• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Tess1979
    fröken01 skrev 2011-11-12 17:59:42 följande:
    Låter inte fel! Läser överallt att man ska dricka mycket vatten, men jag är bara coca colasugen? Gah. Julmust är inte fel heller.
    Jag är också jättesugen på coca cola, men vill inte dricka det pga koffeinet. Men jag älskar julmust så det blir mycket sådant istället!
  • Zvartaliljan
    Tess1979 skrev 2011-11-12 19:42:31 följande:
    Jag är också jättesugen på coca cola, men vill inte dricka det pga koffeinet. Men jag älskar julmust så det blir mycket sådant istället!
    du kan dricka upp till 3 liter coca-cola om dagen utan att bebis tar skada av det ^^ Så lite koffein innehåller det
  • PIO

Jag har fått dille på vatten!! Vanligt kranvatten. Åååå de e så gott :) annars brukar ja inte dricka så mycket vatten men nu måste ja ha med det vart ja än går. Haha! Julmust är oxå riktigt mumsigt. Annars är de mycket salt o surt som gäller.

• Zvartaliljan

Här är det citrus som gäller...i alla former! Vräker i mig clementiner, apelsiner o t.o.m citroner....o jag avskyr citrusfrukter i vanliga fall!!

• Tess1979
    Zvartaliljan skrev 2011-11-12 19:52:35 följande:
    du kan dricka upp till 3 liter coca-cola om dagen utan att bebis tar skada av det ^^ Så lite koffein innehåller det
    Jo jag vet att man "får" dricka lite koffein om dagen. Men jag skulle nog få dåligt samvete om jag gjorde det. Jag tycker att det är så kort tid jag behöver vara utan så det är helt klart värt det. Det är nu i början av graviditeten som alla organ och allt som utvecklas och då vill jag inte vara där och "förstöra" med koffein eller nåt. I slutet av graviditeten är jag inte lika noga och kan dricka lite kaffe eller coca cola, men just nu i början är jag strikt
  • Zvartaliljan
    Tess1979 skrev 2011-11-12 20:13:03 följande:
    Jo jag vet att man "får" dricka lite koffein om dagen. Men jag skulle nog få dåligt samvete om jag gjorde det. Jag tycker att det är så kort tid jag behöver vara utan så det är helt klart värt det. Det är nu i början av graviditeten som alla organ och allt som utvecklas och då vill jag inte vara där och "förstöra" med koffein eller nåt. I slutet av graviditeten är jag inte lika noga och kan dricka lite kaffe eller coca cola, men just nu i början är jag strikt
    ja men du har ju ingen anledning att få dåligt samvete....du riskerar absolut inte att påverka något i utvecklingen negativt så länge du håller dig inom gränserna (o 3 liter Cola är MYCKET att dricka per dag). Rekommendationerna finns ju där av en anledning. Om det fanns minsta lilla chans att Coca-cola skulle påverka fostrets utveckling negativt så skulle det ju vara en 0-gräns i så fall. Så du oroar dig totalt i onödan. Det är ju när man dricker för mycket koffein som ens eget blodtryck och blodflöde ändras, och därmed påverkas bebisen. Men då krävs det en hel del Cola för att det ska hända...däremot rent kaffe innehåller ju betydligt mer koffein.
    Ja du gör så klart som du vill, men någon risk finns inte iaf så jag tycker inte någon gravid Cola-drickare ska få dåligt samvete.
  • Zvartaliljan

Lite info för jämförelser:

En 33 cl Coca-Cola innehåller ca 40 mg koffein. Motsvarande mängd kaffe innehåller 150-200 mg beroende på tillagningssätt. I samma mängd te är koffeininnehållet mellan 50 och 100 mg, kakao innehåller 20 mg och en chokladkaka också ca 20 mg

källa: sverigesbryggerier.se

• LillSnurr82

Jag är beroende av coca-cola i vanliga fall. (Dricker inte kaffe) måste ha minst ett glas cola om dagen annars går jag inte att leva med. Men så fort jag blir gravid, klarar jag knappt av att dricka det.. Jätte konstigt!
    Direkt när min dotter var född fick min sambo springa och köpa coca-cola till mig!

• Tess1979

Nej jag är inte orolig om jag skulle dricka lite coca-cola, och tycker inte att det fel av andra att dricka det under graviditet. Men jag känner att jag kan avstå det ett tag så då gör jag det, för mitt eget samvete Koffein i liten mängd är ju som sagt inte farligt på något sätt för fostret, men det känns ändå bra att avstå när jag vet att en stor mängd av det kanske kan vara skadligt. Förstår någon mitt resonemang eller låter jag bara konstig

Kaffe älskar jag, men har inte druckit en droppe sedan jag plussade. Och det har enbart att göra med att jag inte är sugen på det överhuvudtaget, mår illa av bara tanken Men om jag skulle dricka det så är det koffeinfritt som gäller. Te har jag inte heller varit sugen på (är inte sugen på varma drycker överlag just nu), men har Rooibos-te i skåpet redo iaf.

Är det verkligen koffein i julmust?? Om man läser innehållsförteckningen på coca-cola så står det koffein, men det gör det inte på julmust....