Tess1979 skrev 2011-11-12 20:13:03 följande:
Jo jag vet att man "får" dricka lite koffein om dagen. Men jag skulle nog få dåligt samvete om jag gjorde det. Jag tycker att det är så kort tid jag behöver vara utan så det är helt klart värt det. Det är nu i början av graviditeten som alla organ och allt som utvecklas och då vill jag inte vara där och "förstöra" med koffein eller nåt. I slutet av graviditeten är jag inte lika noga och kan dricka lite kaffe eller coca cola, men just nu i början är jag strikt

ja men du har ju ingen anledning att få dåligt samvete....du riskerar absolut inte att påverka något i utvecklingen negativt så länge du håller dig inom gränserna (o 3 liter Cola är MYCKET att dricka per dag). Rekommendationerna finns ju där av en anledning. Om det fanns minsta lilla chans att Coca-cola skulle påverka fostrets utveckling negativt så skulle det ju vara en 0-gräns i så fall. Så du oroar dig totalt i onödan. Det är ju när man dricker för mycket koffein som ens eget blodtryck och blodflöde ändras, och därmed påverkas bebisen. Men då krävs det en hel del Cola för att det ska hända...däremot rent kaffe innehåller ju betydligt mer koffein.
Ja du gör så klart som du vill, men någon risk finns inte iaf så jag tycker inte någon gravid Cola-drickare ska få dåligt samvete.