• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • IdaElinLivia040611

Illamåendet präglar hela mitt liv just nu. Fy tusan va jobbigt det är. V 7+3 idag så kan väl förvänta mig minst 4 veckor till av detta elände. Men den här och nästa vecka e nog dom värsta. Längtar efter att känna energi och lust över att göra saker. Träningen e helt skrotad från 5-6 dagar i veckan till 0... Skit!!!! Kämpar mig ut på promenader men det e ju inte samma känsla. Tack gode Gud för lergigan annars vet jag att jag hade spytt stup i kvarten. Nog om gnäll från mig. Syns fortfarande inget på magen men tarmarna e toksvullna på kvällen. Brösten fortsätter växa mannen har blivit lite extra pilsk utav detta...hahaha.

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Bf 110616
  • Polarlantis
    stjärnfrukt skrev 2011-10-30 16:47:02 följande:
    Hej!

Jag är både ledsen, rädd & förvirrad och skulle verkligen behöva lite råd...

Igår fick jag sån plötlsig smärta i nedre delen av magen och i underlivet att jag "skrek" rakt ut. Det pågick inte någon längre stund, kanske 3-5sek, jag gick direkt och la mig ner i sängen och sen hände exakt samma sak igen 4ggr till. Jag sov hela natten och idag har jag inte haft ont i underlivet men däremot lite i magen, men inte alls så som igår, utan idag har det mer varit molande värk i nedre delen av magen. Känns som det är för att magen växer, så det är ingen främmande känsla i magen idag... 

Någon som har erfarenhet av detta?

Är så rädd då detta aldrig hände när jag väntade min dotter, förutom i slutet av grav. då det ilade där nere, men detta var ju inte alls samma sak, och nu är jag ju bara i v.8. Ska ringa bm imorgon men skulle ändå vara intressant om någon har någon tanke, misstänker ni också missfall så vet jag att jag troligtvis gör rätt som bara ligger här och försöker mentalt förbereda mig på blod :(  
    Vill inte skrämma dig men dock göra dig uppmärksam på att man kan ha MA utan att blöda. Jag hade en enorm smärta i v 5+5, så jag kallsvettades, trodde jag skulle kräkas eller svimma av och det var då min kropp försökte stöta ut det, men istället fortsatte kroppen i många veckor till och i v11 fick jag veta att det inte levde. Detta pga avv jag trodde på alla "det är heeeelt normaaalt" som alla sa till mig, det var det INTE. Jag skulle åka in om jag vore du, se att allt är bra och slippa oroa dig! Det är säkert ingen fara men kolla ändå!!! Håller alla tummar för dig!!!
  • Tre Flickor
    Pinkflower880 skrev 2011-10-30 22:00:50 följande:
    Håller med! Tre gånger under förra graviditeten vaknade jag av att jag grät, alltså storgrät så tårarna sprutade. Har drömt att jag börjat röka igen och precis som du, festat en hel helg. Har också drömt att barnet dött efter att det fötts. Varför är det så?

Det är sjukt obehagligt och tar lång tid att återhämta sig i natten...
    Det är väldigt obehagligt och ofta känns drömmarna väldigt verkliga också. Jag fick en bra förklarning på varför man drömde som man gjorde av den läkare jag träffade under första graviditeten men tyvärr minns jag inte varför. Jag ska på inskrivning på onsdag och ska kolla med BM om hon vet.
    Återkommer med besked om jag får något svar Glad
  • Tre Flickor

Nilee - är i vecka 9+4 jag med och har heller inga symtom längre. Jag var väldigt illamående i början men det försvann för nån vecka sedan. Så nu njuter jag för fullt Glad

• Tili

Jag plussade i förra veckan och har bf 29/6. Men det kan nog ev bli en maj bebis pga att de måste plocka ut bebisen i v36. Ska till mvc idag och sedan på vul för att kolla att allt ser ok ut.

I vilken vecka ska man berätta för storesyskon? Känns så längt bort att vänta till v 12 när det är säkrare.

• smultron87

ang att berätta för storasyskonet.. nu är vår son "bara" 20 månader och förstår väl inte helt 100% riktigt än men han fick iaf veta samma dag som jag plussade att han ska bli storebror

• conda

Själv har jag inte berättat för syskonen än, dels för att de då skulle berätta för alla och jag vill vara lite hemlig ett tag till, dels för att jag tror att framför allt min dotter skulle uppleva ett missfall som mycket jobbigt.

Mina barn har redan från att de varit små vetat om att de skulle haft en storasyster, vi har kort överallt på henne och vi är ofta på kyrkogården. Min dotter kan ibland bli jätteledsen när hon tänker på sin änglasyster, detta trots att vi som föräldrar inte pratar så mycket om det med barnen längre (mer än när de frågar). Tycker det är onödigt att berätta för henne nu om graviditeten ifall det skulle bli missfall.

Men jag tror inte det finns några rätt eller fel, som förälder känner man sina barn och vet vad som är bäst för dom... Glad

Jag hoppas kunna vänta till efter ultraljudet men risken finns att jag kommer bli så stor innan dess att jag måste berätta ändå, brukar börja svälla upp efter vecka 13-14 och se höggravid ut i v. 20...

• stjärnfrukt

He igen!

Det är några stycken som svarat på mitt inlägg som jag skrev igår, tack för era kommentarer!
    Jag ringde först min bm och hon sa att eftersom jag är i en tillväxtfas så kan det vara det,
    pga att det inte har fortsatt att göra ont, och att de inte har några läkartider/ultider på några veckor (!!)
    så tyckte hon att jag ändå kunde ringa akut gynmottagning i borås.

Sagt & gjort så gjorde jag det, berättade allt en gång till + bredde på extra för att de inte skulle ta "lätt" på det, för man vet ALDRIG vem man får prata med... Men hon sa samma som min bm, och att det också kunde vara en äggblåsa som sprack, för det kan göra väldigt ont, men att den smärtan går över inom ett dygn, vilket faktiskt stämmer. De vill helst inte göra ul så tidigt i en grav. sa hon. Händer detta igen och/eller jag för blödningar så ska jag ringa direkt, de sa de båda två. Men känns det inte som att om det nu är för att det växer, borde det också vara normalt att det händer igen, ELLER?!

Händer det nu ingenting så funderar jag ändå på att ringa om några veckor och säga att det hänt igen,
    kan man göra så??
    För jag har läst MÅNGA fall som varit så som du säger, polarlantis, att man inte behöver börja blöda direkt, eller över huvudtaget vid mf/ma. Kommer inte kunna slappna av alls, för det känns verkligen som att något inte är som det ska :( Kanske skulle boka ett privat vl/ul så behöver jag inte "ljuga"?? Känns definitivt värt att lägga pengar på det! 

• stjärnfrukt
    Polarlantis skrev 2011-10-31 09:28:48 följande:
    Vill inte skrämma dig men dock göra dig uppmärksam på att man kan ha MA utan att blöda. Jag hade en enorm smärta i v 5+5, så jag kallsvettades, trodde jag skulle kräkas eller svimma av och det var då min kropp försökte stöta ut det, men istället fortsatte kroppen i många veckor till och i v11 fick jag veta att det inte levde. Detta pga avv jag trodde på alla "det är heeeelt normaaalt" som alla sa till mig, det var det INTE. Jag skulle åka in om jag vore du, se att allt är bra och slippa oroa dig! Det är säkert ingen fara men kolla ändå!!! Håller alla tummar för dig!!!
    Jag beklagar verkligen ditt ma, det du råkade ut för är precis det som jag är rädd för, att gå och tro att allt är normalt i flera veckor fast det kanske inte är det :(