• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Bumman79
    Dancia skrev 2012-04-01 16:41:05 följande:
    RocketQueen: ja det låter väldigt mycket som förvärkar. Jag har förvärkar varje dag och även på nätterna och de känns som du beskriver. Känns även i ryggen när de är som kraftigast.
    Jag har den senaste tiden fått ont i sidorna ofta kommer det samtidigt som jag får skitont i ryggen i samma höjd som magen...man får svårt att andas och ibland blir man nästan svettig och det kan hålla i sig i någon halvtimme sedan släpper det...är det oxå förvärkar?
  • Bumman79
    Aikotakara skrev 2012-04-01 17:24:35 följande:
    Jag känner mig helt ensam i att inte förstå ett dugg av föräldrapenningen :( Det är första barnet och jag vet inte hur jag ska lägga upp föräldraledigheten.. Har tom ringt till försäkringskassan och pratat med dom men fick inte så mycket svar.

Ett stort block av ångest är det. Jag funderar på att gå då jag är beräknad, den 22 juni. Sen vara borta i minst ett år. Men chefen vill ju ha exakta datum och det är så svårt.. vill själv ha en klar bild av hur många dagar man har kvar och hur mycket man får osv. Har kollat lite via försäkringskassans hemsida men det är krångligt. Usch :(
    Håller med jag känner mig oxå osäker på allt som har med föräldrapenning att göra.
    Har läst på har skickat mejl till f-kassan och kollat på deras introduktionsvideos men jag har inte greppat allt ändå det är ju SÅ mycket info. Jag har inte ens lyckats att fixa e-leg. Känner mig oxå stressad med det där OCH att jag inte fått svar från f-kassan om gravidpenningen än. Det kommer nog att bli avslag men vad gör man då när kroppen värker och man blir tyngre å tyngre och arbetsgivaren vill veta hur länge man har tänkt att stanna. Nä ush det är psykiskt påfrestande man är ju extra orolig redan som gravid med alla hormoner osv. Jag har inte orkat bry mig om det där senaste månaderna jag jobbar å springer till olika möten sen är man ju helt slut....men man måste ju ta tag i det där snart...
  • Bumman79

Fin ultraljudsbild på bebisen Elise :)

• Baby1112

Aikotakara: tycker det smidigaste är att skaffa e-legitimation och sedan logga in på f-kassans hemsida. Där finns planera föräldraledighet och även ansöka om det. På nån av dem får man upp precis hur mycket man får varje dag och hur länge dagarna räcker om man tar ut ett visst antal varje vecka. Det hjälpte mig när jag skulle lägga upp för dottern!
    Det är lite knöligt att hitta på deras sida och förstå allt. Men surfa in och klicka runt så hamnar du nog rätt till slut! :)

Lycka till! :)

• Dancia
    Bumman79 skrev 2012-04-01 17:44:34 följande:
    Jag har den senaste tiden fått ont i sidorna ofta kommer det samtidigt som jag får skitont i ryggen i samma höjd som magen...man får svårt att andas och ibland blir man nästan svettig och det kan hålla i sig i någon halvtimme sedan släpper det...är det oxå förvärkar?

Det lättaste sättet att veta om de är förvärkar eller inte är att känna på magen, ungeffär runtnaveln. Där blir det riktigt hårt när förvärkarna kommer, och mjukare när de släpper. Ont i sidorna låter annars även som ligamentsmärtor. Tarmarna kan också bråka och ge rejäla smärtor i det här skedet av graviditeten.
  • IdaElinLivia040611

Nu har jag min fina vagn hemma:) Hämtade den idag. Bugaboo Donkey!
    Nu har jag den bara som enkelvagn men snart kommer bebben också glida runt i den. Men satan vilken plats den tog i bilen ändå, eftersom man har sitt och liggdel med också-

Sen köpte jag även en ny bilstol, det blev en britax hiway 2. Till dottern som nu e 10 mån.
    Så nu har jag allt jag behöver första tiden förutom lite smågrejer som typ aminingsinlägg, amningsbh:ar och newborn blöjor.

Ska väl shoppa lite första tiden baskläder också i stl 50/56. Mjuka bodys och sånnt. Längtar så efter skrutten. Vecka 30 i morgon:)
    Längtar även så efter att bli av med magen. Min mama hade köpt lite vårkläder idag och jag blev så sugen på det med. Men ingen ide än. Tur att det e lätt att komma i kläder på sommaren även om kroppen inte är riktigt är i form än. 

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • gammelmamma

ni som tycker det är svårt med f-kassan, känner ni någon som har småbarn---- fråga dom. Det gjorde jag med min dotter som snart är 3. Det var jättebra, min kompis kunde förklara och berätta vad man skulle tänka på och så.
    Jag har knappt köpt nåt, vet inte vad det är med mig, jag som brukar vilja planera in i monsta detalj 

• gizmolarson

Dancia- jag fick också min första 2 veckor innan å min andra 1 vecka innan.. Tror på däremellan denna gång, har Bf 13 juni..

• PojkarnasMamma85
    fyrklöver81 skrev 2012-04-01 19:12:17 följande:
    Ni med foglossning och sjukskrivning- hur gick ni tillväga??
    Ringde till bm och bad om en läkartid för att få bli sjukskriven pga foglossning. Var inga problem för läkaren att konstatera att jag hade foglossning och fk godkände direkt.