• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Bumman79
    mycketsaft skrev 2012-05-09 12:12:54 följande:
    Det blir femte droppet idag, det enda jag känt är att jag får halsbränna när jag får droppet och sen resten av dagen. Jag blir oxå risig i magen av järntabletter, tömmer i princip hela magen en halvtimma efter att jag tagit tabletten. Fast med niferex blir det tvärt om, blir hård i magen och skiter kanske var femte dag men det är ändå bättre än våldsamma diarréer :p  
    Skönt iaf att det finns folk som upplevt samma saker som en själv så att de inte tror att man är galen :P. För i princip ALLA säger ju att man BLIR hård i magen...nästan så att man vill ta med doktorn hem så att de kan få bevis. :P.
    Jag kan inte ens ta Niferex...får ont av dem oxå...
  • lycka 4

Jag bakar ju minst en sats bullar i veckan normalt härhemma , nafs säger det så är dom slut då mina barn är toookig i bullar å deras vänner också för den delen =) Om jag orkar så ska jag baka sista helgen innan det är dags för snittet för då hinner dom inte bli uppätna =)

Sen tycker jag att varenda gång man stått där å bakat så är det ändå ingen som är intreserad av att äta bullarna när dom kommer på besök för alla är ändå bara intresserade av bebisen =)

Usch jag har sååå svårt att ta det lugnt , är ju i packar taget å jag är så van vid att göra allt själv så jag glömmer liksom bort att jag är gravid , flyttar sängar , garderober skruvar ner å bär kartonger fan att jag aldrig lär mig .

• Bumman79

Oj vad alla är duktiga å bakar å lagar mat :P

• Tre Flickor

BM Besök vecka 37 (36+6)

SF-mått: 34 cm
    Fosterljud: 154   
    BT: 135/95
    Fosterläge: Huvudet ner, rörlig
    Vikt: +3 kg sedan inskrivning

Allt var bra utom blodtrycket som skjutit iväg. Jag har huvudvärk till och från och har knasiga synfenomen. Jag ska tillbaka på extrakontroll om en vecka då bm misstänker begynnande havandeskapsförgiftning. Jag hade havandeskapsförgiftning under min första graviditet så jag känner igen en del tidiga symtom som jag hade då. Men ännu ska jag inte måla fan på väggen!       

Nu ska jag ut och njuta av solskenet och ta en promenad på vårt härliga öländska alvar Cool 

• AAEV
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-05-09 12:28:19 följande:
    Nu har jag i alla fall tagit mig i kragen och trotsat kroppen och bekämpat dammråttorna på övervåningen. Eller ja..jag har dammsugit alla rummen i alla fall Skulle behövas damma och städa toaletten också men det orkar min kropp inte just nu. Sen är det ju samma procedur på nedervåningen fast den är mycket enklare och går fortare att städa
    Här är det tvärtom, övervåningen går snabbt och nere tar typ en halv dag
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Dancia

Å vad jag blir sugen på bakat när man läser om alla goda kakor och bullar :). Tyvärr orkar jag inte baka något alls trots att jag bara går hemma nu när jag är sjukskriven. Men det hade varit grymt gott med massor med goda kakor att ta fram när man är sugen :).

Efter förlossningen kommer jag be gästerna ta med sig lite fika så står vi för kaffe och the. Låter smart att fylla frysen med matlådor också. Både med första och andra barnet blev det en hel del mc donalds och pizza första tiden och det är jag inte ett dugg pigg på att behöva göra igen :(. Kanske ska fjäska för mannen så han kan laga lite rätter och frysa in då han ändå står för den största delen av matlagningen nu :). Sen blir det kanske en hel del Grillat då det också går lätt och smidigt :).

Jag har redan packat bebisens bb-väska och har tänkt packa förlossningsväskan snart också som ska innehålla mina och sambons kläder, kamera, tilltugg, hygienartiklar o.s.v. har iaf kommit så långt att jag köpt tandborstar och tandkräm som ska ligga där :). Ska även lägga in lite filmer på mini pc:n och packa ner den också.

Kan förkylningar göra foglossningssmärtorna värre? Jag har haft en dryg förkylning i kroppen länge men igår bröt den ut lite mer och jag har extremt ont i halsen och är mer öm i kroppen än vanligt. Jag har börjat få en riktigt jobbig molvärk längst ner i ryggen och ovanför blygdbenet vid magen och jag har upptäckt att den molvärken är starkt kopplad till foglossningen. Undrar om det är just förkylningen som gjort det så mycket värre?

• Tesssi

Så har även jag varit hos BM.

v.35+5
    Blodtryck 120/80
    Hb 133
    Blodscker 4,2
    SF-mått 33-34 

Minis hjärtslag var i snitt 140 slag / min.
    Han låg med huvudet ner i stort sett fixerad.
    Vikt: +12,5 kg

Jag påtalade min molvärk och sammandragningarna, men hon sa att det är helt normalt såhär dags. Det verkade även som om det var ok trots att molvärken oftast inte försvinner vid vila eller intag av värktabletter. Antar att det bara är att bita ihop och hoppas på att han kommer snart. (Bara 29 dagar kvar!)

Åh, jag vill också baka. Ska ändå baka till jobbet nästa vecka när jag jobbar min sista dag på ett år eller så.
  • Sweet life
    AAEV skrev 2012-05-09 10:53:29 följande:
    Mjölk, ägg, soja, alla baljväxter. Så det är mest äggen som ställer till det, gillar inte alls NoEgg pulvret o med bakpulver tycker jag kakan mest säckar ihop. Men bullar blir gott, chokladbollar, shackrutor o kolakakor

Vad har ni för allergier?  
    Det är egentligen bara sambon som är allergisk.. Och där är det ägg, mjölk, soja, gluten. Äpplen, morot och potatis. Nötter av typ alla dess slag....

Ja, det mesta går att fixa.. Kakan blir ju mer kompat om man utesluter äggen, men det går.. Däremot bakar jag också nästan bara hårda kakor, bullar och chokladbollar... Annars bakar jag åt mig och barnen och sambon får ta upp nån torr tråkig kaka ur frysen..
  • MissFörstånd

Det är kul och lätt att baka när man kan göra i långpanna tycker jag! Snickerskaka är en favorit här.

Aaev - vet inte riktigt hur det går för er
    Med snickerskakor. De är gjorde på socker, sirap, jordnötssmör, kokos och corn flakes.

Idag har jag sytt ett örngott till en kudde jag köpte igår. Bra storlek för att ha i vagnen, 30:- på dollarstore . Så blev det ett pannband till mig och ett till dottern