• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-01 08:50:03 följande:
    Jag förstår faktiskt. Men det är ändå ett faktum att föräldrar ges möjlighet till att kvalitetssäkra sitt barn..

Är man säker på att barnet som sen kommer är av en "bra kvalité"

Ska man tillåta samma test för neuropsykiatriska funktionshinder?? (om det fanns)

Vem säger att DS personer inte lever ett bra liv trots sitt DS?? Tror faktiskt dom lever ibland ett mycket bättre liv än vi sk normala.
    Självklart ska man tillåta test för neuropsykiatriska funktionshinder. Det vore jättebra, så barn slapp växa upp med det.

Tror inte att man lever ett bättre liv än andra, de är nog som de flesta. Din dotter kanske aldrig kommer berätta för dig hur hon känner dock, eftersom du dömer henne då.
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 08:49:43 följande:
    ja, vrålar man nazist till folk det första man gör finns det ju verkligen förutsättningar för att vinna förståesle för sin sak.
    Men var har hon vrålat nazist det första hon har gjort? Jag har inte sett dessa inlägg. Däremot känner jag igen tankegångarna i det hon skriver, från andra DS-föräldrar och från en offentlig debatt som tas av alla möjliga experter på ämnet.
    puss skrev 2011-09-01 08:48:50 följande:
    det var inte min fråga.
    Det var en högst retorisk fråga du ställde, där du konstaterade att TS menar att folk ägnar sig åt nazistfasoner. Jag tycker att det är oerhört förenklande. 
    puss skrev 2011-09-01 08:50:03 följande:
    ?
    Ja, vad menar du med ditt inlägg?
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Kattdamen
    Mad as snow skrev 2011-09-01 08:53:19 följande:
    Men var har hon vrålat nazist det första hon har gjort? Jag har inte sett dessa inlägg. Däremot känner jag igen tankegångarna i det hon skriver, från andra DS-föräldrar och från en offentlig debatt som tas av alla möjliga experter på ämnet.
    puss skrev 2011-09-01 08:48:50 följande:
    det var inte min fråga.
    Det var en högst retorisk fråga du ställde, där du konstaterade att TS menar att folk ägnar sig åt nazistfasoner. Jag tycker att det är oerhört förenklande. Ja, vad menar du med ditt inlägg?

* Rasförädling ala´ Nazitiden – Brott mot dom mänskliga rättigheterna

Bloggen.
  • Mad as snow
    Kattdamen skrev 2011-09-01 08:54:13 följande:

* Rasförädling ala´ Nazitiden – Brott mot dom mänskliga rättigheterna

Bloggen.
    Jag har stött på mängder av människor som anser att tillgängligheten av den här fosterdiagnostiken, och normaliseringen av den, liknar i hög grad det som nazisterna ägnade sig åt, och det som Sverige ägnade sig åt under en väldigt mörk del av vår historia. Jag är inte lika säker på att dessa människor anser att den enskilda personen som väljer att göra ett NUPP-test är nazistsympatisör. Du ser varken den skillnaden eller känner igen den här diskussionen från den offentliga debatten?
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 08:49:43 följande:
    ja, vrålar man nazist till folk det första man gör finns det ju verkligen förutsättningar för att vinna förståesle för sin sak.
    Ok.. en gång till. Jag sa att "Det här är rasförädling liknande som under Nazitiden"  Japp, jag gjorde den liknelsen för att jag fick vibbar åt det hållet när jag läste om det som sker i Danmark.

Kvalitetssäkra foster är ju en slags rasförädling.. Man tar bort någonting oönskat ur ett samhälle..

Nazityskkarna ville ju inte ha judar.. Handikappade, Homosexuella.. oliktänkande.. osv.. Dom skulle utrotas.
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 08:12:24 följande:
    Haka inte upp dig på ord.. När det blir sent så missar man ("") emellanåt när det ev skulle behövas. eller skriver det som känns enklast för er att förstå.. Jag tycker jag nog har gjort klart i tråden hur jag ser på det. Men i alla fall så är DS den strösta gruppen av funktionshindrade människor i vårat samhälle.

Citerar dig/"Föräldrarna har varken rashygien eller samhällsekonomi i åtanke när de tar sitt beslut." / Slut citat.

Intressant.. Hur vet du det??? Eller gissar du bara?

Sen fokuserar jag faktiskt mera på det som kommer innan, snäppet före föräldrarna.. Just den här kvalitetssäkrigen av foster, att den finns, som faktiskt är ett ifrågasättande ev en grupp människor som redan existerar.. Det är inte lika värde.. Alla ska värderas lika oavsett vad.. Står det så fint.

Ja enligt vissa så skulle den här gruppen av funktionshindrade gärna utrotas..Så ja, dom är nog en utrotningshotad "art"  =) eller ska jag säga en grupp av funktionshindrade människor med diagnosen Downs Syndrom..
    Fast om nu inte fler barn med Ds skulle födas - varför skullle det vara fel?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-01 08:58:29 följande:
    Ok.. en gång till. Jag sa att "Det här är rasförädling liknande som under Nazitiden"  Japp, jag gjorde den liknelsen för att jag fick vibbar åt det hållet när jag läste om det som sker i Danmark.

Kvalitetssäkra foster är ju en slags rasförädling.. Man tar bort någonting oönskat ur ett samhälle..

Nazityskkarna ville ju inte ha judar.. Handikappade, Homosexuella.. oliktänkande.. osv.. Dom skulle utrotas.
    Viss skillnad att döda levande människor, och göra abort på ett embryo eller foster.
  • vampyria2
    mammatill5 skrev 2011-09-01 08:50:03 följande:
    Jag förstår faktiskt. Men det är ändå ett faktum att föräldrar ges möjlighet till att kvalitetssäkra sitt barn..

Är man säker på att barnet som sen kommer är av en "bra kvalité"

Ska man tillåta samma test för neuropsykiatriska funktionshinder?? (om det fanns)

Vem säger att DS personer inte lever ett bra liv trots sitt DS?? Tror faktiskt dom lever ibland ett mycket bättre liv än vi sk normala.
    Mina barn har just neuropsykiatriska funktionshinder och jag skulle absolut tycka att det var en bra ide om man kunde se det så tidigt som möjligt för att föräldar skulle kunna välja. Det är extremt tufft att leva med barn med dessa diagnoser, mina har trippeldiagnoser och ibalnd har jag kännt att jag inte orkar en enda sekund till och då är jag ändå en som är väldigt stark och klarar väldigt mycket. Jag tror att om någon annan skulle ha varit i mina skor som inte var lika stark så skulle det kunna sluta olyckligt, då hade jag föredragit att denne kunde välja bort ett barn med dessa funktionshinder....jag vet ärligt talat inte om vilket val jag själv hade gjort, älskar mina ungar och vill aldrig vara utan dem, vill jag påpeka igen
  • mamma till tre busungar

Ts, om din dotter hade haft en svår utvecklingsstörning, om hon ständigt varit missnöjd och arg, saknat språk, varit rejält autistisk, fått leukemi, haft ett allvarligare hjärtfel, varit en ständig belastning för familjen så att det hade drabbat syskonen - tror du att du hade skrivit den här trådstarten då?

• Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 08:12:24 följande:
    Citerar dig/"Föräldrarna har varken rashygien eller samhällsekonomi i åtanke när de tar sitt beslut." / Slut citat.

Intressant.. Hur vet du det??? Eller gissar du bara?
    Det är alltså detta du vill påstå med din debatt? Att föräldrar aborterar sina foster med DS pga rashygien och samhällsekonomiska skäl?

Jag tror inte längre på dig när du säger att valet är upp till förälder och att det inte är deras beslut du motsätter dig. Att du ens kan komma på tanken att dessa föräldrar skulle ha ovanstående motiv för sitt beslut säger en hel del om attityden i den här debatten.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes