev 2011-09-06 16:37:23 följande:
    Min poäng var att hög intelligens inte per automatik gör någon en god människa, och vice versa.
    Då var det ju inget vidare att ge exempel på normalbegåvade. 

Men jag tror du har rätt.
  • Ari Gold
    Sarah f skrev 2011-09-06 16:08:11 följande:

Rent subjektivt; dessa är det de vanligaste argumenten jag hört från personer som hamnat i dessa funderingar annat än rent hypotetiskt.

Få eller ingen har sagt att de inte vill ha ett annorlunda barn.( Men kallade du inte detta skitsnack förut? )

Nej, jag kallade det skitsnack att säga att man gör abort för barnets skull. För att barnet inte skulle kunna få ett fullvärdigt liv etc.

Den egentliga orsaken är ju att föräldern ej anser sig kunna få ett fullvärdigt liv tillsammans med ett barn som har diverse egenskaper som föräldern ej orkar med.  

Jag anser att man har rätt att födas önskad och folk får därmed göra abort av vilka anledningar de vill, oavsett jag anser de etiska eller ej. Men reglerna kring just intelligens bör inte se annorlunda ut än reglerna för tex.kön. I praktiken anser jag att den förälder som vill ska få göra vilka tester de vill (med rimlig patientavgift) men inga tester för annat än skador oförenliga med liv bör aktivt erbjudas/marknadsföras av sjukvården.

• Ari Gold
    oOOo oOOo skrev 2011-09-06 16:40:44 följande:
    Då var det ju inget vidare att ge exempel på normalbegåvade. 

Men jag tror du har rätt.

Att ha en begåvning inom normalspannet (dvs inte vara utvecklingsstörd utan med en intelligens representativ för genomsnittsbefolkningen) gör inte per automatik någon till än bättre människa än vad han/hon kunde ha varit om han/hon fötts med en begåvningsnivå under normalspannet och pga detta fått diagnosen utvecklingsstörning (eg. mental retardation).

Tydligare?Cool
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-06 16:14:29 följande:
    Men hur är det ett argument mot abort pga förståndshandikap att ta upp exempel på där abort hade varit bra pga bristande förstånd?
    Jag tror Ari Gold pekade på inkonsekvenser.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 16:15:49 följande:
    Kan vi försöka placera diskussionen i dagens samhälle. är du snäll. Inte i la-la land, där abort inte finns.
    Det är ju lättare att förstå varandra om vi har samma utgångsläge, exempelvis Sverige år 2011 med sina för och nackdelar.  
    VADDDÅÅÅÅ LA LA LAND?

SJÄLVKLART väljer människor olika också i Sverige bla
    pga att olika individer har olika värdegrund.
  • Ari Gold
    Sarah f skrev 2011-09-06 16:15:49 följande:

Ja, låt oss ponera att det är värderingarna i den tid och det land man lever i som ska avgöra vad som anses vara mindre värt och därmed etiskt rätt att aktivt testa för och välja bort.

Det innebär att det är rätt att vi i Svergige aktivt screenar för och erbjuder abort av foster med utvecklingsstörning.

Det innebär att det är rätt att man i tex. Saudiarabien aktivt skulle erbjuda abort av döttrar.

Det innebär att det är rätt att man i tex Pakistan, så fort det blir möjligt, aktivt screenar för och erbjduer abort av potetniellt homosexuella foster.

Det innebär att det är rätt att man i framtiden kanske erbjuder testning och abort av dyslexi, fulhet, eller vad som i den tiden och det samhället anses vara ofördelaktiga egenskaper hos individen.

Eller är det bara just vårt rätt, som är rätt?

• A von B
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:58:43 följande:

TS renonemang är givetvis färgat av att hon själv har ett barn med DS.

Det har däremot inte jag. Jag anser att fri abort bör innebära att man har juridisk rätt att göra abort av vilken anledning man vill, även av anledningar jag personligen känner är djupt oetiska.

Däremot är det fel av staten att sortera just nedsatt intelligensnivå i ett särskilt fack där man tillåter abort i mer omfattande grad samt gör extra tester just för detta. Det skickar en signal till föräldrar att detta är något särskilt oönskat och påverkar troligtvis deras beslut om abort. Alla aspekter av barnet som är möjliga -eller framledes blir möjlia - att mäta (kön, fysiska förutsättningar, begvåningsmässiga förutsättningar, anlag för dyslexi, autism, adhd, , blindhet, dövhet osvosv, fördhöjd risk till sjukdomar, beroenden, psykisk sjukdom osv) borde testas och redovisas på samma vilkor.
    Nejdå. Samhället gör vad som ligger i samhällets intresse. Det är samhället som betalar för stöd och försörjning av individer som inte fungerar. Alltså är det intressant för samhället att få bort dessa individer innan de hunnit bli individer. Tvång går ju inte för då får man andra problem av större karaktär men att screena den som vill och sen låta föräldrarna bestämma själva ger det resultat samhället vill ha. I stort sett. Egentligen inte konstigare än kostråd under graviditeten för att förhoppningsvis förhindra att mammor trycker i sig saker som kommer göra att deras barn blir dyra när de kommer ut.
  • Ari Gold

Jag undrar varför du börjar meningen med "nejdå"?. Det du skriver bekräftar ju precis det jag skrivit ovan. Dvs att den "frivilliga" screeningen skickar en signal till föräldrar om att barn med utvecklingsstörning är något oönskat. något att se upp med.

Och ja, det är möjligt att det är medvetet och att det ligger ekonomiska intressen bakom. Men i så fall är det ju bara en tidsfåga innan det blir möjligt och tillräckligt billigt att testa för låg begåvning, adhd, autism, dyslexi/kalkyli, dövhet/blindhet, psykisk instabilitet och en möng andra saker som påverkar en människas lönsamhet. 

Det är ju inga nya tankar utan i princip det som rasbiologin kretsade kring, hur man får fram de perfekta människorna och bort de oönskade.   

Personligen tror jag dock att ramen för normaliteten är flytande och i omfattning ungefär konstant, dvs om vissa avvikande grupper försvinner kommer andra ta deras plats. Det är ju inte så att naturen har försett oss med en färdigbestämt antal diagnoser och avvikelser, utan normaliteten är något vi ständigt skapar och omskapar.

Just gränsen för vart normalbegåvning övergår till lindrig utvecklingsstörning är väl ett jättebra exempel på en sådan rörlig gräns. Jag tror alltid lika många procent av befolkningen kommer betraktas som utvecklingsstörda oavsett hur många man "rensar bort", gränsen förskjuts i takt med att kraven ökar. Och jag tror av samma anledning också att ungefär lika många människor kommer stå utanför arbetsmarknaden hur många funktionshinder man än rensar bort.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes