Lina007 skrev 2012-02-02 15:13:19 följande:
Ringde till vårdcentralen det första jag gjorde i morse för att få boka läkartid. Enda tiden de hade var en akut-tid en timme senare som jag gladeligen roffade åt mig och i hets fick ringa till min arb.givare och be om ledigt den stunden.
Kommer till vc, blir inledd till ett undersökningsrum och sedan kommer läkaren in och säger: du har gått alldeles för kort tid för att jag ska kunna sjukskriva dig och du går heller inte med kryckor, vilket försäkringskassan kräver så här tidigt. Du kan ju ringa till dem och höra om de kan göra något undantag så kan du ringa mig sen i så fall. Annars finns det risk att de drar in din sjukpenning.
Sen gick hon, det hela var avklarat på bara någon minut.
Tack för den! Jag kan gladeligen gå med denna hemska värk tiden ut och få hjälp av sambon att komma i och ur sängen och klä på mig.
Men gud vad var det för en konstig och fruktansvärt elak läkare? Gå genast till en annan för det finns absolut inget som säger att man måste ha kryckor??
Jag blev sjukskriven för foglossningen runt v.22 med första barnet och blev det sen även resten av graviditeten och det var inga problem att få det beviljat hos fk. Bara för att man inte använder kryckor så ännebär ju inte det att man inte har rejält ont!
Stå på dig, du har samma rätt som alla andra.
Man betalar ju faktiskt moms och skatt här i livet av en anledning, jo bl.a för att det ska finnas bra sjukvård och ekonomisk hjälp när man blir sjuk.