RocketQueen skrev 2012-04-01 11:00:39 följande:
Ni som har gjort det här förr, hur funkar det här med förvärkar? Inatt vaknade jag inte mindre än tre gånger av att jag fick jätteont i magen, som en blandning mellan akut mensvärk och smärtsamma sammandragningar ungefär. Efter en stund så släppte det och jag kunde somna om och sen kom det tillbaka senare. Som sagt, tre gånger. Först blev jag livrädd att det var bebisen som bestämt sig för att komma två månader för tidigt och då medan mannen var iväg på nattjobb. Sen när jag insåg att det inte alls var regelbundet och faktiskt gick över så lugnade jag mig.
Men vad tror ni? Är det förvärkar eller är det dags att bli nervös över att nåt är fel? Bebisen tumlar runt som vanligt så han verkar ju må bra iaf.
Förmodligen är det förvärkar om de inte är regelbundna. Jag hade förvärkar i över en månads tid när jag väntade första sonen. De gjorde fruktansvärt ont! Sen när de riktiga värkarna kom så blev jag rätt säker på att det var dags, fast de gjorde konstigt nog inte lika ont som förvärkarna. När de riktiga värkarna kom så var det en tydlig början, topp och dal och sen slutade det men kom tillbaka lika tydligt. Först kom de en gång i timmen, sen blev det en gång per halvtimme och till sist blev det en gång per 5 min och då åkte vi in.