• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Zargenta
    pussar o kramar skrev 2011-09-06 22:31:18 följande:

Jag är för fosterdiagnostig och fri abort och rätten att föräldrar till sina foster ska besluta själva om de ska födas eller inte inom lagens gränser.
    Men jag har svårt för ditt sätt du skriver på och alla de ord och sätt du beskriver personer med utvecklingsstörning.

Din syn på utvecklingsstörda gör verkligen mig rädd för mitt barns framtid och jag hoppas det inte är så många som har de sättet att tänka på som du har.

Kan meddela att mitt barn går i vanlig klass en helt vanlig skola med en resurs som hjälper honom och också de övriga eleverna i klassen för han behöver inte hjälp hela tiden.

Än en gång, det här rör inte BARA utvecklingsstörda OCH det rör inte individerna, det rör sjukdomarna, syndromen, handikappen! Jag ser inte ner på någon människa och säger inte att de inte är värda något eller lika mycket, däremot önskar jag att vi kunde undvika dessa extra "krävande" behov och resurser, absolut genom det fria valet!

Tror att en del blir avskräckta från att göra fosterdiagnostik pga missfallsrisk (fostervatten/moderkaksprov) och även för hur det ser ut i andras ögon om de väljer att göra abort pga tråkiga resultat tyvärr. 
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 22:39:11 följande:
    Synd att du gick över gränsen här, när du brukar skriva så bra inl. annars.

Zargenta - Tycker det var tråkigt med inl. som gick för långt, beklagar.
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:31:24 följande:
    Precis vad jag har försökt få fram flera gånger också i den här tråden... Det är inte individen som det är fel på, det är sjukdomen, handikappet, syndromet, diagnosen!!!
    Men här håller jag inte med dig, diagnosen min son har är e n  d e l  av honom och han skulle inte vara h a n  utan den, så på det sättet ä r  det enl. dig i n d i v i d e n  det är "fel" på.
    Det händer att folk blir så heta i blodet att det blir svårt att hålla tillbaka, men det är lugnt, jag överlever ;) 

Diagnosen är numera en del av din son, det förstår jag, det är så du känner honom och det är så han ska få vara.

MEN, om du hade vetat hur ditt liv skulle se ut nu, hur hans liv skulle se ut och komma att se ut, skulle du fortfarande älska honom om han inte hade diagnosen? Hade du känt att han var din son? Det tror jag.

Han är inte sin diagnos, han är en del av den och det är inget fel med det, det är diagnosen som det är fel på från början!

Det är en levande person och älskad precis som alla andra barn hur friska eller sjuka de än är! 
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:59:39 följande:
    anne h skrev 2011-09-06 21:49:16 följande:
    Men tar du det inte lite väl personligt nu, såsom du beskyller andra för att göra?
    Bara undrar. 

Hur tror du andra känner när du säger ord som "ättestupa" i samma andetag som du nämner DS? Särskilt nyblivna föräldrar till små bebisar med DS som faktiskt läser här, vad ska de få för bild av samhället, de kanske rent av tror att din bild av ättestupa är den "normala"
    Okej så hela diskussionen och argumentationerna gäller endast DS? Väljer man att läsa inläggen och ta allt som skrivs personligt så är det ju trist men inget jag kan göra något åt.

Till skillnad från "dig" så pratar jag om "i allmänhet" medan du går direkt åt mig, min familj och mitt barn, därav att det blir direkt personligt i mina ögon. 
    tråden handlar om DS.
    Du anser att barn med DS inte ska födas, är inte det ett direkt angrepp på dem som har barn med DS? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Jakkolina
    Ari Gold skrev 2011-09-06 22:35:27 följande:
    !
    Du menar hur personer med utvecklingsstörning mår.

Det är över huvud taget inte relevant att tala om hur "personer med DS" mår. DS är inte en personlighetstyp, det är ett kromosomfel som förutom utvecklingsstörning innebär vissa fyskiska särdrag. Personer med DS varken är eller mår på något gemensamt sätt.

Å andra sidan mår inte heller personer med utvecklingsstörning i stort sett på något särskilt vis jämfört med andra.
    Nej jag menar hur folk med ds mår,för dom har en röd tråd som är gemensam och det beror på deras syndrom!
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 22:40:20 följande:
    Än en gång, det här rör inte BARA utvecklingsstörda OCH det rör inte individerna, det rör sjukdomarna, syndromen, handikappen! Jag ser inte ner på någon människa och säger inte att de inte är värda något eller lika mycket, däremot önskar jag att vi kunde undvika dessa extra "krävande" behov och resurser, absolut genom det fria valet!

Tror att en del blir avskräckta från att göra fosterdiagnostik pga missfallsrisk (fostervatten/moderkaksprov) och även för hur det ser ut i andras ögon om de väljer att göra abort pga tråkiga resultat tyvärr. 

Vilka rör det då? Vilka mer ska man ta bort? Du sa ju nyss att det handlade om "bara ett fåtal individer". Så vilka mer är det du vill rensa bort och varför?
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-06 22:45:51 följande:
    tråden handlar om DS.
    Du anser att barn med DS inte ska födas, är inte det ett direkt angrepp på dem som har barn med DS? 
    Tråden handlar INTE om DS.

Den handlar om att TS tyckte att en låt var fin och tänkvärd och folk protesterade mot att "gud" inte skulle göra misstag och sen länkade TS till sin blogg där hon skriver om DS och hur hon anser att fosterdiagnostik är kränkande mot födda individer.

DÄR satte jag med flera ner foten och sa att fosterdiagnostik är inte kränkande mot födda personer då det inte är individen det är fel på utan syndromet/sjukdomen/diagnosen och hur jag/en del andra/ vill förhindra att det sätts skadade barn till världen OAVSETT vilken diagnos de har och det har INGET med redan födda barn att göra. 
  • Ari Gold
    Jakkolina skrev 2011-09-06 22:49:28 följande:
    Nej jag menar hur folk med ds mår,för dom har en röd tråd som är gemensam och det beror på deras syndrom!

Nej.
  • Jakkolina
    liag skrev 2011-09-06 22:36:41 följande:
    och jag säger nej till att de behöver vård dygnet runt.

Jag känner flera med DS som är vuxna och de behöver inte hjälp dygnet runt.

Och jag har arbetat med ds i över tio år,tre år med barn och sju år med vuxna och dom behöver någon vid sin sida större dlean va dygnet och det ökar ju äldre dom blir
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 22:50:08 följande:
    Vilka rör det då? Vilka mer ska man ta bort? Du sa ju nyss att det handlade om "bara ett fåtal individer". Så vilka mer är det du vill rensa bort och varför?
    Inte bara de med utvecklingsstörning, även de med grava funktionshinder och handikapp och medföljande sjukdomar pga de diagnoser de har. Om du tar DS som exempel, hjärtfel och problem med leder är några bieffekter, problem med hörsel och ämnesomsättning osv... 

Jag vill inte rensa BORT och skjuta av någon som är född, jag vill gärna undvika att de grava diagnoserna sätts till världen...  
  • Zargenta

Nu är det dags att lägga sig och försöka sova, jag hoppas att ni får en trevlig natt allihopa. 

Svar på tråden God doesn´t make mistakes