• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • smultron87

kanske för att dom vill tjäna pengar?

visst kan man få bristningar om man går upp jätte mkt jätte fort så huden inte hinner med och tvärtom.
    men det beror mkt på hormoner.

• mydiamond

jag sa heller inte att du INTE får bristningar om du smörjer, utan det förebygger!
    Jag vet mycket väl att det beror på hormoner och speciellt gener!
    men som sagt det förebygger iallafall!!!

• smultron87

jag säger inte att det inte gör det, jag säger bara vad jag vet och även vad BM & sjuksköterskor sagt till mig och av egen erfarenhet.

• Dullidutt
    smultron87 skrev 2011-10-27 12:59:09 följande:
    jag smörjde inte magen en enda gång med sonen och fick inte en enda bristning.
    fick 2 pytte små på brösten pga ammningen.

så som sagt. min syster är sjuksköterska och även BM och andra sjuksköterskor jag pratat med säger att bristningar beror på HORMONER inget annat
    Jag är också sjuksköterska, och kan tillägga att vi inte läser ett dugg om bristningar i vår utbildning. Dock fick jag i tonåren lära mig att bristningar uppstår när man växer fort/går upp i vikt/får stor mage och att underhudsfettet inte hänger med, utan brister då. Om det hjälper att smörja eller inte kan jag inte svara på, men min personliga åsikt är att det brister inifrån och att inga krämer i världen kan göra underhudsfettet mer elastiskt, bara göra det yttre hudskiktet mjukare.Och det är ju inte det skiktet som spricker.
    Jag har många väninnor som smörjt sig som galningar och ändå fått stora bristningar. Men många har ju ändå ut mycket av att smörja magen då man får en mysig stund och känner sig nära sin bebis.

• smultron87

okej, min syster kanske har valt att läsa det också då, beror kanske på vilken inriktning man har, jag vet inte.

men håller med dig, att inga krämer i världen förhindrar bristningar.

jag fick inte en enda när jag väntade sonen men det är som jag även skrivit tidigare MIN personliga åsikt och EGNA erfarenheter.

• Dullidutt

Och att smörja magen är ganska så harmlöst, det skadar ingen så det är upp till var och en att försöka. Om det har effekt eller inte visar sig senare.

• Dancia

liljan och loppan: Nej gud vad jobbigt :(. Jag håller ändå tummarna för att du kanske inte gått så långt och att det syns mer om 2 veckor, tycker bara det är synd att de väntar så länge innan du får ett nytt VUL.

• Dancia

Jag tror på att smöärjning faktiskt hjälper för vissa :).

Jag smorde magen ordentligt båda mina graviditeter och har inte fått några bristningar alls på magen, däremot fick jag en del på höfterna och låren där jag inte smorde mig :) 

• smultron87
    Dullidutt skrev 2011-10-27 13:25:50 följande:
    Och att smörja magen är ganska så harmlöst, det skadar ingen så det är upp till var och en att försöka. Om det har effekt eller inte visar sig senare.
    klart det inte skadar någon, ville bara berätta att det inte hjälper var ju bara därför