• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • ooLunaoo

Är i v39 nu och bebis är fortfarande inte fixerad. Hon ligger med huvudet neråt men väldigt högt upp. Sen ser det ut som hon gör volter i magen varje dag så jag tror inte ens att huvudet alltid är neråt..

Men visst måste dom inte fixera sig innan? Det kan väl gå igång ändå? Vad blir skillnaden om bebis är fixerad eller inte? Är det sämre på nåt sätt om bebis inte är fixerad? 

• fyrklöver81
    ooLunaoo skrev 2012-06-13 13:26:49 följande:
    Är i v39 nu och bebis är fortfarande inte fixerad. Hon ligger med huvudet neråt men väldigt högt upp. Sen ser det ut som hon gör volter i magen varje dag så jag tror inte ens att huvudet alltid är neråt..

Men visst måste dom inte fixera sig innan? Det kan väl gå igång ändå? Vad blir skillnaden om bebis är fixerad eller inte? Är det sämre på nåt sätt om bebis inte är fixerad? 
    Förlossningen kan starta trots att huvudet är röligt, det spelar ingen roll. Alltså förlossningen är inte närmre om huvudet är fixerat.
    Det viktiga är att om huvudet är rörligt och vattnet går måste du genast kontakta förlossningen, då det finns risk att barnets navelsträng lägger sig fel om förlossningen kommer igång. Men detta endast vid vattenavgång ej vid värkar,
    Du ska vid ev vattenavgång vara så stilla som möjligt. 
  • fyrklöver81

BM kontroll

Huvudet rörligt

Öppen ca 2cm men livmodertapp ej utplånad
    har fått en rejäl hinnsvepning =) så nu väntar jag med spänning. 

vecka 37+4
    SF mått 34

vikt 15 kilo +

Har fortfarande illamåend eoch haft diarrer idag så kanske är det trots allt förlossning på G!?

• Bumman79
    stjärnfrukt skrev 2012-06-13 13:18:41 följande:
    Jag frågade faktiskt bm om de kommer kolla något på fl men det sa hon att det tror hon knappast Rynkar på näsan och alla har hittills sagt att jag inte ska oroa mig,...Bara ni som förstår mig!
    Ush jag är oxå lite oroad över hur stor bebisen är....alla säger att min mage är ENORM folk stirrar verkligen på mig på centrum med chockad min å många undrar om jag väntar tvillingar men enligt 3 ultrajud ska det bara vara 1 :p. Har legat på övre kurvan hela tiden oxå men följt min egen kurva...på tillväxtultraljudet låg bebben på plus 19%. 2,4 kg i v 33 (32+0.) Nu är jag rädd att ungen kommer att ligga på minst 5 kg när jag ska klämma ut den...shit :P.
  • Bumman79
    fyrklöver81 skrev 2012-06-13 14:09:07 följande:
    Förlossningen kan starta trots att huvudet är röligt, det spelar ingen roll. Alltså förlossningen är inte närmre om huvudet är fixerat.
    Det viktiga är att om huvudet är rörligt och vattnet går måste du genast kontakta förlossningen, då det finns risk att barnets navelsträng lägger sig fel om förlossningen kommer igång. Men detta endast vid vattenavgång ej vid värkar,
    Du ska vid ev vattenavgång vara så stilla som möjligt. 
    Min bebis är inte heller fixerad tror jag för den har inte varit det innan å på sista besöket sa inte bm att den var det bara att hon kände att huvudet låg ner...hon har haft svårt att känna det ibland...

Jag visste inte alls om det där med att man ska vara så stilla som möjligt vid vattenavgång....det har ingen sagt...
  • Sweet life
    Bumman79 skrev 2012-06-13 14:15:04 följande:
    Min bebis är inte heller fixerad tror jag för den har inte varit det innan å på sista besöket sa inte bm att den var det bara att hon kände att huvudet låg ner...hon har haft svårt att känna det ibland...

Jag visste inte alls om det där med att man ska vara så stilla som möjligt vid vattenavgång....det har ingen sagt...
    Min är ju inte heller fixerad, eller var det iaf inte vid sista besöket förra veckan. Får se hur det ser ut nästa vecka.

Konstigt, min BM sa att dom måste informera vad som gäller om vattnet går när barnet inte är fixerat. Hon sa bara. "går vattnet ringer du hit till Danderyd och säger att barnet inte var fixerad vid sista besöket. Sen springer du inte runt som en yr höna utan ringer gubben om han inte är hemma, låter honom packa det sista och sen åker ni till förlossningen" Hon antecknade även i journalen att hon gett råd vid vattenavgång.
  • Bumman79
    Sweet life skrev 2012-06-13 14:17:37 följande:
    Min är ju inte heller fixerad, eller var det iaf inte vid sista besöket förra veckan. Får se hur det ser ut nästa vecka.

Konstigt, min BM sa att dom måste informera vad som gäller om vattnet går när barnet inte är fixerat. Hon sa bara. "går vattnet ringer du hit till Danderyd och säger att barnet inte var fixerad vid sista besöket. Sen springer du inte runt som en yr höna utan ringer gubben om han inte är hemma, låter honom packa det sista och sen åker ni till förlossningen" Hon antecknade även i journalen att hon gett råd vid vattenavgång.
    Jasså gud va konstigt...har aldrig hört talas om det. Min Bm kanske glömde bort det för sista gången gjorde hon alla undersökningar samtidigt som vi skulle snacka om min förlossningsrädsla å vi drog över tiden 5 minuter trots att hon avsatt en timme för mig...så det kanske var stress som gjorde att hon glömde bort det...hon är snäll men kanske lite förvirrad :).
    Men vad bra att man har er i den här tråden att få tips av oxå känns som att de få gångerna hos BM inte räcker för att få all information man behöver....man lär sig nästan mer här på Familjeliv :).
  • Bumman79
    fyrklöver81 skrev 2012-06-13 14:46:37 följande:
    Är de däremot ruckbar är det ju ingen fara
    Oki har inte riktigt koll på skillnaden barnet har legat med huvudet ner i över en månad men jag har för mig att huvudet var rörligt....
  • emma78

En dag kvar till bf......
    Är sjukt trött och sover hur mycket som helst! Har tom sovit gott inatt,förutom min konstiga lilla drömm jag hade....
    Drömmde att vattnet gick men när jag tittade i sängen såg det ut som broccolisoppa!! Vet inte om jag kanske var hungrig i sömnen:)))
    Alla tecken som visat sig tidigare på att förlossning skulle vara på G är som bortblåsta:( Nu känns det dessutom som att den lika gärna kan vänta,barnen har skolavslutning på fredag och kommer den nu hinner jag inte hem och gå på den( i frächt tillstånd) ändå! Så nu kan den lika gärna vänta till fredag kväll iaf....