• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • RocketQueen

Nu verkar det som lillen äntligen lagt sig åt rätt håll. Han har ju envisats med att ligga tvärsöver magen hela tiden men nu låg huvudet neråt. Inte fixerad än men åt rätt håll iaf. V.35 imorgon

Jag har fått lite bristningar, inte mycket men några som kommit runt mitt blindtarmsärr och några runt ärret där navelpiercingen har suttit. Jag trodde att det skulle störa mig massor men jag är faktiskt helt oberörd... Ibland överraskar man sig själv!

• FiaA87

Jag har en bristning vid navelpiercins ärret..! Har förlikat mig med det.. Det syns knappt om jag sätter i piercingsmycket, så det lär ju åka på efter förlossningen:)

Är det fler än jag som är helt totalt FÖRVIRRAD ang. föräldrapenning? Har varit och pratat med en tjej på försäkringskassan idag. Hennes första kommentar var: oj du borde ha kommit mycket tidigare. Jag förklarade då att jag redan skickat in alla papper osv. Har skaffat e-leg (som dock inte fungerar). Det är så Jäkla mycket information och jag blir helt snurrig av allt.

När ska man anmäla de första dagarna? Är det när bebis är född eller vid beräknad födsel? Det var ju lättare med pappan. Han skickar ett sms när bebisen är född och så ska det vara klart (förutom de papper han ska skicka in. De hade jag inte heller någon aning om). Totally Lost!

Hur många dagar per vecka hade ni andra tänkt ta ut?       

• PojkarnasMamma85

Jag fick massor av bristningar under första graviditeten och nu börjar de blossa upp igen och de är röda, fast det är de gamla bristningarna. Mig spelar det faktiskt ingen som helst roll att magen och höfterna är fulla med bristningar.

Det här med föräldrapenning är krångligt, men enklare med e-leg men det tar ju ett par gånger innan man överhuvudtaget kommer in med det.
    Jag kommer ta ut 7 dagar i veckan men helgdagarna ska jag ta de lägsta nivå dagarna. Dessvärre måste man ju ta sgi dagar i x antal dagar först...får se om jag tar 7 dagar då eller inte. Vi har i alla fall beräknat att jag ska kunna vara hemma ett år med Harry och sen maken ca 2 månader.

• RocketQueen

Jag tänkte ta ut fyra dagar i veckan. Vill gärna att dagarna ska räcka så länge som möjligt. Vi kommer inte heller ta ut några dagar samtidigt (förutom den 10 första) utan istället använda vår semester till det. Så som vårt jobb är upplagt kommer vi att få iaf 5-6 veckor tillsammans i sommar och ytterligare 2-3 veckor i vinter.

• lycka 4

Rocketqueen kommer nog också ta ut bara 4 dagar i veckan, det har jag gjort m dom andra barnen me

• AAEV

Angående bristningar så tackar jag Gud, har inte en enda på magen (bara typ två på brösten), har inte fått innan så hoppas jag slipper nu också :)

Ang. föräldrapenningen så ÄR det krånligt, nu med tredje barnet börjar man bli riktigt haj på det så om du undrar nåt så får du fråga Annars kan man alltid skicka fråga på FB eller här på FL.
    Jag kommer ta fem dagar i veckan första två månaderna, sen ska ju jag börja jobba 1 dag i veckan (och ha bebisen med mig) så då kommer jag ta fyra. Jag vill ha så många dagar kvar som möjligt eftersom jag bara jobbar 50%, då är det skönt att kunna fylla ut kassan lite ;)

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Annelie81

Jag bor i stockholm....eller i en håla utanför Men tar mig lätt in till stan med pendeltåget! 

• Annelie81

Ha ha det är så kul att skriva inlägg som ingen fattar....För ett tag sen var det någon som frågade om man bodde i stockholm och när man svarar hamnar man bland föräldrapenning....Ja ja...ni fattar i alla fall

• Polarlantis
    AAEV skrev 2012-04-24 13:12:40 följande:
    Angående bristningar så tackar jag Gud, har inte en enda på magen (bara typ två på brösten), har inte fått innan så hoppas jag slipper nu också :)

Ang. föräldrapenningen så ÄR det krånligt, nu med tredje barnet börjar man bli riktigt haj på det så om du undrar nåt så får du fråga Annars kan man alltid skicka fråga på FB eller här på FL.
    Jag kommer ta fem dagar i veckan första två månaderna, sen ska ju jag börja jobba 1 dag i veckan (och ha bebisen med mig) så då kommer jag ta fyra. Jag vill ha så många dagar kvar som möjligt eftersom jag bara jobbar 50%, då är det skönt att kunna fylla ut kassan lite ;)
    Då passar jag också på att fråga om detta! Sitter och inväntar intyg från arb.givare nr två sedan ska jag skicka in och se vad summan per dag blir för mig så långt är jag NOG med...men hur är det med pappan? Ska han också fylla i ett sådant papper på en gång om han ska ta ut först dom tio dagarna och sedan ev ta några av dom 30 gemensamma dagarna??? Hur går det till med pappan överhuvud taget, fattar nada!?! Spelar det ngn roll för HONOM om han tar semester och pappadagar blandat? All hjälp mottages tacksamt!
  • Pepita

Jag blev sjukskriven 50% känns sååå skönt och lite overkligt.

Jag bor oxå i stockholm (Huddinge) :)

När det gäller föräldradagar så har jag tänkt ta ut 4 dagar/v. Eller måste jag ta ut fler i början för att få behålla sgi?