• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Sweet life
    Dancia skrev 2011-11-20 11:23:38 följande:
    En fråga till er tjejer...

Jag är i v.9+0 och har sedan en vecka tillbaka kunnat känna livmodern ovanför blygdbeten. Nu känner jag den väldigt tydligt och jag tycker att den växer väldigt fort i förhållande till informationen jag läst att man brukar kunna känna lovmoderns kant i v.11.
    Tillsammans med detta har jag oftare ont i form av kramper likt mensvärk. Min fråga är om ni vet att det kan vara normalt att livmodern kan kännas så tydligt redan i v.9? Jag väntar tredje barnet.

Är det någon av er som känner livmodern? Vilken vecka är ni i?    
    Sägs ju att livmodern töjer sig snabbare som omföderska.. Men jag vet inte, vet bara att min systers mage växte fortare andra gången...
  • Pinkflower880

Dancia: känner ingen kant. Men det gjorde jag inte med första heller. Inte ens när BM skulle visa så jag kunde känna. Är helt enkelt dålig på att hitta! :) Men däremot sa min BM att livmodern töjer sig snabbare andra gången. Den är som en ballong, när den varit uppblåst en gång blir det lättare dom andra gångerna...

• AgnesGN
    Annam85 skrev 2011-11-20 11:36:15 följande:
    Går in i vecka 12 idag. Tror illamåendet har börjat lätta lite så länge jag ser till att äta något minst varannan timme =) Magen fortfarande katastrof men är väl bara att gill läget?
    Än så länge syns inte amgen mer än bara ffa på eftermiddagen och kvällen och iom att magen funkar lite sisådär ser det emellanåt ut som en fotboll under tröjan, sen på morgonen är den inte alls lika framträdande igen...

Litet problem det dära faktiskt... I veckan ska jag iväg med jobbet på utbildning och julbord. Dvs kan inte gömma mig i jobbarkläderna och en fotbolls mage är inte lätt att dölja under vanliga kläder. Har inte bestäömt än om jag vill göra det officiellt på jobbet än...
    Hur har ni gjort?! Har ni börjat berätta för era kollegor,chefer m.m???
    känns som det fortfarande än en rätt bra bit kvar av graviditeten och så mycket som kan hända ino de närmaste veckorna...
    Mina kollegor fick veta redan i v.7, dels står vi nära varandra och dels mådde jag så fruktansvärt illa att jag kräktes och mådde illa på jobbet. Men chefen vet inget och jag tänker inget säga förrän det verkligen syns på mig.

Eftersom jag är ganska stor i mig själv så syns inget alls på mig. Dock känner jag att byxorna spänner i midjan och det är jobbigt. Hemma går jag med leggings över magen eller en klänning, på jobbet är det svårare men jenasen funkar än ett tag....
  • Zvartaliljan
    Havsjungfrun skrev 2011-11-20 11:47:13 följande:
    Zvartaliljan skrev 2011-11-20 11:32:19 följande:
    Berättade för syrran igår att jag är gravid...som väntat tyckte hon det var jättejobbigt att höra och blev ledsen Men jag var ju tvungen o berätta...v12+0 nu o kändes som att jag inte kunde vänta längre för då hade hon ju bara fått höra det från någon annan istället...
    Känner mig så taskig när hon har det så tufft och försöker och försöker men det vill sig inte. O så kommer lillasyster och får 3 barn "lätt" (allt annat än lätta graviditeter men har iaf blivit gravid rätt fort).
    Vet inte vad jag ska säga till henne...känns som vi glider mer o mer ifrån varandra...vi har aldrig stått varandra särskilt nära men nu känns det som att vi blir mer o mer främlingar...det är så trist.
    Tufft, men man kan ju inte sätta sitt eget liv på paus för att andra inte får barn. Självklart känns det jobbigt för er båda. Hoppas att det snart tar sig för henne ocskå så att ni kan få glädjas tillsammans istället.

Det finns inte mycket hopp tyvärr...hon fick första barnet efter 4 års kämpande och 3 ivf. Nu har de försökt med fler ivf men det vill sig inte...bara 2 ivf var gratis (och bara med första barnet) så du kan tänka dig hur mycket pengar de lagt på detta...de har inte råd med fler syskonförsök nu...så jag förstår mycket väl varför hon känner som hon gör när lillsyrran blir gravid så lätt...
  • fröken01

Men de får trösta sig med att se i alla fall har ett barn och inte är ofrivilligt barnlösa. Min svåger och hans fru har åtta missfall bakom sig. Nu är de 40+ och barnlösa. Fantastiska människor, det är så orättvist.

• RocketQueen

Zenoble: Nej det blir första titten, det är därför jag är så nervös! Tänk om jag bara har inbillat mig allting! Eller tänk om jag inte inbillat mig och vi ska bli föräldrar! haha oavsett så är det läge att bli nervös!

• Zvartaliljan
    fröken01 skrev 2011-11-20 15:22:50 följande:
    Men de får trösta sig med att se i alla fall har ett barn och inte är ofrivilligt barnlösa. Min svåger och hans fru har åtta missfall bakom sig. Nu är de 40+ och barnlösa. Fantastiska människor, det är så orättvist.
    just såna kommentarer som min syster och väldigt många andra som kämpar hårt för syskon skulle flyga i taket över och bli skitledsna...går inte att jämföra sorg med sorg...finns ALLTID de som har det värre än andra....hon  har det jävligt just nu och mår förbannat dåligt och det hjälper inte att höra att det finns de som har det värre så skulle jag säga det du just skrev så skulle vår relation vara helt förstörd...det finns de som har det betydligt värre än din svåger och hans fru men det skulle väl inte få dom att må bättre i sin sorg av att höra talas om andra som t.ex haft två barn som dött vid förlossningen, flera missfall och sedan utomkvedes så numera steril? Nej det hjälper inte alls...

Man kan bara inte jämföra olika personers sorger och problem. Mår man dåligt så mår man dåligt. Hela den livsplan som man lagt framför sig och planerat i många år och drömt om är förstörd. Då hjälper det inte att tänka "Men jag fick iaf ett barn". Sorgen finns ändå kvar över att livet inte blev som man önskat sig, att ens barn ska berövas lyckan av syskon, att aldrig få den dotter man alltid drömt om o.s.v
    Det är en helt annan sorg än den hon hade innan hon fick första barnet, så kan som sagt inte jämföras och man bör aldrig jämföra någons sorg med någon annans.

Hoppas du förstår vad jag menar med detta....jag har många vänner som är helt barnlösa och de som kämpar hårt för syskon och just din kommentar diskutteras frekvent då det är en vanlig kommentar av folk som inte förstår...
    jag sörjer just nu att detta blir mitt sista barn för sen måste jag opereras. Jag vet att jag ska vara lycklig över de tre barn livet gett mig (snart, om allt nu går som det ska med denna) men jag kommer från en jättestor familj och har alltid drömt om 5-6 barn så detta är inte alls som jag tänkt mig och jag sörjer det jättemycket. Jag vet att det finns de som har det värre, de finns i min närmaste krets så jag påminns ständigt om det. Men sorgen finns likväl där ändå.
  • Pinkflower880

Jag tror att oavsett om man önskar sig noll eller tio barn så är det värsta om man inte kan bestämma själv hur många man får. Utan man måste leva med att kroppen bestämmer åt en... Känslan av vanmakt, att inte själv få styra. Lägg sedan till en eller flera besvikelser i form av mf, utomkbeds eller misslyckade ivf. Det kan ta knäcken på vem som helst...

• Pinkflower880

Jag vill bara ha två barn och det har jag förhoppningsvis i juni. Men jag skulle ändå bli helt förkrossad om någon sa att jag inte skulle kunna få fler... Man vill ju bestämma själv. Så jag lider verkligen med alla som kämpar...

• fröken01

Jag förstår precis hur du menar, men jag håller ändå inte med. Jag hade svårt att bli gravid och fick genomgå en jobbig hormonbehandling, fy fan vad hemskt att ens kropp inte fungerar som man vill och att få höra att Gud och hans moster väntar barn. Förstår verkligen vad din syster går igenom. Men ett barn är ändå väldigt, väldigt mycket bättre än inget. Det är min åsikt.