• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Jakkolina
    Ari Gold skrev 2011-09-06 22:10:03 följande:
    Jag tror att samhället berikas av olikheter, jag ser inget självändamål i att vi alla ska vara så lika som möljigt. Jag tror också att de anpassningar vi gör för att möta människors olika behov utvecklar oss och på olika sätt kommer oss alla till del

Jag ser däremot inte vad som är berikande eller funktionellt med att problematisera andras olikheter åt dem. Om en person är fullt nöjd med sitt liv som exempelvis muslim, överviktig, rödhårig, döv eller utvecklingsstörd - varför ska jag gå runt och tycka att det är fel på dem ? Vad gott leder det till?
    HUr vet du att diom mår bra,vuxna med ds mår inte alls så bra som man vill tro!
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 22:03:27 följande:
    Varför ska alla ta allt så specifikt, vem har sagt att det måste vara ett kriterium? Dreglande och arseltorkande eller inte, vi pratar inte bara om DS, vi pratar inte bara om dessa problem. Assistanskrävande, resurskrävande, samhället som ska anpassa sig efter ett fåtal individer och betala för dessa, humant perspektiv, eget tyckande och tänkande, egoism eller inte. Det ska i slutändan fortfarande få vara ett VAL, ett FRITT val att göra fosterdiagnostik och fritt val att avsluta graviditeten eller inte, utan att få en moralpredikan från DS och andra syndrom-föräldrar.

Det är inte ett "fåtal individer" som har någon typ av funktionedsättning, kronisk sjukdom eller något annat behov av särskilt stöd som kräver assistans , anpassningar och extra utgifter i någon form under någon del av livet. I ett livslångt perspektiv skulle jag tippa att minst hälften av dagens invånare i detta land har något sådant behov. På genetisk väg kanske vi kan rensa hårt i framtiden men är det så vi vill ha det, vart går gränsen? 

Jag anser också att det ska vara ett FRITT VAL att göra abort av vilken anledning man vill. Men det innebär även valet att avlsuta graviditeten för att fostret är flicka eller homosexuell eller vindögd. Du ntycks ha svårt att acceptera dess val som lika rätta och sanna som ditt val, Men i så fall är du ju inte för "fritt val" utan för "ditt val" och det är inte samma sak.
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-06 21:10:37 följande:
    Hur kan du ens tänka tanken att utsätta ditt eget barn för en sådan framtid? DU VET att du bär på detta ärftliga och du blir medvetet gravid. HUR smart är det? Ättestupa, kanske? Ja, för din son, innan han hinner kosta samhället en massa pengar... 

Hur kan du skriva något så vidrigt? Rikta tillbaka en kanske hårt formulerad tanke mot en persons barn?

Dig ska man inte lyssna på i alla fall, nu vet vi det.  
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Ari Gold skrev 2011-09-06 22:18:14 följande:

Jag anser också att det ska vara ett FRITT VAL att göra abort av vilken anledning man vill. Men det innebär även valet att avlsuta graviditeten för att fostret är flicka eller homosexuell eller vindögd.

så vad är det du bygger upp sånt patos emot?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Fyrbarnsmorsa
    Sarah f skrev 2011-09-06 22:19:55 följande:
    Hur kan du skriva något så vidrigt? Rikta tillbaka en kanske hårt formulerad tanke mot en persons barn?

Dig ska man inte lyssna på i alla fall, nu vet vi det.  
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 22:18:14 följande:
    Det är inte ett "fåtal individer" som har någon typ av funktionedsättning, kronisk sjukdom eller något annat behov av särskilt stöd som kräver assistans , anpassningar och extra utgifter i någon form under någon del av livet. I ett livslångt perspektiv skulle jag tippa att minst hälften av dagens invånare i detta land har något sådant behov. På genetisk väg kanske vi kan rensa hårt i framtiden men är det så vi vill ha det, vart går gränsen? 

Jag anser också att det ska vara ett FRITT VAL att göra abort av vilken anledning man vill. Men det innebär även valet att avlsuta graviditeten för att fostret är flicka eller homosexuell eller vindögd. Du ntycks ha svårt att acceptera dess val som lika rätta och sanna som ditt val, Men i så fall är du ju inte för "fritt val" utan för "ditt val" och det är inte samma sak.
    Ett fåtal individer som har så pass stort behov, jämfört med den större delen av befolkningen som inte behöver. Vad som sker efter 50 eller 75, kan jag inte svara för, om de haft ett "normalt" liv innan osv...

Jag anser att det inte är ett funktionshinder att vara bög eller vindögd eller vänsterhänt och inte lika resurskrävande osv, jag tycker därför inte att det är något som behöver läggas in i fosterdiagnostikens gemene sjukdomar och syndrom som de screenar om. Om någon förälder sen i sin tur vill screena för specifikt dessa drag, får stå för dem. 
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • pussar o kramar
    Zargenta skrev 2011-09-06 22:03:27 följande:
    Varför ska alla ta allt så specifikt, vem har sagt att det måste vara ett kriterium? Dreglande och arseltorkande eller inte, vi pratar inte bara om DS, vi pratar inte bara om dessa problem. Assistanskrävande, resurskrävande, samhället som ska anpassa sig efter ett fåtal individer och betala för dessa, humant perspektiv, eget tyckande och tänkande, egoism eller inte. Det ska i slutändan fortfarande få vara ett VAL, ett FRITT val att göra fosterdiagnostik och fritt val att avsluta graviditeten eller inte, utan att få en moralpredikan från DS och andra syndrom-föräldrar.

Jag är för fosterdiagnostig och fri abort och rätten att föräldrar till sina foster ska besluta själva om de ska födas eller inte inom lagens gränser.
    Men jag har svårt för ditt sätt du skriver på och alla de ord och sätt du beskriver personer med utvecklingsstörning.

Din syn på utvecklingsstörda gör verkligen mig rädd för mitt barns framtid och jag hoppas det inte är så många som har de sättet att tänka på som du har.

Kan meddela att mitt barn går i vanlig klass en helt vanlig skola med en resurs som hjälper honom och också de övriga eleverna i klassen för han behöver inte hjälp hela tiden.

• Ari Gold
    Jakkolina skrev 2011-09-06 22:16:20 följande:
    HUr vet du att diom mår bra,vuxna med ds mår inte alls så bra som man vill tro!
    !

Du menar hur personer med utvecklingsstörning mår.

Det är över huvud taget inte relevant att tala om hur "personer med DS" mår. DS är inte en personlighetstyp, det är ett kromosomfel som förutom utvecklingsstörning innebär vissa fyskiska särdrag. Personer med DS varken är eller mår på något gemensamt sätt.

Å andra sidan mår inte heller personer med utvecklingsstörning i stort sett på något särskilt vis jämfört med andra.
  • liag
    Jakkolina skrev 2011-09-06 22:06:49 följande:
    Jo det behöver dom flesta

och jag säger nej till att de behöver vård dygnet runt.

Jag känner flera med DS som är vuxna och de behöver inte hjälp dygnet runt.

• Milkina cerka
    anne h skrev 2011-09-06 21:10:37 följande:
    Hur kan du ens tänka tanken att utsätta ditt eget barn för en sådan framtid? DU VET att du bär på detta ärftliga och du blir medvetet gravid. HUR smart är det? Ättestupa, kanske? Ja, för din son, innan han hinner kosta samhället en massa pengar... 
    Synd att du gick över gränsen här, när du brukar skriva så bra inl. annars.

Zargenta - Tycker det var tråkigt med inl. som gick för långt, beklagar.
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:31:24 följande:
    Precis vad jag har försökt få fram flera gånger också i den här tråden... Det är inte individen som det är fel på, det är sjukdomen, handikappet, syndromet, diagnosen!!!
    Men här håller jag inte med dig, diagnosen min son har är e n  d e l  av honom och han skulle inte vara h a n  utan den, så på det sättet ä r  det enl. dig i n d i v i d e n  det är "fel" på.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
Svar på tråden God doesn´t make mistakes