• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Mad as snow
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 09:02:13 följande:
    Ts, om din dotter hade haft en svår utvecklingsstörning, om hon ständigt varit missnöjd och arg, saknat språk, varit rejält autistisk, fått leukemi, haft ett allvarligare hjärtfel, varit en ständig belastning för familjen så att det hade drabbat syskonen - tror du att du hade skrivit den här trådstarten då?
    Varför skulle hon inte ha kunnat göra det? Är det verkligen så chockerande att det finns människor med barn som du beskriver, som har dessa åsikter? Det måste inte per automatik betyda att de tycker att de har haft det lätt i livet, utan att de med hjälp av sina erfarenheter reagerar på ett samhällsfenomen som det i deras situation inte går att förhålla sig objektiv till. Precis som vi alla inte alltid kan förhålla oss objektiva till saker som handlar om våra personliga situationer.
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-08-31 22:58:38 följande:
    Ja ibland så. hos oss. har en sk normal med funktionshinder.. sju resor jobbigare än DS.

Det går i perioder.. Hanna är faktisk inte jobbig.. Det som kan vara drygt emellanåt är ju att man måste passa henne ute.. så hon inte drar,, men det kommer det med så småningom.. att jag slipper.. Allt har sin tid. Drygt kan också hennes envishet vara.. Jag måste nog lära mig att vara lite mera tålmodig emellanåt =)

Men man var ju tvungen att passa pojkarna också.. tills det inte behövdes.. Lite längre tid med Hanna men det kommer..
    Ok, vi kör vidare på din version 2.0 av ditt svar :)

Visst, barn tar mycket, mycket tid, oavsett Downs eller inte, det förstår jag med.

Jag tycker att du har en hel del goda poänger. Och det är intressant att få ett par
    stycken fördomar krossade, vilket jag tycker att jag har fått i den här tråden.

Ta det lugnt med nazistjämförelserna i framtiden bara, så kommer du att slippa
    en hög med påhopp. (Om du nu tycker det är ett problem, vilket du kanske inte alls gör).

Ha det bra.
  • spunge

klart som korvspad att man ska få välja att abortera ett foster med DS om man vill.
    trodde vi bodde i ett fritt land med fria val?
    att TS skriker nazipropaganda är enbart skitlöjligt!

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Roisin Dubh
    Mad as snow skrev 2011-09-01 08:29:38 följande:
    Hm. Jag för min del tycker att den här tråden börjar bli lite obehaglig, med inlägg som ditt här ovan. Det insinueras en himla massa märkligheter angående TS intentioner.
    Sant. Men det är lika illa att TS insinuerar en massa märkligheter angående föräldrars intentioner med sitt val kring abort.
  • mammatill5
    vampyria2 skrev 2011-09-01 09:02:05 följande:
    Mina barn har just neuropsykiatriska funktionshinder och jag skulle absolut tycka att det var en bra ide om man kunde se det så tidigt som möjligt för att föräldar skulle kunna välja. Det är extremt tufft att leva med barn med dessa diagnoser, mina har trippeldiagnoser och ibalnd har jag kännt att jag inte orkar en enda sekund till och då är jag ändå en som är väldigt stark och klarar väldigt mycket. Jag tror att om någon annan skulle ha varit i mina skor som inte var lika stark så skulle det kunna sluta olyckligt, då hade jag föredragit att denne kunde välja bort ett barn med dessa funktionshinder....jag vet ärligt talat inte om vilket val jag själv hade gjort, älskar mina ungar och vill aldrig vara utan dem, vill jag påpeka igen
    Jag förstår. Men vad säger att alla får det urjobbigt? Det finns ju enorma skillnader i just svårighet. Ska man för säkerhets skull dra alla över en kam?

Det finns visst barn och vuxna som har det skitjobbigt med sitt funktionshinder.. Och tvärtom.
  • Seka
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 09:05:53 följande:
    Det är alltså detta du vill påstå med din debatt? Att föräldrar aborterar sina foster med DS pga rashygien och samhällsekonomiska skäl?

Jag tror inte längre på dig när du säger att valet är upp till förälder och att det inte är deras beslut du motsätter dig. Att du ens kan komma på tanken att dessa föräldrar skulle ha ovanstående motiv för sitt beslut säger en hel del om attityden i den här debatten.
    Det här med rashygien låter jag bli att kommentera för det känns så verklighetsfrånvänt.

Att enskilda föräldrar har en samhällsekonomisk agenda , kan någon på allvar tro det? "Nu måste jag göra kub så inte mitt barn blir en börda för samhället!" Kom igen. Jag vet inte om det är det ts påstår heller för jag orkar verkligen inte läsa hela tråden med allt tjafs.

Att politiker kan ha det ser jag emellertid som ganska klart. Samhällets resurser är knappa och här är ett sätt att spara, de är ju ett faktum om man ser till rena siffror. Eventuella förluster med en sådan politik skulle ligga på andra områden, som kanske inte låter sig mätas så lätt.
  • Seka
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 09:02:13 följande:
    Ts, om din dotter hade haft en svår utvecklingsstörning, om hon ständigt varit missnöjd och arg, saknat språk, varit rejält autistisk, fått leukemi, haft ett allvarligare hjärtfel, varit en ständig belastning för familjen så att det hade drabbat syskonen - tror du att du hade skrivit den här trådstarten då?
    Förutsätter du att man inte skulle kunna älska ett sådant barn? Du får gärna förtydliga dig annars.
  • mamma till tre busungar
    Seka skrev 2011-09-01 09:18:10 följande:
    Förutsätter du att man inte skulle kunna älska ett sådant barn? Du får gärna förtydliga dig annars.
    Nej, absolut inte! Herregud.....nej, nej....

Jag menar mer att om föräldraskapet hade varit mycket mer belastande för hela familjen, hade man då varit lika skeptisk till att det finns de som vill välja bort detta?

Jag är själv mamma till ett funktionshindrat barn Jag skulle inte ha något emot om det i framtiden kom screeningtest för att förutspå hans funktionshinder.
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 09:10:29 följande:
    Sant. Men det är lika illa att TS insinuerar en massa märkligheter angående föräldrars intentioner med sitt val kring abort.
    Jag har inte sett att TS har pekat ut enskilda föräldrar som nazistsympatisörer - vilket det framställs som i den här tråden. Hon ifrågasatte ditt inlägg där du skrev - om jag inte har missförstått - att föräldrar inte fattar sådana beslut baserat på ideologi (fast i andra ordalag). Hon frågade dig hur du vet det. Och ja, hur vet du det? Det finns säkert föräldrar som baserar sådana beslut på ideologiska föreställningar, precis som det finns föräldrar som inte gör det. Ni båda verkar uttrycka er rätt kategoriskt kring en väldigt stor grupp människor. 

Skillnaden i argumentationen är att TS just inte pekar ut enskilda individer, utan främst talar om ett samhällsfenomen som i förlängningen får samma resultat som under tvångssteriliseringens tid. Ja. För det är vad resultatet blir. Det betyder inte att alla enskilda individer som aborterar foster pga DS sympatiserar med den sortens åsikter. Och i den här debatten blir TS enskild utpekad där hennes genuina kärlek till sin dotter ifrågasätts med argumentet att hennes DS ger TS uppmärksamhet, att hon säkert inte ens har några barn och så vidare och så vidare.

För mig är det obegripligt att den här diskussionen om vad fosterdiagnostiken innebär - och vad den faktiskt liknar i förlängningen - verkar vara så chockerande nytt för så många i den här tråden. Det är en högst aktuell och viktig debatt.  
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-09-01 09:07:52 följande:
    Ok, vi kör vidare på din version 2.0 av ditt svar :)

Visst, barn tar mycket, mycket tid, oavsett Downs eller inte, det förstår jag med.

Jag tycker att du har en hel del goda poänger. Och det är intressant att få ett par
    stycken fördomar krossade, vilket jag tycker att jag har fått i den här tråden.

Ta det lugnt med nazistjämförelserna i framtiden bara, så kommer du att slippa
    en hög med påhopp. (Om du nu tycker det är ett problem, vilket du kanske inte alls gör).

Ha det bra.
    Tack!

Bra att fördomar krossas.. det är ett plus i ens liv =)

Jag har aldrig påstått att föräldrar som använder selektiv fosterdiagnostik är Nazianhängare.
    Men fosterdiagnostiken i sig ger vibbar åt det hållet.. Nazisterna vill ha " ett rent ariskt folk"
    Vibbar alltså..

Isf så skulle jag själv alltså vara Nazianhängare eftersom jag själv har kört med fosterdiagnostik. Ultraljud.. dels för att bestämma längden och dels för att se om det finns grava skador som gör att det inte är lönt att fortsätta med graviditeten.. Där döden är oundvikligt ganska snart efter förlossningen.. Där är det mest humant att avbryta-- Göra en selektiv Abort. Den fosterdiagnostiken bör vara kvar.. har alltid tyckt så.

Nej jag tycker inte påhoppen är speciellt jobbiga. Det har jag räknat med i denna diskussion. Det är svårt att för vissa att skilja på sak och person bara.

Ha det bra du med!!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes