• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Tre Flickor
    LillaGrynet skrev 2012-02-03 14:48:47 följande:
    För å prata om nåt roligare så har jag på mig mitt halsband med en "bjällra" som jag hade när jag vänta sonen o verkar som denna bebben gillar ljudet för hon/han rör sig som sjutton.. Kommer inte ihåg va sånt halsband heter.. Nån som vet eller har nåt liknande?!
    Jag har, det heter bola Glad
    Tjejerna har inte reagerat på ljudet i magen men väl efter födseln. När de varit oroliga har jag rört på bolan och de har lugnats av ljudet. Förmodligen för att de känner igen det sedan tiden i magen. 
  • gammelmamma

Jag har också ett jobb med delvis långa arbetspass. Jag var halvt sjukskriven hösten 2010 pga värkproblem. Min läkare hade skrivit tydligt att inte skulle jobba mer än 5 timmar. Tyvärr funkar inte detta på f-kassan för i deras värld ska man jobba halva arbetspass om man är halvt sjukskriven. Detta skulle i mitt fall betyda att jag vissa dagar skulle jobba 1,5 timme, vissa 2,5, andra 4,5 och vissa 13 timmar!! så olika är mina arbetspass. Konstigt system tycker jag. Eftersom jag inte klarade att jobba 13 timmar så fick jag bli helt sjukskriven i stället trots att jag hade klarat att jobba halva arbetspass max 5 timmar!

• Ensortsmamma

Jag förstår inte varför de säger på vissa ställen och på andra inte? Ne som sagt i Skövde säger de inget, sist vi var inne och kollade på pyret så frågade min sambo om
    De kunde kolla kön, men hon svarade att de är inte de vi ska fokusera på och de är vi inre utbildade att kolla efter. Sambon bör. Lite sur då han inte tyckte att hon svara på hans fråga, han förstod om hon inte ville säga till oss men de han egentligen ville veta va ifall de kunde se skillnaden. Vilket jag tror att de helt klart kan. Iaf, tycker att de är tråkigt att inte alla kan få veta. Känns som att de bara är vi i Skaraborg som inte får veta?

• Lilltroll1

i stockholm (sös) får man veta kön :)

Jag HATAR när folk ska känna på magen!!!

det har hänt ett par gånger att jag vart i centrum och handlat när det kommit fram helt okända o försökt talla på magen antingen säger jag som anna i solsidan 20:- kostar det att röra eller så har jag faktiskt sagt rör magen och du blir av med handen kärringjävel, alt ska du känna på min så får jag känna på din!  

som ni nog förstår så försvinner dom där händerna VÄLDIGT fort....

• Elvis Mamma

I Falun kollar dom också kön, våran lilla tjej låg med fötterna över huvudet så de var inga problem alls att se att hon faktiskt är en tjej Men jag vet att när vi väntade sonen för snart 6 år sedan så talade man inte om kön så det är något dom börjat med på senare år. Gillar inte heller när folk ska ta på magen, familjen är såklart bara mysigt men folk jag träffar på stan får gärna låta bli, speciellt när dom också måste ha en åsikt om huruvida magen är jätte stor eller jätte liten

• LillaGrynet

Imorse innan jag skulle iväg med sonen till dagis så sa han

- Mamma, är bebisen liten nu?
    - Ja, ganska så liten svara jag
    - Men mamma jag vill att den ska bli stor och växa ut nu
    Sen klappa han mig på magen och sa känner bebisen mig nu?!

Så mysigt å gulligt sagt tycker jag

• Havsjungfrun
    AAEV skrev 2012-02-03 12:19:40 följande:
    Folk får inte ta på min mage! Precis som att jag inte får ta på andras magar.

När jag var höggravid med första barnet kom det fram en främmande kvinna i affären, greppade min mage med båda händerna - höll så några sekunder och sa sen "Det är en pojke". Jag blev så förbannad så jag tog tag i hennes mage och sa "och det här är för många kanelbullar"

I vanliga fall är jag jättetrevlig mot folk men hon gick över gränsen. Sen om min bästa vänninna eller min syster vill ta på magen, men då FRÅGAR man först...

Märkte att det där var ett känsligt ämne för mig ;) 
    Bra gjort! Gillar inte heller när främmande folk tar på min mage men har lite svårt att säga ifrån om man känner dem lite. Vill i och för sig bli tillfrågad alltid om det inte är maken eller barnen.
  • Havsjungfrun
    fyrklöver81 skrev 2012-02-03 09:59:59 följande:
    Fler än jag som har moderkakan i framvägg? Jag känner knappt något trots en mycket livlig bebis. =)

Jag har också moderkakan i framvägg. Tycker att det tog lång tid innan jag började känna ordentliga rörelser. De senaste 2-3 v. har jag kännt jättemycket men inte lika lätt alltid att känna med handen. Min moderkaka satt rätt så högt upp sa bm på RUL och jag kan helt klart både känna i själv och med handen mest längre ner i magen och på sidorn. Ibland högst upp i livmodern.