fröken01 skrev 2011-11-20 15:22:50 följande:
Men de får trösta sig med att se i alla fall har ett barn och inte är ofrivilligt barnlösa. Min svåger och hans fru har åtta missfall bakom sig. Nu är de 40+ och barnlösa. Fantastiska människor, det är så orättvist.
just såna kommentarer som min syster och väldigt många andra som kämpar hårt för syskon skulle flyga i taket över och bli skitledsna...går inte att jämföra sorg med sorg...finns ALLTID de som har det värre än andra....hon har det jävligt just nu och mår förbannat dåligt och det hjälper inte att höra att det finns de som har det värre så skulle jag säga det du just skrev så skulle vår relation vara helt förstörd...det finns de som har det betydligt värre än din svåger och hans fru men det skulle väl inte få dom att må bättre i sin sorg av att höra talas om andra som t.ex haft två barn som dött vid förlossningen, flera missfall och sedan utomkvedes så numera steril? Nej det hjälper inte alls...
Man kan bara inte jämföra olika personers sorger och problem. Mår man dåligt så mår man dåligt. Hela den livsplan som man lagt framför sig och planerat i många år och drömt om är förstörd. Då hjälper det inte att tänka "Men jag fick iaf ett barn". Sorgen finns ändå kvar över att livet inte blev som man önskat sig, att ens barn ska berövas lyckan av syskon, att aldrig få den dotter man alltid drömt om o.s.v
Det är en helt annan sorg än den hon hade innan hon fick första barnet, så kan som sagt inte jämföras och man bör aldrig jämföra någons sorg med någon annans.
Hoppas du förstår vad jag menar med detta....jag har många vänner som är helt barnlösa och de som kämpar hårt för syskon och just din kommentar diskutteras frekvent då det är en vanlig kommentar av folk som inte förstår...
jag sörjer just nu att detta blir mitt sista barn för sen måste jag opereras. Jag vet att jag ska vara lycklig över de tre barn livet gett mig (snart, om allt nu går som det ska med denna) men jag kommer från en jättestor familj och har alltid drömt om 5-6 barn så detta är inte alls som jag tänkt mig och jag sörjer det jättemycket. Jag vet att det finns de som har det värre, de finns i min närmaste krets så jag påminns ständigt om det. Men sorgen finns likväl där ändå.