• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Dancia

Här är det också riktigt trångt i magen, trots att bebisen ligger långt ner. När jag sitter på toa en aning framåtlutad så känns det som att bebisen ligger i mitt knä och rör sig :). Lite jobbigt när man gör nr 2 och det känns som att bebisen tycker det är väldigt trångt när jag sitter så :P. Känner också som flera av er andra att det känns jobbigt att sitta upp, ibland värre vissa dagar än andra. Då brukar jag vilja lägga mig på sidan för att lätta trycket. Dessutom känns det ännu mer jobbigt när sammandragningarna kommer.Underbara pojke: Jo jag oroar mig en massa för sånt helatiden. Ka bli väldigt jobbigt ibland. Men jag försöker tänka på att risken är liten och försöka tänka positivt.

• lycka 4

Jennie ja jag har ju haft å har även denna gång problem m förvärkar å sd. Som tur e har dom inte påverkat min tapp.

• Havsjungfrun

Glukosbelastningen avklarad. Var sååå nära att spy upp eländet igen men fick koncentrera mig på att djupandas och vad som hände på tv:n så gick det i alla fall. Låg dock på 10,1 och gränsvärdet är 10,0. Med sonen hade jag 10,0 och fick då göra ett tillväxtultraljud och gå hos en diabetessk i några veckor. Tog då blodsockerkurvor och de var alltid jättefina utan kostförändringar så det var ingen graviditetsdiabetes. Med dottern hade jag 9,8. Den här gången har jag varit förkyld efter influensan fram till ett par dagar innan så det kan ev. påverka. Min bm var ej på plats idag så vi får se vad hon tar för beslut på måndag...

• Havsjungfrun
    JennieJ skrev 2012-03-30 10:15:10 följande:
    Äntligen lite positiva besked :) var på ul på speciallist mödravården och jag kommer kunna födda naturligt :) så skönt!! Och just nu vägde lille Theodor exakt 1,6 kilo
    Låter ju bra. Hoppas att du kan få behandling nu så att det lugnar ser sig för dig!
  • Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-30 09:41:24 följande:
    Bumman79 - ring fk och fråga om det finns något beslut, om det inte finns så kan du fråga om det är på gång. När jag ringde så sa de att andra april har det gått 30 dagar så mitt beslut borde vara på väg nu. Passade också på att fråga om sjukskrivning eller graviditetspenning går först och det var sjukskrivningen. Så om jag får avslag på gravpenningen kommer jag nog att bli sjukskriven tiden ut... Ang. att det är trångt i magen så är det inte så konstigt. Visst att det är tio veckor kvar , men bebisen är ändå ca 40 cm lång, sen att den inte väger så mycket än är väl en sak men att ha en "klump" på 40 cm i magen gör väl att det blir trångt
    Jag ringde i förrgår å då sa de att det hade gått typ 27 dagar så de hade några dagar till på sig....men OM man skulle fått igenom det så blir det ju så lite tid innan man ska gå hem och chefen blir väl sne...:P
  • RocketQueen

Då tänkte jag vända trenden lite och INTE gnälla Jag mår faktiskt helt okej. Sjukskrivningen har gjort under för hela mitt välmående. Visst foglossningen är fortfarande hemsk men vilken skillnad det är när jag kan sätta mig ner när jag vill osv. Och idag vaknade jag på gott humör helt utan anledning. Vet inte om det kanske är så att man börjar vänja sig vid att alltid ha ont, vara tjock och svullen Dessutom verkar det som att bebisen ligger väldigt långt ner så jag kan andas utan större problem och kan till och med ligga på rygg utan större protester. På kvällarna är jag lite gnälligare dock, då är foglossningen som värst och då brukar jag dessutom ha rejält ont i fötter och händer när de har svullnat som värst.

Men just nu mår jag bra och är glad, kanske kan jag smitta någon med lite positiv energi? Solig

• stjärnfrukt

Varit hos bm idag. Allt såg bra ut, har även fått upp mitt hb till 121!!! 
    Och inte konstigt jag haft lite växtvärk i magen, för fem veckor sedan var mitt sfmått 24, nu idag mätte hon till 30!
    V.29+0 idag.

Har ni andra också bestämt hur ni ska lägga upp föräldrar dagar, dagis m.m?

Vi funderar i alla fall på att göra så här:  

1. Dotter som är 2 år går på dagis 15h/v idag, från 08.30-12.15 mån-torsdag och det TROR vi hon ska få fortsätta med, dels för att bebis ska få lite lugn & ro med mamma/pappa så som första barnet fick, och sen var det jobbigt att skola in dottern på dagis, och vi vill inte riskera att behöva "börja om" sen...

2.  Jag ska nog plugga 50% under hösten och våren (distans), och om jag gör det så ska min sambo jobba 2-3dagar/v,  

3.  Jag ska plugga 100%, mitt sista år i skolan, och då ska nog båda barnen gå 15h/v på dagis och resten ska sambo vara hemma

Vi har ju 90dagar kvar på dottern så dagarna borde ju dagarna räcka till detta upplägg, tycker ni det låter ok? 

• stjärnfrukt
    stjärnfrukt skrev 2012-03-30 15:21:00 följande:
    Varit hos bm idag. Allt såg bra ut, har även fått upp mitt hb till 121!!! 
    Och inte konstigt jag haft lite växtvärk i magen, för fem veckor sedan var mitt sfmått 24, nu idag mätte hon till 30!
    V.29+0 idag.

Har ni andra också bestämt hur ni ska lägga upp föräldrar dagar, dagis m.m?

Vi funderar i alla fall på att göra så här:  

1. Dotter som är 2 år går på dagis 15h/v idag, från 08.30-12.15 mån-torsdag och det TROR vi hon ska få fortsätta med, dels för att bebis ska få lite lugn & ro med mamma/pappa så som första barnet fick, och sen var det jobbigt att skola in dottern på dagis, och vi vill inte riskera att behöva "börja om" sen...

2.  Jag ska nog plugga 50% under hösten och våren (distans), och om jag gör det så ska min sambo jobba 2-3dagar/v,  

3.  Jag ska plugga 100%, mitt sista år i skolan, och då ska nog båda barnen gå 15h/v på dagis och resten ska sambo vara hemma

Vi har ju 90dagar kvar på dottern så dagarna borde ju dagarna räcka till detta upplägg, tycker ni det låter ok? 

Alltså det är inte tre olika alternativ, utan tre "steg" ;) 1-2 är ju bebisen första år, steg tre är ju sen när bebis fyllt 1 år...
  • Tre Flickor

Killen och jag har också funderat en del på hur vi ska göra med dagis när bebis kommer. Vi är särbo och har varit det hela tiden och trivs bra med det trots omgivningens ibland konstiga reaktioner. Tjejerna har bott halvtid hos oss båda men nu när jag blivit tröttare och har mer besvär av foglossning mm så har han tagit tjejerna på veckorna och jag på helgerna. Vi träffas ju och umgås dagligen även om vi inte bor tillsammans så tjejerna får ju träffa och umgås med oss båda.

Lilla tjejen går på förskola enligt killens arbetstider nu då hon bor hos honom under veckorna och förmodligen kommer vi att låta henne fortsätta att göra det ett tag till efter att bebis har fötts. När jag känner att orken är tillbaka och har fått ordning på amning, nattsömn osv så kommer vi nog att ha lilla tjejen på förskola 15 h/v och återgå till halvtids boende för storasystrarna. 

• stjärnfrukt
    Tre Flickor: Hehe, jaa det är väl ganska ovanligt att vara särbos när man har barn (tror jag?) och folk brukar ju ha lite svårt för sånt som sticker ut! Huvudsaken är ju att ni trivs! Enda nackdelen i mina ögon är väl den ekonomiska biten och förlusten av morgonsex Flört 

Har erat dagis sommarstängt? Kommer du vara den enda som är hemma?

Dagiset där vår dotter går har stängt från någon gång i juni till slutet av augusti. Så hon kommer gå hem så fort min skola slutar och börja sen när min skola börjar. Vi får alltså se under sommaren hur allt blir, då ska ju min sambo vara hemma 100% från den dagen bebis föds och 10 veckor framåt.