• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:24:29 följande:
    Förlåt men nu tycker jag att du går in i det hela med en ton som är lite väl personligt attackerande!

Jag blev gravid och det var inte planerat och efter ha genomgått en ytterst jobbig abort för mindre än ett år sedan vid tidpunkten så orkade jag inte vara stark i det ögonblicket och fatta samma beslut och fick även ta hänsyn till vad min partner vill. Vi hade tänkt satsa på preimplantativ diagnostik NÄR vi skulle skaffa barn, för att undvika föra genen vidare, det blev inte så och nu kommer jag få leva med den emotionella skulden och bördan och behöva berätta för min son om sitt framtida öde när han blir gammal nog att förstå vad det innebär för hans del och hans framtid. 

Som jag dessutom tidigare nämnt, min son, jag, min pappa, min farmor och alla andra i vår släkt som fått denna gen och som dött, kommer bli sjuka och dö, gör detta vid en någorlunda hög ålder (min farmor blev 65) och innan dess leva ett "normalt" fullständigt liv utan behov av extra stöd eller annat för den här sjukdomen. 

Så sug på den karamellen och tänk dig hur elak och jävlig jag måste vara som dödar en massa ofödda barn och kränker redan födda individer och bara tänker på mig själv... 
    Men tar du det inte lite väl personligt nu, såsom du beskyller andra för att göra?
    Bara undrar. 

Hur tror du andra känner när du säger ord som "ättestupa" i samma andetag som du nämner DS? Särskilt nyblivna föräldrar till små bebisar med DS som faktiskt läser här, vad ska de få för bild av samhället, de kanske rent av tror att din bild av ättestupa är den "normala"
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Jakkolina
    Ari Gold skrev 2011-09-06 18:30:16 följande:

Jag undrar varför du börjar meningen med "nejdå"?. Det du skriver bekräftar ju precis det jag skrivit ovan. Dvs att den "frivilliga" screeningen skickar en signal till föräldrar om att barn med utvecklingsstörning är något oönskat. något att se upp med.

Och ja, det är möjligt att det är medvetet och att det ligger ekonomiska intressen bakom. Men i så fall är det ju bara en tidsfåga innan det blir möjligt och tillräckligt billigt att testa för låg begåvning, adhd, autism, dyslexi/kalkyli, dövhet/blindhet, psykisk instabilitet och en möng andra saker som påverkar en människas lönsamhet. 

Det är ju inga nya tankar utan i princip det som rasbiologin kretsade kring, hur man får fram de perfekta människorna och bort de oönskade.   

Personligen tror jag dock att ramen för normaliteten är flytande och i omfattning ungefär konstant, dvs om vissa avvikande grupper försvinner kommer andra ta deras plats. Det är ju inte så att naturen har försett oss med en färdigbestämt antal diagnoser och avvikelser, utan normaliteten är något vi ständigt skapar och omskapar.

Just gränsen för vart normalbegåvning övergår till lindrig utvecklingsstörning är väl ett jättebra exempel på en sådan rörlig gräns. Jag tror alltid lika många procent av befolkningen kommer betraktas som utvecklingsstörda oavsett hur många man "rensar bort", gränsen förskjuts i takt med att kraven ökar. Och jag tror av samma anledning också att ungefär lika många människor kommer stå utanför arbetsmarknaden hur många funktionshinder man än rensar bort.

Naturligtvis är det en signal för att något är fel och att bernet aldrig kommer att leva ett självständigt liv,något som alla djurarter,även vi människor strävar efter.

Varför skulle det bli bättre med fler utvecklingsstörda personer som behöver dygnet runt hjälp för att fungera?
  • liag
    anne h skrev 2011-09-06 21:33:41 följande:
    Är detta kriterier för att få födas så uppfyller de allra flesta med DS det, då de klarar av att "torka sig själv i arslet".
  • Jakkolina
    liag skrev 2011-09-06 21:52:36 följande:
    Det gör dom inte som vuxna och äldre,då armarna är för korta och kroppen för tjoch!
  • liag
    Jakkolina skrev 2011-09-06 21:49:56 följande:
    Naturligtvis är det en signal för att något är fel och att bernet aldrig kommer att leva ett självständigt liv,något som alla djurarter,även vi människor strävar efter.

Varför skulle det bli bättre med fler utvecklingsstörda personer som behöver dygnet runt hjälp för att fungera?

När det avser DS behöver de flesta av dem inte hjälp dygnet runt för att fungera.
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 21:45:04 följande:
    Du har fått fram det. Jag håller bara inte med. Jag tror inte alls att ett samhälle där ingen hade någon typ av funktionedsättningar eller andra avvikelser från normen skulle vara ett trevligare, rikare eller bättre samhälle. 

Jag tror tvärtom, det är det som är så härligt, vi har olika syn på saker... Men jag pratar som sagt om sånt som avviker på annat sätt än hårfärg eller kön... 
    anne h skrev 2011-09-06 21:49:16 följande:
    Men tar du det inte lite väl personligt nu, såsom du beskyller andra för att göra?
    Bara undrar. 

Hur tror du andra känner när du säger ord som "ättestupa" i samma andetag som du nämner DS? Särskilt nyblivna föräldrar till små bebisar med DS som faktiskt läser här, vad ska de få för bild av samhället, de kanske rent av tror att din bild av ättestupa är den "normala"
    Okej så hela diskussionen och argumentationerna gäller endast DS? Väljer man att läsa inläggen och ta allt som skrivs personligt så är det ju trist men inget jag kan göra något åt.

Till skillnad från "dig" så pratar jag om "i allmänhet" medan du går direkt åt mig, min familj och mitt barn, därav att det blir direkt personligt i mina ögon. 
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta

Varför ska alla ta allt så specifikt, vem har sagt att det måste vara ett kriterium? Dreglande och arseltorkande eller inte, vi pratar inte bara om DS, vi pratar inte bara om dessa problem. Assistanskrävande, resurskrävande, samhället som ska anpassa sig efter ett fåtal individer och betala för dessa, humant perspektiv, eget tyckande och tänkande, egoism eller inte. Det ska i slutändan fortfarande få vara ett VAL, ett FRITT val att göra fosterdiagnostik och fritt val att avsluta graviditeten eller inte, utan att få en moralpredikan från DS och andra syndrom-föräldrar.

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Jakkolina
    liag skrev 2011-09-06 21:55:53 följande:
    När det avser DS behöver de flesta av dem inte hjälp dygnet runt för att fungera.
    Jo det behöver dom flesta
  • Ari Gold
    Jakkolina skrev 2011-09-06 21:49:56 följande:

Jag tror att samhället berikas av olikheter, jag ser inget självändamål i att vi alla ska vara så lika som möljigt. Jag tror också att de anpassningar vi gör för att möta människors olika behov utvecklar oss och på olika sätt kommer oss alla till del

Jag ser däremot inte vad som är berikande eller funktionellt med att problematisera andras olikheter åt dem. Om en person är fullt nöjd med sitt liv som exempelvis muslim, överviktig, rödhårig, döv eller utvecklingsstörd - varför ska jag gå runt och tycka att det är fel på dem ? Vad gott leder det till?
  • Fyrbarnsmorsa
    anne h skrev 2011-09-06 21:10:37 följande:
    Hur kan du ens tänka tanken att utsätta ditt eget barn för en sådan framtid? DU VET att du bär på detta ärftliga och du blir medvetet gravid. HUR smart är det? Ättestupa, kanske? Ja, för din son, innan han hinner kosta samhället en massa pengar... 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes