• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • OHs mamma

Julstämningen är helt okej tycker jag nog Dock är städningen inte alls som tänkt...har massor kvar men tänker bara ta det värsta faktiskt, orkar inte. Nu är jag ledig till den 9 januari och det känns så jäkla skönt!

Ska bara ta det lugnt nu och njuta av min underbara familj, sen när sonen sover ska jag städa badrummet som är kvar och sen får det bli lite dammsugning och våttorkning av golven imorrn innan "gästerna" kommer.

Varje kväll känner jag bebisen nu, det är så mysigt! Igår eftermiddag låg min son och sov vid min mage och då sparkade lillasyster/lillebror glatt

• Annam85
    Hb: Det generella blodvärdet, Dvs halten röda blodkroppar som kan transportera syre, vilket förutsätter att järn finns i dem.
    Järn: Det fria järnet som bl.a de röda blodkropparna använder för att transportera runt syre i kroppen...
    Ferritin: Järnlagret i kroppen, som kroppen norpar från när det fria järnet är slut...

Tre helt skilda saker...men som ändå hänger ihop.

Fyrklöver81: Det beror nog lite på hur ditt Ferritin ligger. Järnet är ju något för lågt och ditt blodvärde är inte superhögt. Risken är ju att du kommer dippa i Hb längre fram i grav.
    Jag hade nog iaf ätit vanliga vitamintabl tills jag fått tag i BM och kunnat fråga henne. Tror gränsen för järnbehandling här är Ferritin under 50 mikrog/L, vet ej om det är olika för olika landsting.

Själv har jag ett Hb på125, Ferritin på 20, så börjar med "de riktiga järntabletterna" dagligen om två veckor...fram tills dess skulle jag fortsätta äta vitaminerna som också innehåller en del järn.
  • Dancia

Funderar en del på amningen nu när det spänner i brösten. Jag gjorde en.bröstförminskning och tog bort drygt hälften av brösten och allt har läkt fint. Har bättre känsel i bröstvårtorna än jag trodde att jag skulle ha efter så jag hoppas verkligen att jag kommer kunna amma. Men är lite orolig för att det inte ska komma någon mjölk alls.

Någon av er som opererats och kunnat amma efter, eller känner någon annan som gjort det? Frågan är ju om det kommer någon mjölk, resten beror ju på rätt sugtag m.m för att få det att funka. Tacksam för svar då jag tänker en hel del på detta :).

• Dancia

Jag känner mycket julkänsla :). Och det trots att vi inte får några gäster imorgon på grund av att de haft maginfluensa. Vi skulle fira här hemma med svägerskan och hennes familj eftersom min man är brandman och har jouren denna julen. På grund av att vi nu inte får några gäster så blir det ingen tomte som kommer hit så jag får ta med mig barnen hem till mina föräldrar där vi firar med en stor del av min släkt med jultomte och allt för barnens skull. Så vi firar hemma halva dagen med pappa och då får barnen öppna en del julklappar på morgonen, och resten av dagen firar vi hos mina föräldrar, tyvärr utan min man men vi får göra det bästa av situationen :).

• IdaElinLivia040611
    Dancia skrev 2011-12-23 18:32:13 följande:
    Funderar en del på amningen nu när det spänner i brösten. Jag gjorde en.bröstförminskning och tog bort drygt hälften av brösten och allt har läkt fint. Har bättre känsel i bröstvårtorna än jag trodde att jag skulle ha efter så jag hoppas verkligen att jag kommer kunna amma. Men är lite orolig för att det inte ska komma någon mjölk alls.
    Någon av er som opererats och kunnat amma efter, eller känner någon annan som gjort det? Frågan är ju om det kommer någon mjölk, resten beror ju på rätt sugtag m.m för att få det att funka. Tacksam för svar då jag tänker en hel del på detta :).
    Har gjort en förstoring och då var det i alla fall ingen fara, kom mjölk som vanligt:)
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Pojke 120614
  • MissFörstånd

Dancia - en släkting som förstorat, hon har Inte ammat efteråt men läkaren sa att om man kunde amma innan så ska det Inte vara några problem.

Funderar på sjukskrivning men jag har ingen anställning, jag jobbar på timmar så jag vet inte hur det skulle funka.

• Dancia

IdaElin och Missförstånd: Tack för era svar :). Tyvärr är det väldigt stor skillnad på förstoring och förminskning när det gäller amning efteråt. När man förstorar stoppar man bara in lite extra volym och då skär man inte bort några mjölkgångar från bröstvårtan. När man förminskar så skär man bort bröstvårtan helt och tar bort en stor del av bröstvolymen, vilket ju resulterar i att en del mjölkgångar, eller kanske alla försvinner och förlorar "kontakten" med bröstvårtan. Men jag har en vän som gjort detta och det kom mjölk ändå :). Men skulle gärna vilja höra om fler.

• Uddabus

Ja det är ju en risk man får ta... Nu har jag inte gjort något av det i har sjukt mycket o fet mjölk iaf dem andra gångerna... Pojkarna gick upp ca 500 g per vecka så jag hade ju kunnat dela med mig en del...

Hur känner du för det här med amningen då? Om det inte fungerar menar jag?

• Dancia
    Uddabus skrev 2011-12-23 22:20:38 följande:
    Ja det är ju en risk man får ta... Nu har jag inte gjort något av det i har sjukt mycket o fet mjölk iaf dem andra gångerna... Pojkarna gick upp ca 500 g per vecka så jag hade ju kunnat dela med mig en del...

Hur känner du för det här med amningen då? Om det inte fungerar menar jag?
    Ja precis, när jag gjorde denna operationen så kände jag mig fullt färdig med barn :). Men dottern var bara 9 månader och jag hade haft 2 jobbiga täta graviditeter så jag kände att det räckte och att det var dags att göra den där operationen som skulle göra det lättare för mig att andas, träna, slippa smärta i rygg och nacke och orka jobba, klara av vardagen på ett annat sätt helt enkelt :). Så då var beslutet självklart, nu önskar jag att jag hade vetat det då, som jag vet nu :).

Om det inte kommer någon mjölk alls får jag ta konsekvenserna, men jag skulle bli väldigt ledsen. Jag vill verkligen amma, iallafall de första veckorna. Jag fick inte amningen att funka med sonen eftersom han vägde för lite och hade ganska kraftig gulsot så orkade han inte suga ordentligt och jag fick mjölkstockning med hög feber och blev tvungen enligt ordination att ge honom ersättning också eftersom han hade för lågt blodsocker. Han fick bröstmjölk genom lite amning och resten pumpad i 2 veckor och sen fick jag ge upp. Dottern kunde jag helamma i 2 månader och sedan började hon skrika och trilskas vid bröstet så det blev väl i 2,5-3 månader sammanlagt innan jag fick sluta där också.

Jag har alltid drömt om att ha den där felfria naturliga amningen i 6+ månader men det har inte blivit som jag velat, men för mig är ändå det viktigaste att de får den första mjölken och det blir jag väldigt ledsen över om inte detta barnet kan få. Det är så otroligt mysigt när det väl fungerar och mycket praktiskt dessutom :).