• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Tre Flickor
    stjärnfrukt skrev 2012-03-30 15:56:43 följande:
    Tre Flickor: Hehe, jaa det är väl ganska ovanligt att vara särbos när man har barn (tror jag?) och folk brukar ju ha lite svårt för sånt som sticker ut! Huvudsaken är ju att ni trivs! Enda nackdelen i mina ögon är väl den ekonomiska biten och förlusten av morgonsex Flört 

Har erat dagis sommarstängt? Kommer du vara den enda som är hemma?

Dagiset där vår dotter går har stängt från någon gång i juni till slutet av augusti. Så hon kommer gå hem så fort min skola slutar och börja sen när min skola börjar. Vi får alltså se under sommaren hur allt blir, då ska ju min sambo vara hemma 100% från den dagen bebis föds och 10 veckor framåt.   

Jo det är nog rätt ovanligt, känner bara till två andra par som också är särbos med barn. Morgonsex kan vi allt ha på helgerna då killen ofta sover kvar över natten när vi inte har tider att passa hihi.

Sommarstängt har det inte utan det har öppet efter de tider som man behöver barnomsorg. När vi landat och fått ordning på alla rutiner igen så kommer jag att ha flickorna på halvtid igen så varannan vecka får lilla tjejen gå 15/h eftersom jag är föräldraledig och varannan får hon gå efter killens tider då han kommer att arbeta.

Vad skönt att ni har löst det tillsammans. Min kille har nyligen bytt arbete och kommer inte att vara fröräldraledig förens till nästa sommar och då byts vi av Skrattande 
  • IdaElinLivia040611

Vi har ju många dagar kvar till Livia har totalt använt 70 st tror jag och hon blir 1 år i maj. Jag är sjukskriven fram till Bf och då får vi ju även alla dom nya dagarna för nya bebben. Jag ska försöka ta ut 4-5 dagar i veckan. Och vi tar föräldraledigt samtidigt på sommaren med varit barn i en månad. Planerar att vara hemma med båda tills jan 2013 då får Livia börja på dagis 15 tim/v och sen vara hemma med nya bebis till Aug 2013. Då får han börja. Sen e min plan att börja studera på heltid from hösten 2013 och även jobba lite extra. Dom föräldra dagarna som är kvar sparar jag, eventuellt kanske jag stannar hemma till jan 2014 med bebis om jag inte kommer in på skolan förrens till vårterminen. 

Hade planerat att studera till läkarsekreterare på distans. Men får ha några backup planer också. Pluggar på distans nu under min sjukskrivning, fick det ok:at av fk. Så himla skönt att ha något vettigt att göra.
    Började med Företagsekonomi och nästa kurs blir Datakunskap. Därefter tänkte jag läsa lite ämnen inom omvårdnad:)

Så mycket roligare att plugga nu än när man gick i skolan. 

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • zenoble

Jag tänkte också sprida lite glädje och positiv energi hihi :) vi vann budgivningen på bostadsrätten så vi flyttar nog in i maj eller juni efter renovering, så sköönt att ha det klart äntligen! 
    skulle få besked på posten idag ang, gravpenningen, fick inte det så ringde upp och beslutet togs idag att jag blev bevijlad Glad så från och med onsdag är jag hemma, ska bli skönt att kunna fokusera lite mer på sista delen av graviditeten och på sonen som inte är så gammal än. Härliga fredag Hjärta Hoppas ni andra får det någorlunda bra också trots eländiga krämpor!

• RocketQueen
    zenoble skrev 2012-03-30 16:14:31 följande:
    Jag tänkte också sprida lite glädje och positiv energi hihi :) vi vann budgivningen på bostadsrätten så vi flyttar nog in i maj eller juni efter renovering, så sköönt att ha det klart äntligen! 
    skulle få besked på posten idag ang, gravpenningen, fick inte det så ringde upp och beslutet togs idag att jag blev bevijlad Glad så från och med onsdag är jag hemma, ska bli skönt att kunna fokusera lite mer på sista delen av graviditeten och på sonen som inte är så gammal än. Härliga fredag Hjärta Hoppas ni andra får det någorlunda bra också trots eländiga krämpor!
    Wohoo! Grattis
  • stjärnfrukt
    Tre Flickor: hihi ja men då så! Mannen här hemma har börjat gå upp tidigare för att hinna läsa tidningen i fred på jobbet så här blir det endast på helgerna också...haha antar att det lätt blir så när man hängt ihop ett tag?! 

Tycker det låter som ni planerat det bra, tycker synd om de par där de av ekonomiska skäl bara kan låta en förälder vara ledig och den andra inget.   (om båda egentligen vill vara hemma alltså!) 

IdaElinLivia040611: Härligt att ha så många dagar kvar! Tänk om man ändå hade haft råd med det Glad
    Plugga på distans och vara småbarnsförälder tycker jag är en perfekt kombination faktiskt! 
    Läser också företagsekonomi, ska söka in till butikschefsprogrammet 120hp till hösten, och jag har redan läst hälften utav kurserna som de läser första året + fler, så jag hoppas jag kommer in på det! Skulle vara så skönt att få klart min utbildning och få börja jobba igen så man kan köpa hus och gifta mig! Och bara kunna njuta av att man fått alla bitar på plats...

• LillSnurr82

Grattis zenoble :)

Varit på 29 veckors kontroll i dag. Lågt järn på 110 så bm tyckte jag skulle äta järn men blir så hård. Ska testa hemofer, lite mildare mot magen. Hjärtljud låg på 150 sf mått 28 ligger fortfarande på 8kg + i vikten.
    Fick ordinerat att ta det lugnt i helgen pga mina sammandragningar jag haft, blev det inte bättre skulle jag komma in med morgon urin på måndag morgon för analys för urininfektion som kunde vara orsaken till det. Blev det värre eller om jag börja läcka vatten eller börja blöda skulle jag ringa förlossningen.

• stjärnfrukt
    zenoble skrev 2012-03-30 16:14:31 följande:
    GRATTIS! vad skönt för dig att kunna släppa de saker som stressat dig! Nu får du springa o köpa lite lyxgrejer som kan vara kul o ha när man är gravid/ny bliven mamma så du verkligen passar på att njuta! 
  • IdaElinLivia040611
    stjärnfrukt skrev 2012-03-30 16:52:00 följande:
    Tre Flickor: hihi ja men då så! Mannen här hemma har börjat gå upp tidigare för att hinna läsa tidningen i fred på jobbet så här blir det endast på helgerna också...haha antar att det lätt blir så när man hängt ihop ett tag?! 

Tycker det låter som ni planerat det bra, tycker synd om de par där de av ekonomiska skäl bara kan låta en förälder vara ledig och den andra inget.   (om båda egentligen vill vara hemma alltså!) 

IdaElinLivia040611: Härligt att ha så många dagar kvar! Tänk om man ändå hade haft råd med det Glad
    Plugga på distans och vara småbarnsförälder tycker jag är en perfekt kombination faktiskt! 
    Läser också företagsekonomi, ska söka in till butikschefsprogrammet 120hp till hösten, och jag har redan läst hälften utav kurserna som de läser första året + fler, så jag hoppas jag kommer in på det! Skulle vara så skönt att få klart min utbildning och få börja jobba igen så man kan köpa hus och gifta mig! Och bara kunna njuta av att man fått alla bitar på plats...

Vi har inte behövt ta fler dagar då vi först var hemma med tillfällig fp då Livia låg på neo sen hann det bli typ 2 mån vanlig fp innan jag blev sjukskriven med den nya grav. Hade aldrig haft råd att ta så få dagar annars;)
    Ja plugga e så jäkla bra. Tog första kursen på kvarts fart, hade ingen aning om hur mycket det var. Men märker nu att jag lugnt hade kunnat ta halvfart så det blir det på nästa.
    Känner också att jag måste utbilda mig ordentligt nu så man kan få en ordentlig lön. har tidigare jobbat på restaurang och nu SATS. 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • NinnaBus

Jobbat sista dagen idag.
    Så nu ska jag bara vara hemma och ta det lugnt.
    Hoppas på att fogarna ska vara lite snällare nu när man slipper att stå och gå en massa och slipper alla lyft.
    Skönt är det i alla fall att äntligen få vara hemma.
    Bara få vara och få mysa lite extra med mina stora barn innan bebis kommer.
    Härligt

Börjat tvätta igenom och inventera vad vi har för bebiskläder.
    Har lite kvar efter de två stora och har fått låna lite av mina syskon.
    Men det blir nog att köpa lite nytt också...
    Det mesta är ganska urtvättat och smånoppigt efter att ha använts av flera små bebisar.
    Vi har haft det mesta efter våra barn utlånat... 
    Och tyvärr såg jag att flera av de vita bodys vi hade var ljusgula fläckar på.
    Ska testa att blötlägga dem i klorin och se om de kan bli vita igen.
    Annars får jag väl färga dem i nån snygg färg...
    Känns ju onödigt att behöva slänga dem för att de är svagt missfärgade, men känns inte roligt att använda dem som de ser ut nu heller...

Blir lite att pyssla med och förbereda i övrigt också   

• Dancia

Här blir det jag som blir hemma hela första året. Jag har inget jobb och vi har alltså inte råd att min man ska vara hemma. Han har dock ett väldigt bra arbete där han slutar kl 15.15 och kommer hem innan 15.30 varje dag och strax efter 12 på fredagar så han får massor med tid med familjen ändå :). Dessutom är han väldigt delaktig i allt som rör barnen hela dygnet när han är hemma. Han ska även ta ut full semester och ett par extra pappaveckor i sommar så vi kommer i princip ha hela sommaren tillsammans efter att bebisen är född :).

Hur det blir med dagis här vet jag inte riktigt. Jag ville ha barnen på dagis 5 timmar 3 dagar i veckan, men nya bestämmelser säger att 15 timmars barnen kommer ha bestämda tider på deras dagis. 8.15 - 11.15 varje vardag. Känns inte kul att slita upp barnen tidigt på morgonen för att äta frukost, släpa med dem till dagis där de bara hinner leka inomhus med alldeles för mycket barn eftersom alla 15 timmars kommer vara där samtidigt. Allt detta ska dessutom funka med en liten bebis. Nej, jag har på känn att barnen kommer vara hemma mycket med mig och bebisen under mammaledigheten, om vi nu inte lyckas ändra dessa bestämmelser då vi är flera föräldrar som kommer protestera mot detta.