• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Ange8608

Hej. Snuddade in på denna tråden. Är i v13 så blir ett juni barn för oss :) jag mår rätt dåligt faktiskt men har börjat göra sista veckan. Konstigt när man gått så långt? Med min första mådde jag bra hela tiden

• Uddabus

Ja vi har ju haft det tufft från o till men kärleken, närheten osv har ju ändå funnits där...

Men inte nu... Men vi får se om allt blir bra... Vad vet jag...

O nä det är ingen som är värd att bli behandlad såhär under en graviditet... Inte annars heller men fan absolut inte under en graviditet som gör en så känslig, påverkad av saker... Hormoner osv... Tur jag inte är sååå trött o illamående längre så jag har ork med hem, barn o jobb iaf

• stjärnfrukt

Herregud, det är inte sant, nu har tre, bebisar till fötts, TRE, bara en fick runt bf-dagen...därför är jag lite chockad, men glad. Så nu ska jag beställa fina filtar kanske blir en till min lilla bebis också Glad 

I förmidags åkte min sambo till Norge för att åka skidor, kommer hem natten till måndag, och på måndag ska jag ta tåget till skolan och skriva tenta, som jag troligtvis inte kommer klara, men man får väl alltid en ny chans... :(
    Som ni kanske minns så fick jag medicin utskriven för illamående, jag slutade spy men illamåendet fanns kvar, plus att jag fick sån fruktansvärd huvudvärk, typ som migrän fast lite annan karaktär, så nu har jag slutat med medicinen och huvudvärken är borta men får däremot inte behålla maten längre, så nu är jag ännu mer TRÖTT. Min sambo har fått göra nästan allt här hemma, men nu får jag klara allt själv. Laga mat, städa, diska, ta hand om dottern som fått hemska eksem som hon fått infektion i, så hon har ont och det kliar, men tar hon på det så början hon blöda och det varar ännu mer, så det är att smörja nästan hela tiden. Sen ska hunden ut på promenad, och 30julkort måste skrivas nu, samt 3skolarbetetn som ska in senast 20.  Pust!

Till råga på detta så har de hittat mögel på vår vind, och det regnar in i taket så jag ska byggarbetare här hela dagen i morgon (bank, bank hela tiden...) och tvättmaskinen har gått sönder så jag måste gå till gården brevid för att tvätta.

helt otroligt vad stark man är som på något vis får allt att fixa sig ändå Förvånad

• stjärnfrukt

Här är min personliga lista för "Bra-att-ha"-saker när bebisen kommer! (Nödvändigtvis i denna ordning!)

1.Babyskydd. Det är det allra, allra viktigaste tycker jag, så bebisen kommer hem tryggt (HAHA råkade skriva tryckt först, men det är ju motsatsen till vad man vill!), om ni inte har gång avstånd till bb vill säga Flört. Vi köpte ett då det ingick i paketet när vi köpte vagn, men vet många som hyrt och som tycker det var toppen, så kolla upp det, för när bebisen kan sitta utan stöd ska man helst byta till bilbarnstol. (Vår dotter var ca 4 eller 5 månader då vi bytte upp) 

2. Vagn. Jag mådde toppen efter förlossningen och var ute på promenad bara några dagar efter att dottern föddes. Plus att vi har hund och killen min var ju hemma 10dagar och sen var han tillbaka på jobbet, så då var jag ju tvungen att ta promenader varje dag. Det kan ju ta ett tag att få vagnen om man beställer, och det kan vara skönt att inte behöva åka runt och titta på begagnade vagnar när allt man vill göra är att mysa med bebis!

3. Filt, det rekommenderar jag er att ha med till bb redan. I olika storlekar så använder man filt. Har fem filtar som vi haft sen dottern föddes, och som fortfarande används, mest till dockor nu men iallafall, haha :)

4. Amningsbh om du tänkt prova att amma. Smidigt och gör hela processen lättare. Vet inte hur det är med er men jag var då inte van vid att dra upp tröjan och ut med brösten framför svärfar, så mina amningsbh:ar gjorde mig säkrare och behövde inte visa upp bröstvårtan allt för många gånger.

5. Lampa med dov-belysning. Även där pga av amningen, för bebis vill äta även på natten, och jag var ju tvungen att se min tutte och bebis, och fick då tända starka lampan, vilket inte var populärt hos någon av oss 3, haha, så tillslut fick tv:n vara på istället, men denna gång SKA jag ha en myslampa. Kanske kan vara bra vid flaskmatning också?

6. Kläder, mössa & strumpor. Vi hade bara några få plagg & köpte lite till när vi fick att det var en tjej. Kan ärligt säga att vi inte använde de grå och bruna plaggen så mkt, utan valde hellre de roligare plaggen sen :P

7. Utrustning till vagnen. Sommarbarn ska ju vi ha, och då tycker jag absolut att ni ska satsa på ett äkta fårskinnspäls att ha i vagnen, för de inte bara värmer vid kyla, utan blir även svalt vid värme.
    Som solskydd tyckte jag att mitt paraply var lite klumpigt så jag använde mest en tunn sjal som jag knöt så hängde ner istället, då fick hon skugga, men ändå luftigt. Sett många som har tjocka handdukar för och då känns det som det blir instängt för bebisen. Myggnät är måste för oss eftersom vi är mkt vid sjön där mygg & knott frodas. Regnskydd om ni tänkt vara ute på midsommar ;) Lovar att det känns skönt att ha detta avklarat!

8. Blöjor, våtservetter, skötbordsunderlägg (Antingen engångs, eller tjockare "madrass" med handduk) och små frottéhanddukar att torka all spya, dreggel, MJÖLK med :)

9. En burk vaselin, termometer, barnsalva bempathem eller något, Om bebisen ser lite torr ut, blir röd i rumpan m.m så är den jättebra.

10. Badbalja om du är utan badkar eller stort handfat & mjukaste handduk

Tror jag fått med det mesta, sen på listan när bebis blivit lite större är en babysitter att rekomendera och sist men inte minst en ordentlig nyckelknippa Flört

• Havsjungfrun
    stjärnfrukt skrev 2011-12-15 21:36:49 följande:
    Tror jag fått med det mesta, sen på listan när bebis blivit lite större är en babysitter att rekomendera och sist men inte minst en ordentlig nyckelknippa Flört

Här har babysittern använts flitigt sedan första dagen hemma men då har vi en som det går att fälla till plant liggläge. Båda barnen har sovit alla sin hemmasovningar under dagen i den, länge. Hoppas att den håller till en till :)
  • Pinkflower880

Vecka 15 nu, tiden rusar iväg. :) Angående sex så är jag lite off, men min sambo är på. Och när vi väl kommit igång så... ;) Annars känns det som att magen växer för var dag. Har en söt liten bula nu, dock ännu inte någon som frågar. Skulle ju kunna vara efter bebistjock med, dottern är ju "bara" åtta månader. :) Var på jobbet och sa god jul, passade på att berätta för min chef att jag inte kommer tillbaka i maj som planerat utan först i augusti året efter. Han bara skrattade... :) Har inte berättat för kollegorna, eller andra än. Denna gången får alla se magen när den väl kommer... :)

• AAEV

Det jag kan rekommendera alla är små frottehanddukar från ikea:

såna här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538/

Vi använde dom jämt, lagom storlek på dom! Vi hade såna i skötväskan, perfekt om bebisbajset är riktigt kletigt, perfekt till kräk osv och nu är dom perfekta att damma med :P 

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • AAEV

Ska lägga till lite till:

Myggnät till vagnen. Perfekt när vi får sommarbarn!
     Regnskydd
     sängmobil (användes flitigt i detta hemmet)
     Skötväska köpte jag på stadium, en "vanlig" väska för en tiondel av vad en riktig skötväska kostar. Det ska ju vara många fack och enkel att packa. 

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Dancia
    PIO skrev 2011-12-15 14:00:07 följande:
    Hej på er tjejer :) ujuj va ni skriver hinner inte med.

Någon som har sammandragningar än?? Ja är i v 14+5 idag och i morse fick ja en sammandragning. Hela livmodern kändes som sen blev alldeles runt o hård. Blir lite orolig att de är för tidigt med sammandragningar. Kommer inte ihåg hur tidigt ja fick de me sonen. Kommer bara ihåg att ja hade kraftiga sammandragningar en vecka innan han föddes. Alltså i v 23. Blir så orolig att något inte är som de ska.
    Jag har också tidiga sammandragningar, är i v.13. De började i v.14 med dottern och hon föddes fullgången. De kunde inte förklara mina sammandragningar med dottern mer än att jag verkar ha en väldigt känslig livmode., Men tappen har inte blivit påverkad så det har varit lugnande.
    Med sonen berodde sammandragningarna på en kraftig UVI som jag inte kände av på annat sätt än att jag hade ont i magen, så jag fick rejäla värkar i v.26 och fick ligga inne en natt och få flera bricanylsprutor, sen fick jag äta antibiotika fram till förlossningen i v.38.
    Så nu lämnar jag regelbundna urinodlingar för att hålla koll på ev. UVI.

Huruvida sammandragningarna är ofarliga eller ej beror på anledningen och framförallt om de påverkar tappen. Vet de varför du födde sonen så tidigt? Jag tycker absolut att du ska ringa din BM om dina sammandragningar så de kan hålla nog  koll på dig med tanke på din förra graviditet. Man vill ju att bebisen ska stanna där inne så länge det går. Och så ska du nog ta det så lugnt du bara kan för att lugna livmodern från att dra ihop sig.